Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Reeks 84 shapeways

Gestart door GDE, 31 augustus 2014, 00:46:23 AM

philippe_007

Ik had eerlijk gezegd de 3D-print fijner verwacht,
welke kwaliteit is dat met welke deze is geprint

Metpetergaathetbeter

Hugo doe zo voort, wordt een prachtlok, zo te zien ben jij ook een handige Harry....euh Huugooke  ;D ;)

Huugooke

Citaat van: philippe_007 op 03 maart 2015, 07:29:19 AM
Ik had eerlijk gezegd de 3D-print fijner verwacht,
welke kwaliteit is dat met welke deze is geprint
Het is ook heel fijn! Dat zie je pas als je de kap in handen hebt!
De trapjes bijvoorbeeld zijn echte roostertjes, fijner dan etswerk.
De zwakte zit'm juist  in vlakken, dat is nog steeds een probleem, bij alle printers denk ik.
En het is een beetje zoeken naar de gulden middenweg; met dikkere verf verdwijnen de oneffenheden, maar ook de details.

GDE

 het valt allemaal wel mee hoor wat betreft een dikkere verf.  Kijk eens naar de bovenstaande reactie nummer 76.  Eric Binamè alias Serow heeft die Mr primer gebruikt en persoonlijk vindt ik die lok mooi gespoten en de details lijken me nog steeds aanwezig.  Ik ga me dezelfde verven aanschaffen en uitproberen.  Maar waar het mogelijk is schuur ik eerst effen met heel fijn schuurpapier en zeker voordien de kap kuisen in een ultrasonenbad.

Huugooke

Inmiddels aan de mnrvrtiende laag en evenveel schuurbeurten. Het betert; het dak en de achterzijde zijn goed, ook de neus.
aan de zijkant, de kleine deksels blijven een probleem.
Nu eens een dikke verflaag gegeven en zien of dat helpt.
Mijn tussentijdse conclusie is als volgt: prachtmodel, dat door nog onvolkomen printtechniek nog niet tot zijn recht komt.
Mijn suggestie aan de makers: overdrijf de details, zodat ze niet mee worden weggeschuurd.
Aan de gegadigden: begin er enkel aan als je veel geduld hebt.
Zou ik er opnieuw één aanschaffen, wetende wat ik nu weet? Ja!

Kees-Jan

Gewoon 1x een hele goede print laten maken en die schuren....
Mal maken en dan gieten....


Huugooke

Stavaza:
Ik ga het bij het oermodel houden, dat spaart me een reling uit.
Nu de gele streep en kader.

GDE

Heel mooi Hugo. Welke verf heb je voor de loc gebruikt? 

Huugooke

ik heb groenen gemengd tot ik een kleur kreeg die het meest leek op het groen van de loc's die ik heb. Een mengsel van acrylverven van Tamiya.

GDE

zelfs al is de loc nog niet af, ik vind hem nu al prachtig.  :D

Huugooke

De gele strepen zijn gelukt, maar bij het verwijderen van de afplaktape kwam de groene laag los.
Kast was nochtans goed ontvet, met een primer laag vooraf gespoten.
Dilemma: alles eraf en proberen met andere verf, of de fouten "oplappen"

Peter

Regelmatig voorkomend probleem.
Mogelijk oorzaken:

Verkeerde primer gebruikt
Niet voldoende ontvet
Verf niet afgestemd op primer.
Geen goede masking tape gebruikt (te hard klevend?)
Masking tape te lang laten kleven
Masking tape niet goed verwijdert.: je moet de tape dubbelgevouwen over elkaar verwijderen., dus niet omhoog trekken.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Dat materiaal is natuurlijk niet het gewone plastic dat we al eens tegenkomen in de "gewone" modelbouw. De primer werd me er voor aanbevolen; pakt zelfs op soepele plastic.
De tape is Tamiya masking tape.

erik de noorman

Grijze grondverf van Gamma, achterkant van de lok en voorkant met geel van Gamma. Goed laten drogen. Afplakken met gewone schilderstape enkel de zijkant van de tape aandrukken. De loc in het zwart spuiten alweer met een spuitbus van de Gamma. Daarna in het donker groen (spuitbus gamma) in 3 dunne laagjes. Na een een kwartier de tape voorzichtig verwijderen en je zou geen problemen moeten hebben. Beletteren en afwerken met matte vernis van de Gamma.

Erik.

doomslu

Citaat van: erik de noorman op 05 juli 2015, 15:49:08 PM
Grijze grondverf van Gamma, achterkant van de lok en voorkant met geel van Gamma. Goed laten drogen. Afplakken met gewone schilderstape enkel de zijkant van de tape aandrukken. De loc in het zwart spuiten alweer met een spuitbus van de Gamma. Daarna in het donker groen (spuitbus gamma) in 3 dunne laagjes. Na een een kwartier de tape voorzichtig verwijderen en je zou geen problemen moeten hebben. Beletteren en afwerken met matte vernis van de Gamma.

Erik.
Erik wordt gesponsord denk ik.  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *