Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

geluiden opnemen met PC?

Gestart door conducteur, 03 september 2014, 19:25:17 PM

conducteur

Citaat van: Bolje op 03 september 2014, 21:24:10 PM
Ik vraag mij af of je wel opneemt met deze mic-in. Of misschien toch met die line-in? ???
Nu begrijp ik niet goed wat ik mogelijk verkeerd doe?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Citaat van: 59erke op 03 september 2014, 20:37:35 PM

Rian, ik weet niet vanwaar je bent maar desnoods wil ik wel is langskomen om te testen met een Shure micro en een mengtafeltje
Uitkerke/Blankenberge  ;)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Bolje

Citaat van: conducteur op 03 september 2014, 21:26:04 PM
Citaat van: Bolje op 03 september 2014, 21:24:10 PM
Ik vraag mij af of je wel opneemt met deze mic-in. Of misschien toch met die line-in? ???
Nu begrijp ik niet goed wat ik mogelijk verkeerd doe?
Wel, ik bedoel dat die mic-in die u gebruikt, misschien een line-in is, daarvan is het niveau zeker al lager. Maar zo zou u ook op de verkeerde plaats in Windows aan het regelen zijn.
Ik probeer gewoon luidop te denken. ;)
Vele groeten,
Ronald

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Bolje

Citaat van: conducteur op 03 september 2014, 22:06:45 PM
Het wordt ingewikkeld
Ja en nee. ::)
Misschien ingaan op het aanbod van Koen. Sleidinge - Blankenberge valt mee qua afstand.
Vele groeten,
Ronald

Havoc

Probleem is misschien dat je pc microfoon ingang gemaakt is voor electret microfoons en een spanning op de ingang zet om deze te voeden. Een dynamische microfoon kan daar niet tegen. Zou me niet verwonderen als dat het geval is. Op deze pagina van Audacity hebben ze het er ook over (2de regel) http://manual.audacityteam.org/o/man/tutorial_connecting_a_microphone.html Zet eens gewoon een losse (stereo) stekker in je pc ingang en meet welke spanningen er staan tussen de tip en buitenste ring en tussen binnenste ring en buitenste ring. Als je daar iets meet van 1.5V à 9V dan is het een ingang voor electret microfoons en ga je een condensator moeten zetten. Begin met 470nF en zie wat dat geeft.

Andere mogelijkheid is dat die ingang een stereo ingang is waarvan er een op lijn niveau is en de andere op microfoon niveau. Zou je kunnen testen door eerst van je 3.5 stereo jack naar 2 aparte connectoren te gaan en om beurt eens te proberen.

Beter is natuurlijk een externe microfoonversterker en dan de lijningang van je pc gebruiken. Of eens investeren in een usb audio interface.

Piano opnemen op zich is ook niet simpel. Het is een relatief groot instrument met behoorlijk wat afstand tussen de hoge en lage tonen/snaren. En je micro is ook onmidirectioneel, dus die neemt even goed de galm van de kamer op. Je gaat al behoorlijk dichtbij moeten komen om een wat meer directe klank te krijgen. Ook al omdat dit een micro is bedoeld voor stem-opname. Dus ook eerder voor gebruik dichtbij.

De microfoonplaatsing is heel belangrijk. Goed inleidend artikel:
http://www.soundonsound.com/sos/apr09/articles/uprightpianos.htm
http://www.soundonsound.com/sos/jan08/articles/pianorecording_0108.htm
Beter uitleggen dan wat die mannen doen is moeilijk. Een van de beste tijdschriften over audio opnemen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Als hij dat ziet zitten om eens af te komen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Hij stelt het zelf voor...

Trouwens Rian, zelf een microvoorversterker maken is niet zo moeilijk. Leuk projectje. (doet er me aan denken dat ik eens voort moet werken aan mijn exemplaar  :o)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

59erke

Citaat van: conducteur op 03 september 2014, 22:27:36 PM
Als hij dat ziet zitten om eens af te komen...

Ryan, als je er zelf niet uit geraakt. Stuur mij een pm en we spreken wel iets af
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan