Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Heljan Class 66 – Revisie 2 – De koppeling : een oplossing.

Gestart door eve, 20 september 2014, 18:27:05 PM

eve

In dit draadje http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,20841.45.html bespraken we een probleem met de Heljan Class 66 koppeling. Empirisch stelden we vast dat deze stand van de koppeling geen problemen meer gaf op de baan :



De koppeling klemt in de houder. Het gaat, maar we zien toch liever anders.

De volgende foto zette ons op weg :



De buffers zitten aan de bufferbalk zonder "steeltjes" cfr. de eerste foto. De Heljan is uitgerust met verende buffers. De eigenaar van de machine stelde voor om ze ingedrukt te stabiliseren met een drupje lijm. Goed idee, ware het niet dat er dan een restje van het steeltje zichtbaar bleef. Zie gele pijl op de volgende foto.



Dus knippen we de houder van de verende buffer af (zie rode pijl), demonteren de koppeling, verwijderen  het minuscule veertje en korten de buffersteel op de bufferbalk voldoende af (zie gele pijl op de volgende foto) opdat de buffer tot tegen de bufferplaat kan gebracht worden.



Met sekondenlijm vastzetten : 15 minuten werk voor de 4 buffers.

We hebben de lengte over de buffers (lob) natuurlijk vergeleken met de Mehano Class 66/77. Zonder de ingreep op de Heljan is deze 248 mm of ca. 4 mm langer dan de Mehano. Na de ingreep is de lob 244 mm, gelijk met de Mehano.

De Profi-koppeling erin :



En test in de bocht van 47 cm straal :



Er is zelfs nog wat lucht tussen de buffers zodat zelfs een straal van 42 cm mogelijk is, denk ik. Maar dat kan ik niet testen : ik heb er geen 42 cm-bochten

Aan de andere problemen van de Heljan wordt nog gewerkt.

Erik

ERVIN