"POLL" - Welk microcontroller-systeem gebruik je ?

Gestart door Gerolf, 05 september 2014, 11:06:33 AM

sn00zerman

Ik gebruik zowat alles wat los en vast zit :-)

- Destijds begonnen met Microchip PIC (16F877A, maar ondertussen bijna alle 12F & 16F modellen al gebruikt)
- Daarna Atmel AVR AtTiny tot en met de xMega
- Daarna ARM dingetjes (Mini2440 enzo), hiermee had ik alle "automatisatie" rondom de baan draaien. (dag/nacht verlichting - geluiden schakelen - video switching - sensors enz ...)
  uiteindelijk daar vanaf gestapt, en een spotgoedkope tablet met android gebruikt, om de boel aan te sturen.
  de bedoeling is om weldra de "hoofdcontroller" te vervangen door een Arduino Yun, zodat ik die via een HTML5 applicatie kan aansturen vanop onze iPads.
- Ook wat O2 Jogglers gebruikt (zijn eigenlijk fotoframes met touchscreen, spotgoedkoop, en er zit een Atom processor in !) - voornamelijk voor m'n eigen CarSystem.
- Uiteindelijk bij FPGA's beland (de sky is the limit !) - hiermee heb ik m'n eigen ambilight gebouwd, op basis van een inkomend (gesplit) HDMI signaal !
  (tja, als je een "TV" in de living hebt van 3 meter diagonaal, en je wil daar ook nog ambilight bij, dan moet je zelf aan de slag dus ...)
- verder hier en daar nog de occasionele Arduino, gaande van de Arduino Mini t/m de Arduino Mega (maar dit eerder uit "luiheid", door gezondheidsproblemen weinig zin om zelf PCBs te maken de laatste tijd)

Qua programmers heb ik voor de PIC een ICD2 & ICD3, voor de AVR een USB MyMultiProg V1.06 van www.myavr.de (de xMega, daarvoor het ik een USB TinyISP)

Maar de wisseldecoders, locomotiefdecoders & bezetmelders, zijn allemaal met een PIC en/of AVR.
M'n centrale zelf, draaide vroeger ook op een atmel, maar nu op een STM32 (zie site van Robert Evers => http://members.home.nl/robert.evers )

En PCB's ? Die frees ik gewoon zelf. (ontwerpen met Eagle, daarna gerber files omzetten naar Gcode, zodat m'n portaalfreesje ermee overweg kan, en zo zijn ook ineens alle gaatjes netjes geboord ook)


groeten,
Kris

-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


dani

#16
ik had even een pauze genomen en daar  staat het.... interessant topicje.

Ik gebruik voorla de ATMel  controllers.
Dat is begonnen met een Arduino UNO met  AT328 µC
Van daar naar een Adruino Mega mat AT2580 µC

En intussen zijn er nog een aantal andere varianten (de Arduino Micro en Mini) bij gekomen en gebruik ik ook meer en meer de  "losse"   AT328 chip met 1 kristal en 2 condensatortjes  (wat in principe een volwaardige arduino is maar dan zonder de print)  op zelfbouw printjes , vooral voor standalone toestanden.

Ik ben een grote fan van  Breadboard en van perfoboard (gaatjesprint) , etsen of frezen doe ik (voorlopig) nog niet zelf, omdat ik daar het materiaal niet voor heb en ik graag experimenteer met de  printjes.  Mijn ontwerpen durven nogal eens wijzigen tijden het bouwen :-)



Momenteel heb ik µC's klaar liggen voor volgende toepassingen   (nog in te bouwen en te plaatsen) :

* sturing van de wissels op de baan via DCC   (veredelde decoder)
* aansturen van al de verlichting op de zolder en boven den baan
* besturing van de treinenlift via IR afstandsbediening
* een systeem voor het meten van de snelheid van de treinen
* verlichting en beweging op en rond de baan
* aansturen van de draaischijf in het BahnWerk
* aansturen van de SchiebeBühne op de baan (met stepper motor)
* aansturen van de rangeerheuvel (wissels en detektie)
* communicatie met de PC en de ECOS centrale via Ethernet
* een mini-test-centrale om DCC decoders te testen na inbouw
* automatische sturing van mijn 2 schaduwstations
* switching en camera besturing van een 6 kanaals  CCTV circuit met 12V "bumper"-cameraatjes

....  en als die dingen defect zijn, ... ja, dan heb ik een probleempje :-)  :) :) :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

winamdia

Ik gebruik de PIC microcontrollers

Als programmer de wisp648

Als programmeertaal Proton Basic

En als assembler xwisp

Waarom deze keuze : Ben daarmee eerst in contact gekomen en blijven gebruiken.