Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

knipperende lichten

Gestart door Huugooke, 06 september 2014, 10:07:26 AM

Huugooke

Voorzichtig idee: dimmen gebeurt door fase aansnijding?

Klaas Zondervan

Faseaansnijding is niet het juiste woord. Het gebeurt door pulsbreedtemodulatie, ook wel PWM genoemd.

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 07 september 2014, 15:59:29 PM
Faseaansnijding is niet het juiste woord. Het gebeurt door pulsbreedtemodulatie, ook wel PWM genoemd.
Juist! Dat bedoelde ik!
Maar niet op te lossen?

Klaas Zondervan

Ik weet niet hoe het op te lossen is. De PWM frequentie is normaal zo hoog dat je van knipperen niets merkt. Maar kennelijk doen ze dat bij Uhlenbrock op een slordige manier. Uit de reactie van Wim (INFO) kun je afleiden dat hij dat probleem herkent, maar hij heeft nog niet verteld hoe het ontstaat.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 07 september 2014, 16:45:56 PM
maar hij heeft nog niet verteld hoe het ontstaat.
Ik zou eerder benieuwd zijn naar een oplossing.
Weerstand in serie met de led en een kleine elco er parallel overheen?
De puls afvlakken, dus?

grt Piet.

Klaas Zondervan

#20
De simpele oplossing is niet dimmen, en een weerstand in serie van een zodanige waarde dat de gewenste lichtsterkte ontstaat.
De elco is dan niet nodig, zo'n onderdeel neemt veel ruimte in.
Niettemin vind ik het vreemd dat het dimmen oorzaak is van het knipperen.

En verder zijn er nog een paar onbeantwoorde vragen: hoe zijn de lampen aangesloten, en met welk protocol wordt er gewerkt?

Huugooke

en misschien is "flikkeren" een beter woord, er zit ook geen regelmaat in. De loc is een roco Type 62 van wel wat jaren oud. Ergens is beschreven in "I did it my way" hoe de Led's zijn aangesloten: met aparte weerstand. Verder is de aansluiting met draad uitgevoerd volgens de regelen der kunst. Voorheen zaten er lampjes in, die gaven geen probleem (logisch?).
De loc wordt aangestuurd door een Ecos met DCC 28 stappen zoals gezegd (en nagekeken).

PietB

Dan kom ik toch weer terug op mijn eerste vraag, Hugo.
Is de verlichting verbonden met het chassis of is die daar vrij van?

grt Piet.

Huugooke

Nog eens extra nagemeten: geen contact met chassis.
Licht vol open gezet: heel fel licht uiteraard, maar nog steeds geflikker.
Is die zo oud dat hij niet voor LED's geschikt is?
Ik had onlangs ook zo'n raar probleem met een "zingende" Roco. Ik ga mijn Mobile Station eens boven halen denk ik.