Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

geluiden opnemen met PC?

Gestart door conducteur, 03 september 2014, 19:25:17 PM

conducteur

Niet direct hobby-gerelateerd, maar wil me niet voor een simpele vraag registreren op een of ander audio-forum.
Heb me vandaag een JBsystems JB27 microfoon aangekocht, omdat ik eens m'n pianowerk op een deftige manier wil kunnen opnemen vooraleer op Soundcloud te plaatsen
(https://soundcloud.com/rian-de-rous).


Er zat een cable bij met een XLR stekker voor in de microfoon met een eind kabel aan tot aan een 1/4" Jack stekker. Verloopstekker erbij gekocht naar 1/8" stekker. Dat past dus in de pc. Audacity gebruik ik om op te nemen, de waltz en het minuet op soundcloud zijn opgenomen met de interne microfoon van de laptop. Die is goed voor skype enzo, maar niet geschikt voor wat ik wil doen. Ik moet erg zacht spelen op de piano, om die niet te oversturen, en het geluid mist ook de volle klank van de piano hier. Nu wil ik een stukje opnemen om erbij te zetten, maar met die akkoorden waar 7 a 8 noten tegelijk moeten gespeeld worden lukt het niet meer om voldoende zacht te spelen....

Maar ik heb precies de indruk dat de kwaliteit van het signaal dat ik krijg van mijn JB27 ook niet dat is, erg zwak... Heb ik nog iets extra nodig tussen de pc en de mic?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Bolje

Rian,
Het is een dynamische microfoon, dus je hebt geen phantomvoeding nodig.
Maar bepaalde dingen komen mij tegenstrijdig over:
Citaat van: conducteur op 03 september 2014, 19:25:17 PM
Ik moet erg zacht spelen op de piano, om die niet te oversturen,...

Maar ik heb precies de indruk dat de kwaliteit van het signaal dat ik krijg van mijn JB27 ook niet dat is, erg zwak...

Kom je binnen met de mic-ingang of de line-ingang?
Vele groeten,
Ronald

conducteur

Ik moest erg zacht spelen met de ingebouwde microfoon... Het probleem stelt hem met de nieuwe, voor 45€ verwacht ik toch een zekere vooruitgang tov van de ingebouwde microfoon.
Ik heb 2 poorten op de computer staan, de ene daarvan dient voor de headset en de andere staat het microfoon-symbooltje bij, dus verwacht dat ik hem daarop kan aansluiten?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

fnmdevil

Heb je de digitale schuif van de microfoon ook volledig open gezet?

59erke

Rian, volgens mij ga je heel omslachtig te werk hoor en ik begrijp uw werkwijze ook niet helemaal.

Ten eerste je hebt niets meer nodig tussen uw pc en de micro.
Ten tweede het opnamevolume van je pc kan je regelen via de instellingen van je pc (audio configuratie)
Ten derde het opnamevolume via audacity kan je ook regelen via de schuivertjes bovenaan je scherm (staat symbooltje van micro bij)
je moet wel oppassen dat je de boel niet te luid zet zodanig dat je constant in het rood zit.

Ik begrijp ook niet helemaal waarom je de interne micro van de pc en een aparte micro gebruikt, kwalitatief is dit een hemel van verschil wat je uiteindelijk ook gaat horen in uw opnames. Ik zou voor alles uw jb27 micro gebruiken en de interne micro laten voor wat het is. Zet de micro op een statief naast uw piano en laat u maar gaan. Je gaat dan prachtige opnames hebben.

Wil je het natuurijk allemaal perfect dan gebruik je best een mengtafel, op deze manier kan je het volume nog live bijsturen.
Maar dat zijn natuurlijk weer grote kosten  ::)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Bolje

Doe even een test met audacity.
Eerst een opname met de ingebouwde micro en dan met de Jb. Vergelijk even de signalen.
Verwacht wel niet teveel van deze mic. Vergelijk even met Shure of Sennheiser, andere prijsklasse maar verklaart veel.
Vele groeten,
Ronald

conducteur

Een testje ter vergelijk, in het begin speel ik de waltz opgenomen met de ingebouwde microfoon (=geluid ok, maar niet schitterend). Dan steek ik de nieuwe JB in, verander niets aan de audacity instellingen en begin opnieuw Kabalevsky te spelen op de piano (geluid ondermaats, "niet" bruikbaar:
https://soundcloud.com/rian-de-rous/waltz-test
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

59erke

Citaat van: Bolje op 03 september 2014, 20:32:34 PM
Doe even een test met audacity.
Eerst een opname met de ingebouwde micro en dan met de Jb. Vergelijk even de signalen.
Verwacht wel niet teveel van deze mic. Vergelijk even met Shure of Sennheiser, andere prijsklasse maar verklaart veel.

