Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

veilingen- ebay

Gestart door treinvirus, 20 april 2006, 17:01:47 PM

treinvirus

Met verbazing heb ik in het laatste nummer van MSM het artikel over Ebay gelezen. Ik volg sedert 4-5 jaar goed als dagelijks Ebayveilingen van Belgische (en soms buitenlandse) modellen van loks en wagons. Nooit heb ik de minimumprijzen gezien vermeld in het artikel wat niet uitsluit dat het niet zou kunnen gebeurd zijn. Maar als je de gemiddelde prijzen bekijkt liggen die veel veel lager dan deze die ik ooit betaald heb (waaronder meer dan 100 artikels nmbs!!) en dit telkens na opvolging ervan gedurende de periode van enkele maanden.
Enkele malen heb ik meer dan 8 euro verzendingskosten (in Europa) betaald (nu zijn de kosten enkele centiemen hoger voor Duitsland) en dit ofwel  omdat de verkoper anders niet wou verkopen (zeldzaam) ofwel (in praktisch 90 percent van de gevallen )omdat het het artikel boven de 350 euro aangekocht was en ik dan toch geen risiko wou lopen. E?n enkel zending is verloren gegaan (in Belgie nota bene). Zendingen onder andere uit Canada ,Spanje,Duitsland,Oostenrijk ,Nederland en Italie zijn allen onbeschadigd aangekomen. Zonder dus dure verzendingskosten zoals 17 euro (voor duitsland) te betalen zoals het artikel vermeldt. Alle zendingen waren konform de vermelding- nieuw was nieuw,  vitrinemodel was ook als altijd nieuw te beschouwen op wat stof na... en dan nog. Dus mijn tevredenheid bedraagt meer dan 95 per cent!
Veilingen in Belgie zijn DUUR! Men moet al veel meer betalen dan op Ebay om aan te bieden en er zijn dan nog de 18 per cent veilingkosten!! + nog eens de verzending. Expertise... laat me niet lachen. Ik heb al meerdere Artikels aangekocht op Belgische veilingen en de duurdere modellen, zeker de handgemaakte (djh en jocadis en zo ) van de firma's zelf of door bedreven eigenbouwers, daar hebben de experten geen kaas van gegeten. Bij alle door mij gekochte modellen ontbraken leidingen, toebehoren trapjes enz. alhoewel ze als SUPERMODELLEN beschreven werden in de katalogi. Wel werd af en toe beschreven dat er wat verf af was of een trapje verbogen maar de grotere fouten op dat zelfde model werden NIET gezien. Ik dien  wel te zeggen dat ik jammer genoeg geen tijd heb om zelf te gaan kijken voor de veilingen plaatsgrijpen. Ik wil geen pleidooi geven voor Ebay maar enkel de naakte feiten door mij ervaren. Voil?... als er iemand hierop wil reageren lees ik de reakties met plezier.
Treinvirus
 

ysbeer

Ik heb nog nooit iets van Ebay,gekocht.
Wel veel gekeken.
Wat mij opviel,de prijzen die gevraagd of betaald worden zijn vaak gelijk of zelfs hoger dan de nieuwprijs.

ik zou zeggen laat ieder die iets koopt eerst daarvan de duitse prijs(nieuw) eens vergelijken.
Je komt tot vreemde ontdekkingen.
En verzendkosten heb je bij allebei.
Wim

Johnnytrein

Ik werk sedert 2003 regelmatig met Ebay zowel de Belgische als de Duitse. Om de hoge Duitse verzendkosten te omzeilen maak ik gebruik van de betaal en verzendservice van de huifkar. www.huifkar.de. Men spreek daar vlot Nederlands.Voor je iets koopt moet je wel GOED de omschrijving lezen, er zijn vooral in Duitsland verkopers die locomotieven ombouwen naar analoog en dan de decoder en motor afzonderlijk verkopen. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

