Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Antwerpen 2 grootste file stad ter wereld

Gestart door janieburton, 12 september 2014, 19:14:54 PM

Rangeerduivel

Het is alom bekend dat een 'nieuwe' regering moet opdraaien voor de fouten/lasten/stommiteiten van een vorige legislatuur.
Hun eigen tekortkomingen schuiven dan weer door naar de volgende!

;)

chef garde

Citaat van: just4fun op 16 september 2014, 13:02:41 PM
Er moet, buiten oplossingen met de wegen, ook een mentaliteitsverandering komen.

Absoluut mee eens!!  De meeste files starten al op de eigen oprit, waar een 2de of 3de wagen soms het passeren al bemoeilijken. 

Helaas zijn veel gemeentes en steden nog altijd gefocust op auto's en openbaar vervoer, en niet op fietsers!  Er zijn enorm veel plaatsen in ons land waar veel fietsverkeer zou passeren indien men investeerde in treffelijke fietspaden, maar helaas zijn er dan de levensgevaarlijke fietssuggestiestroken of is er totaal niets van fietsvoorziening.  Dan blijft het enigszins begrijpelijk dat men de auto verkiest om daar te passeren ipv uw leven te riskeren op de tweewieler.

janieburton

Citaat van: chef garde op 16 september 2014, 16:08:00 PM
Citaat van: just4fun op 16 september 2014, 13:02:41 PM
Er moet, buiten oplossingen met de wegen, ook een mentaliteitsverandering komen.

Absoluut mee eens!!  De meeste files starten al op de eigen oprit, waar een 2de of 3de wagen soms het passeren al bemoeilijken. 


Als er geen alternatief bestaat in de vorm van een openbaar vervoer moet men wel de wagen nemen
 

Havoc

CiteerHelaas zijn veel gemeentes en steden nog altijd gefocust op auto's en openbaar vervoer, en niet op fietsers!  Er zijn enorm veel plaatsen in ons land waar veel fietsverkeer zou passeren indien men investeerde in treffelijke fietspaden, maar helaas zijn er dan de levensgevaarlijke fietssuggestiestroken of is er totaal niets van fietsvoorziening.  Dan blijft het enigszins begrijpelijk dat men de auto verkiest om daar te passeren ipv uw leven te riskeren op de tweewieler.

Bij ons zijn er fietspaden... er hangt sinds vorige weekend een teller om te zien hoeveel fietsen er voorbijkomen. Denk niet dat die veel werk heeft.

Maar serieus, waarom zou ik de fiets nemen? Voor naar de bakker, markt, beenhouwer, postpunt te gaan ben ik even snel te voet, ik moet niet zoeken om de fiets te parkeren en ik ben hem niet kwijt als ik terugkom. En als ik naar het gemeentehuis moet of zo kan ik beter de bus nemen. Met meer dan 80 bussen door de gemeente per dag moet dat kunnen. Mar naar het politiekantoor gaat niet want langs daar gaan maar 2 bussen per dag. Goeie planning van de gemeente inderdaad.

Om naar het werk te gaan? Even zinloos want ik ben na een week waarschijnlijk in het ziekenhuis, In het stad lijkt het me nie gezond wat ik binnenkrijg in mijn longen, kom drijfnat (zweet of regen) toe en kan daar de rest van de dag in zitten stomen. Om nog te zwijgen van de laptop en andere rommel die meemoet.

En dan moet ik nog geen kinderen naar school doen of zo. Neen, een fiets heeft hier weinig zin. De afstanden zijn ofwel te klein ofwel te groot.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

Johan,
Niet vergeten een bak Leffe,een bak Jupiler een bloemkool en een bundel prei mee te brengen.

Je gaat toch met de fiets,zo moet je het allemaal niet dragen!  ;D ;D

;)

just4fun

Citaat van: janieburton op 16 september 2014, 13:34:54 PM
...
midden jaren 70 is men met bedrijventerreinen begonnen en die lagen waar er geen openbaar ervoer langs kwam
...
had ieder station een goederenloods en werden de goederen voor kleinhandelaars en KMO's, enz naar het dichtstbijzijnde station verzonden
...

Citaat van: Havoc op 16 september 2014, 14:06:52 PM
...
moest er een wagen komen voor de kinderen naar school te doen
...
moesten we allemaal naar de supermarkt rijden
...

Citaat van: chef garde op 16 september 2014, 16:08:00 PM
...
files starten al op de eigen oprit, waar een 2de of 3de wagen
...
enorm veel plaatsen in ons land waar veel fietsverkeer zou passeren indien men investeerde in treffelijke fietspaden
...

Citaat van: janieburton op 17 september 2014, 01:42:04 AM
...
moet men wel de wagen nemen
...

