Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Reeks 84 shapeways

Gestart door GDE, 31 augustus 2014, 00:46:23 AM

Peter

#135
Is die kap hier ergens in Belgie te verkrijgen, of moeten deze altijd van de USA komen (prijzen in USD ??)
Moest iemand nog een kap (dus dat setje) hebben liggen en het niet bouwen, ben ik altijd bereid om het over te nemen.
Met vriendelijke groeten
Peter

vyncky

Citaat van: Peter op 17 juli 2015, 16:17:03 PM
Is die kap hier ergens in Belgie te verkrijgen, of moeten deze altijd van de USA komen (prijzen in USD ??)
Moest iemand nog een kap (dus dat setje) hebben liggen en het niet bouwen, ben ik altijd bereid om het over te nemen.


shapeways komt uit NL (Eindhoven, The Netherlands)

Hetgeen wat ik daar besteld heb komt telkens van daar.
Ik dacht dat er enkel geprint wordt wanneer er iets gekocht is...

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Huugooke

Staat gewoon in euro's hoor Peter, en komt inderdaad uit NL.
http://www.shapeways.com/product/TTAWAB6X8/reeks-84-ho-nmbs-sncb?optionId=36548818
En wordt inderdaad geprint op bestelling, maar dat gaat vlugger dan je denkt!

Huugooke

De lampen staan er op/in, nu eerst de ramen. Jammer dat die niet in de set te krijgen zijn.



GDE

Knap Hugo,  t model ziet er super uit.  Mja die ramen zijn waarschijnlijk niet mogelijk om te printen. Zo doorzicht en glad.  K denk dat het best is om ze te frezen uit plexiglas maar geen idee hoe en met welk gerief da kan.  K ben daar wel geïnteresseerd in. Er liggen hier nog enkele projecten die gefreesde ruiten zouden kunnen gebruiken. 

Huugooke

Inderdaad zou frezen ideaal zijn. Tenzij er iemand op het forum het op zich neemt zal ik maar tevreden zijn met nepruitjes.
Het valt nogal mee omdat de wanden toch dun zijn.

Stieven76

Kan je dat niet met van die Cristal Clear doen waar ik hier op het forum al over gelezen heb?

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=SZ_ggnLYkPM

Rangeerduivel

Die Cristal Clear is goed voor kleine oppervlakken zoals lichten ed,maar om een ruit te imiteren kan je het produkt niet egaal genoeg uitsmeren,
spuiten...ja misschien,maar op wat voor ondergrond?

;)

Huugooke

Dat gaat inderdaad voor heel kleine ruitjes, 3 op 3 mm heb ik al gedaan, maar groter is lastig.

Huugooke

Ziezo, nog de ruitenwissers (spijtig van de ramen) en de balustrade, de handgrepen aan de cabine, enfin, het betere prutswerk.

Peter

Ramen (d.w.z. ruiten) maken is echt niet zo moeilijk.
Snij ze eerst iets ruimer uit glasheldere Vivec plaat van bv. 0,5 mm dikte (te koop bij de goede hobby zaken, zoals hier in Antwerpen bij Verschooten bijvoorbeeld)
Daarna geduldig op maat vijlen tot ze goed passen.
Je kan ze in het model lijmen met bv. dezelfde kleur verf, of nog beter, met cyano-acrylate lijm (sekondelijm) deze bestaat ook in de versie dat hij geen witte sluier nalaat op heldere kunststof.
Met vriendelijke groeten
Peter

efl045

Citaat van: Peter op 19 juli 2015, 11:33:56 AM
Je kan ze in het model lijmen met bv. dezelfde kleur verf, of nog beter, met cyano-acrylate lijm (sekondelijm) deze bestaat ook in de versie dat hij geen witte sluier nalaat op heldere kunststof.
Of lijmen met Kristal Klear.

Huugooke

Er zal wel eens een goede ziel zijn die ze freest voor mij zeker? Eigenlijk zijn alleen de achterst belangrijk, die vallen hetm meeste op

Huugooke

beetje plooiwerk gedaan in 0.3 mm



Kees-Jan

Gewoon ergens laten laseren in 0,5 mm acrylaat en dan met Kristal Klear lijmen. Ik doe niet anders (oa bij de MaK 1206).

Er zijn in België genoeg modelbouwers die een laser hebben en anders ergens bij een FAB lab.


Raam by Kees-Jan van Vessem, on Flickr

Eventueel met een mooi randje er langs..............

Mijn idee is al door andere "gebruikt" zonder bedankje en er is zelfs gewoon gedaan of het door diegene bedacht zou zijn. Bij deze dus de tip maar voor derden doe ik dit niet meer.