Dat is wel correct. De JB27 is een budget micro die niet slecht is voor zijn geld maar niet  vergelijkbaar met een Shure, die toch wel een pak duurder is. Maar laat u niet ontmoedigen Ryan, de JB zal niet heel zuiver klinken maar het zal wel lukken

Ryan, ik weet niet vanwaar je bent maar desnoods wil ik wel is langskomen om te testen met een Shure micro en een mengtafeltje
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

conducteur

Citaat van: 59erke op 03 september 2014, 20:30:48 PM
Rian, volgens mij ga je heel omslachtig te werk hoor en ik begrijp uw werkwijze ook niet helemaal.

Ten eerste je hebt niets meer nodig tussen uw pc en de micro.
Ten tweede het opnamevolume van je pc kan je regelen via de instellingen van je pc (audio configuratie)
Ten derde het opnamevolume via audacity kan je ook regelen via de schuivertjes bovenaan je scherm (staat symbooltje van micro bij)
je moet wel oppassen dat je de boel niet te luid zet zodanig dat je constant in het rood zit.

Ik begrijp ook niet helemaal waarom je de interne micro van de pc en een aparte micro gebruikt, kwalitatief is dit een hemel van verschil wat je uiteindelijk ook gaat horen in uw opnames. Ik zou voor alles uw jb27 micro gebruiken en de interne micro laten voor wat het is. Zet de micro op een statief naast uw piano en laat u maar gaan. Je gaat dan prachtige opnames hebben.

Wil je het natuurijk allemaal perfect dan gebruik je best een mengtafel, op deze manier kan je het volume nog live bijsturen.
Maar dat zijn natuurlijk weer grote kosten  ::)
De opnames die nu op soundcloud staan zijn met de interne mic gedaan, maar zou die willen opnieuw opnemen met de JB27 die ik pas vanmiddag gekocht heb, maar op dit ogenblik klinkt dat niet goed...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Bolje

Citaat van: conducteur op 03 september 2014, 20:35:50 PM
Een testje ter vergelijk, in het begin speel ik de waltz opgenomen met de ingebouwde microfoon (=geluid ok, maar niet schitterend). Dan steek ik de nieuwe JB in, verander niets aan de audacity instellingen en begin opnieuw Kabalevsky te spelen op de piano (geluid ondermaats, "niet" bruikbaar:
https://soundcloud.com/rian-de-rous/waltz-test
Je ziet duidelijk een opnameverschil in volumes tussen beide micro's.
Verhoog eens het ingangsvolume in Audacity of Windows van de mic-ingang jb27 en vergelijk nog eens.
Vele groeten,
Ronald

conducteur

Volume staat voor beide op max in audacity.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Bolje

Vele groeten,
Ronald

59erke

wijzig uw geluidsactiveringsniveau eens in audacity, op deze manier kan je uw decibel niveau aanpassen van uw opname

bewerken-voorkeuren-opnemen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

conducteur

#13
https://www.dropbox.com/s/cqrrezqyli8p0kt/Schermafdruk%202014-09-03%2020.55.15.png?dl=0
Microfoonversterking op 20dB lost het euvel maar gedeeltelijk op (laag niveau & slechte geluidskwaliteit)
Geluidsgeactiveerd opnemen is niet geactiveerd, ik duw zelf wel op record... Dat is het ook niet.
Ik moet toch minstens de geluidskwaliteit halen van de interne microfoon of beter..


Ik denk maar morgen eens koers te zetten richting de winkel...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Bolje

Ik vraag mij af of je wel opneemt met deze mic-in. Of misschien toch met die line-in? ???
Vele groeten,
Ronald