Zoals ik reeds zei (en ik citeer mezelf):
Citaat van: just4fun op 16 september 2014, 13:02:41 PM
...
Er moet een mentaliteitsverandering komen.
...
en die veranderde mentaliteit zal in eerste instantie niet van de beleidsmakers komen.
Paul

Havoc

Toch is het bij die beleidsmakers dat het begint. Door oa de loonlast komt het dat kleine winkeliers het niet kunnen houden, dor ruimtelijke ordening zijn bedrijven en winkels de stad uit gedreven, door het onderwijsbeleid en de manier van financieren moeten scholen alsmaar groter worden en wijkscholen dichtdoen om te overleven, door de soms belachelijke regels kan er geen melk meer aan huis verkocht worden, omdat openbaar vervoer moet opbrengen sluiten we de stations etc...

Er is geen gecoördineerd beleid: al die mannen zitten in hun eigen pot te roeren en kijken niet verder dan de volgende verkiezingen. In theorie moet dit ondervangen worden door de ministeries en kabinetten die wel op langere termijn werken maar we weten allemaal hoe de benoemingen daar gebeuren (gebeurd zijn?).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

Als ze nog lang blijven zeveren maken we deze eeuw het niet meer mee dat er een Lange Wapper of Bam tracé (of een ander) komt.
Die idioten van Stratengeneraal en al die aktiegroepen die het verhinderen zijn wel degene die niet of zelden van de ring gebruik maken

Maar je hebt ergens gelijk. De beleidsmakers vegen enkel voor hun eigen deur (nou ja, ze vegen toch een beetje,nietwaar :-[
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Om het even nog over die "beleidsmakers" te hebben. Vandaag toen ik thuiskwam het krantje van de gemeente in de bus gevonden. Deze zondag is het in Brussel autoloze zondag en bij ons doen ze graag mee. Dus organiseren ze een rommelmarkt...

CiteerEen kraampje op de rommelmarkt kost 4 euro (7 m x 5 m, geparkeerde wagen inbegrepen)

Het goede signaal geven heet dat dan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

#39
Citaat van: Havoc op 17 september 2014, 14:01:32 PM
. Door oa de loonlast komt het dat kleine winkeliers het niet kunnen houden,

Dat is gedeeltelijk zo maar als je loon niet navenant de basis producten is dan kan je die ook niet kopen(en ik spreek hier niet over luxeproducten{[computer, tablet, gsm, enz..} en/of diensten).

Het is een vicieuze dalende cirkel. haal de lonen naar beneden en je zit in een dalende spiraal, minder brutoloon is ook minder inkomsten voor de RSZ(RSZ is 13,08% van het brutoloon) minder RSZ inkomsten zijn ook mindere inkomsten die men kan verdelen voor de pensioenen en aan de ziekenfondsen geven voor de terugbetaling van medicijnen en dergelijke, enz...., minder voorheffing betekend dat er minder geld kan verdelen voor de werking van de staat en openbare werken en openbaar vervoer en nog honderden dingen die we in het dagelijkse leven hebben en die door de gemeenschap worden gedragen(zoals de werking van justitie, politie, brandweer, openbare verlichting, enz....), minder koopkracht, enz....

Als je gemiddeld voor een appartement met 2 slaapkamers tussen de 650 en 800€(naargelang de regio) moet betalen aan huur( en de wachtlijsten voor de sociale woningen zijn zeeeer lang) zonder gemeenschappelijke lasten(en die kunnen verschillen tussen de 75€ tot 150€) dan zal niet veel overhouden van je loon en ga je niet veel extra uitgeven dan aan de basis producten.

Nog een opmerking met betrekking tot:

Citaat van: Havoc op 17 september 2014, 14:01:32 PM
. Door oa de loonlast komt het dat kleine winkeliers het niet kunnen houden,

Ee kleine winkelier heeft meestal geen loonlasten daar een kleine winkelier in feite geen personeel heeft want hij en zijn vrouw of partner zijn zelfstandigen, als hij loonlasten heeft voor personeel is hij in mijn ogen geen "kleine" winkelier maar een KMO.

De reden waarom veel kleine winkeliers er ook mee stoppen is omdat veel steden en gemeenten absurde plannen maken om het verkeer uit de kern te "pesten" en ze geen alternatief bieden een ander probleem is dat de kleine winkeliers niet aan de dezelfde prijzen kunnen inkopen als de grote winkelketens en niet vergeten de ondoordachte ruimtelijke ordeningen die opgelegd worden door vele steden en gemeenten.

Doordat bedrijven buiten steden zich gaan vestigen is dat de werknemers bijna verplicht worden om met de wagen te komen en ja men zou ook met de fiets kunnen gaan maar zeer weinig bedrijven geven faciliteiten om zich op te frissen en zich om te kleden als je met de fiets, als je s 'morgens bezweet of doornat door het slechte weer op je werk komt na het woon-werk verkeer dan denk ik wel dat iedereen zich wel wil "fatsoeneren" voor zichzelf en tegenover de collega's waar je mee moet werken.