treinvirus

hallo Johnnytrein vindt u 8 euro verzendingskosten te veel? is jouw huifkarsysteem goedkoper?
Ysbeer wat je zegt betreft de duitse modellen is misschien wel juist maar de Belgische modellen hebben ofwel een hogere prijs als ze zeldzaam zijn en niet meer gemaakt worden wat logisch is ofwel vaak eeen lagere prijs. Ik hb bv een stoomlok van trix type 27 gekocht via ebay aan 150 euro!! en ook trix elok type 22 en 23 repectievelijk voor 150 en 134 euro toen ze nieuw te koop waren voor +/- 175 euro in Belgie!!
De prijzen aagegeven in het artikel zijn ongelooflijk laag en zelfs de gemiddelde prijzen doen mijn mond openvallen.
Bv heb ik vorige week een oude kleine tweeassige diesellok van fleischmann gekocht, nieuw en in originele vrpakking en 50 euro +8 euro verzendingskosten betaald . Dezelfde lok heb ik 2 jaar geleden nieuw maar zonder originele verpakking  bijna evenveel betaald en de gemiddelde prijs in het artikel is veel lager.Wat mij aan dit artikel stoort is dat verzamelaars ,zoals ik, graag toch hebben dat de waarde van de loks min of meer behouden blijft en moest ik er een willen verkopen of een dubbele lok willen van de hand doen dan kan iedere koper met het artikel in MSM afkomen om een veel lagere voor mij irreele prijs te bieden. Het ergste wat men kan overkomen is wat ik ondervonden heb met de reeks 59 van rocco. Ik heb vier exemplaren gekocht en elk tussen de 150 en 175 euro betaald en nu komt rocco terug op de markt met deze reeks en de gemiddelde prijs ( nagekeken op beurzen veilingen gedurende vele maanden) schommelt rond de 75 euro wat ik denk terug weer veel lager aangegeven is in het artikel. Dat is onvergeeflijk van de zijde van een fabrikant !! Ronduit hun klanten belachelijk maken naar mijn mening. Ze dienen toch rekening te houden met de verzamelwaarde van een artikel.
Of niet soms??
groetjes treinvirus
 

janjozef

sorry treinvirus waarom moet ik een nieuwe trein meer betalen omdat een stel geldwolven proberen de markt te bepalen. Je betaalt een loc zoveel je maar zelf wilt en de tweedehands markt heeft het aan zichzelf te danken dat ze nu op instorten staat. Een aantal standvastige vrekken probeert zijn prijzen echt hoog te houden om maar zoveel mogelijk winst te maken. De idee om voor een 20 jaar oud model meer te laten betalen dan voor een actueel nieuwe maakt dat producenten zonder veel kosten een nieuwe reeks op de markt kunnen gooien tegen een reeele prijs. Hier vliegen alle kopers op en die zijn niet meer geintresseerd om wat oude rommel (en vergeef me maar mijn 2 nieuwe 59 rijden 100 maal beter dan dat mijn oude ooit hebben gedaan) te kopen. gevolg de vrekken moeten hun prijzen laten zakken en diegene die door het aankopen aan zulk een buitensporige prijzen meegewerkt hebben aan die woekerverkopen staan ook in hun hemd. Voor mij eigen schuld. Geen medelijden.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Johnnytrein

Treinvirus, Neen 8 euro vindt ik niet te veel maar er worden soms portkosten van euro 15 en meer gevraagd naar Belgie, en dat vind ik veel. Het is niet mijn huifkar h?, ik heb daar geen aandelen oid.Ik melde het maar terloops. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Gerolf

@ treinvirus: heb je het nu over verzamelen of beleggen? Als belegger heb je inderdaad tegenslag dat een merk een loc opnieuw (en beter) uitbrengt aan een lagere prijs dan de (vaak overdreven) tweedehandsprijzen.
Ik kan JanJozef's redenering alleen maar bijtreden. Je hebt gewoon tegenslag, anderen hebben geluk wanneer een fabrikant een oud model opnieuw uitbrengt. Onze uitgangspunten zijn dan ook verschillend.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tufken

En dit zal niet het laatste model zijn dat opnieuw wordt uitgebracht.

Er komen er nog
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


janjozef

hopelijk tufken hopelijk

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

GeM

citaat:
Geplaatst door janjozef

hopelijk tufken hopelijk


.... hou Van Biervliet maar in het oog de komende maanden....[^]
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

Kedeng Kedeng

citaat:
Geplaatst door GeM

citaat:
Geplaatst door janjozef

hopelijk tufken hopelijk


.... hou Van Biervliet maar in het oog de komende maanden....[^]

Inderdaad en met een mooi prijsje[8D]

treinvirus

Johnnytrein ik was aleen maar nieuwsgierig naar de prijzen van de huifkar hoor en blij dat er tips geplaatst worden zoals mensen als jij.

Voor de rest ben ik natuurlijk zeer blij dat er nieuwe modellen gemaakt worden aan lagere prijzen en ik vind het inderdaad spijtig dat men voor vroeger uitgebrachte modellen toch meestal- onvermijdelijk -veel moet betalen niet enkel door misschien soms geforceerde de markt van vraag en aanbod maar door het feit dat er minder exemplaren in goede of nieuwe toestand overblijven met de jaren en ieder die verkoopt de hoogste prijs ervoor wil (wat in princiepe niet verkeerd is of toch?).

Bijgevolg toch erg als je nadien vaststeld dat je centjes verliest die je in ander materiaal zou kunnen stoppen. T'is voor mij persoonlijk geen belegging (dat is eerder ongunstig voor treinen). De hoge prijzen in stand houden doe ik denk ik toch ook niet want ik volg een bepaaalde lok op ebay en in veilingen geruime tijd alvorens een budget ervoor vast te leggen.

Verder wou ik in de eerste plaats enkel maar aanhalen dat ik niet akkoord ging met de prijzen in het artikel vermeld en dit door mijn toch niet onbelangrijke ervaring met veilingen en Ebay.
Daardoor denk ik dat men een verkeerde indruk krijgt van de prijzen.

Maar nu een andere eerlijke vraag : is er naast de rocco type 59 nog ??n ander voorbeeld van een goedkope en degelijke lok? De prijzen van trix, roco enz nog eens bekeken te hebben meen ik dat de meeste loks allen boven de 150 euro kosten. Indien niet geef mij dan eens wat voorbeelden aub
groetjes...
 

rgp

Dag,

Er wordt weer over en weer gediscussieerd.  Het artikel in MSM draagt een verkeerde titel: met treinen kun je geen geld verdienen, dus beleggen in treinen is - financieel gezien verkeerd.
Voor het geld van eender welke lok kun je meer krijgen dan wat je "belegging" oplevert: ook de modellen van Olaerts, Jocadis, enz.  Ik wil wel geloven dat er soms uitzonderingen zijn, maar het zijn dan ook uitzonderingen.
Wat Ebay betreft: ik koop vooral tweedehands 0-materieel en bekijk soms de HO-markt; allen in Duitsland.  Ik moet de stelling bijtreden dat Belgische modellen in Duitsland via Ebay goedkoper zijn.
Wat nieuwe goedkope modellen betreft: buiten Roco's 59 is er niets.
De beperkte series van M?rklin 59 is pure oplichterij (en ik ik mijn woorden).  Laten we niet vergeten dat de originele 59 215 euro kostte en er geen sprake was van "speciale" series om de "overhead" (studie en ontwikkeling, marktonderzoek, publiciteit) kosten over af te schrijven.  En dan nu 60 euro meer vragen !  Zelfs de 217 euro voor de 5907 is gewoon teveel, maar zolang men blijft kopen, blijft men gemolken worden en blijft men klagen over de dure hobby.

Roland

Jurgen

Bij de prijzen die aangehaald worden in het artikel is er geen onderscheid gemaakt in de verschillende versies van een model. Er wordt daar gesproken over de reeks 16 die frequent verkocht word op Ebay, maar dat is niet zo voor alle versies van de reeks 16. Zo wordt de 2de Memling versie maar zelden aangeboden en de gele versie staat er bijna iedere maand wel 2 of 3 keer op.

Dus het artikel moet toch met een korrel zout en de nodige interpretaties genomen worden hoor. Maw, het artikel is niet bepaald iets waar je alles tot op de letter moet geloven.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Ik weet zelf weinig over dit onderwerp, en voor mij was het ook louter informatief. Ik vroeg me wel af wie zich had beziggehouden om een hele tijd diverse modellen op e-bay te volgen. Ieder zijn hobby, zeker? [;)]
Wat ik afleid uit diverse reacties rond dit thema is, dat velen op diverse manieren met (internet-)veilingen omgaan, en dat heel wat mensen naar specifieke modellen of groepen modellen zoeken. Daardoor hebben we elk een andere, gedeeltelijke kijk op het geheel.
Samen weten "we" - eigenlijk jullie dus - er veel over. Ik heb zo'n idee dat dit nu eenmaal een soort onderwerp is waar er niemand kan bestaan die er "alles" over weet.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw