Reeks 84 shapeways

Gestart door GDE, 31 augustus 2014, 00:46:23 AM

GDE

Citaat van: Rochevalien op 13 oktober 2014, 22:11:11 PM
Geert ,In B Diesel(uitgave 1987) staat er op blz 105 een foto van de versie die jij zoekt : volledig groen ,met een 4 cijfer nummer, geen relingen .Op blz 108 staat nog een mixversie : 4cijfernr,enkele koplampen en een begin van de z schildering .Dit soort van foto's zijn zéér zeldzaam en ga je niet zomaar op het net vinden.
Een béétje liefhebber van B dieselloks heeft dit boek (én zijn opvolger)natuurlijk in zijn boekenkast staan . ;)
Bedankt Gerrit , Ik heb beide boeken en het is inderdaad de versie van op blz 105 maar het is nu juist van deze versie dat ik info zoek van hoe de neus er uit zag met de 4 cijfers . De loc op blz 108 is dan weer een andere bouwschijf en wat me al opgevallen is dat de cijfers en decoratie van het geel op de neus bij de drie bouwschijven anders was , althans de volledige groene zonder Z strepen . Je hebt gelijk dat ik niet gemakkelijk aan een foto uit die tijd ga geraken  :( De meeste mensen die toen foto's namen verkopen die waarschijnlijk aan de boekjes of houden die netjes voor zichzelf . Maar je weet maar nooit he dat er ergens een foto in een tijdschrift of boek staat dat ik toevallig niet heb . Ik hoop toch wel aan de nodige info te geraken of mijn project blijft vast zitten net zoals mijn 9008 die ik ook volledig groen met cijfers als die van op de stoomlocs wil maken , daarvan vindt ik geen foto van de achterkant  :(

Thommy

vandaag die kap zien liggen/staan op de beurs. Toch mooi voor de prijs vind ik..
Greetz

Thommy

theedooz

Citaat van: Rochevalien op 13 oktober 2014, 22:11:11 PM
Een béétje liefhebber van B dieselloks heeft dit boek (én zijn opvolger)natuurlijk in zijn boekenkast staan . ;)

Wat is de opvolger van B-diesel? Het lijndiesel-livreienboek van TSP?
 

Rochevalien

Citaat van: KoenGRA op 13 oktober 2014, 08:45:15 AM
Goede morgen allemaal,

Inderdaad, daar het chassis van de Reeks 80 iets te groot is, moeten er zowel vooraan als achteraan een paar millimeter af gehaald worden.
Ik gebruik nog een oude versie van de reeks 80 van Roco.
Aan de koppeling is er een stukje dat over de NEMschacht komt, dit stukje heb ik weg gehaald aan beide zijden.
Om het chassis er mooi in te krijgen, draai je de 2 vijsjes los waarmee het gewicht vastgevezen wordt.
Je plaatst het gewicht in de kap en daarna het chassis zelf met langs 1 kant een koppeling.
Daarna kan u de 2de koppeling terug plaatsen en alles terug vastvijzen.

Mvg Koen

't is zo simpel allemaal , zo simpel als ik vraag het aan  ;D ;D ;D  bij de fikskes wél ,bij shapeways echter  :o :o :o :o
  Het losse gewicht past NIET in de kap ,maar wel als we het met de vijl passend maken . Als we dat klaargespeeld hebben ,kunnen we het onderstel + de printplaat aan één kant vast zetten.(de kant van de motor)
De andere kant gaat niet want daar zat de schroef vast in het zamac van het 80er chassis ,en dat gebruiken we dus niet .Dat wordt dus iets fabriceren om  daar ook alles netjes te kunnen vastschroeven. Dat is me dunkt toch een vereiste bij een lokomotief.   

Peter

Heeft er al iemand een afgewerkt model (gemonteerd en geschildert) staan.
Dan graag eens een foto, aub
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

Zo vlug zijn we nu ook weer niet  ;D ;D ;D ;D

GDE

Om het onderstel van Roco voor de 84 iets meer correct te maken ben ik begonnen met enkele aanpassingen aan de drijfstangen . Deze verschillen tussen een reeks 80 en een reeks 84 omdat er randjes aan de drijfstangen zijn van de reeks 80 .  Van het onderstel die ik had van de 8001 dacht ik dat de drijfstangen in plastiek waren .  Daarom dacht ik om eenvoudig de randjes aan de drijfstangen weg te schrapen en niet op te vullen om zo geen vervorming te krijgen indien ik deze zou opvullen . De drijfstangen zijn dus wel uit metaal maar het wegschrapen van de randjes lukt wel met een plat steekmes . Daarna lichtjes opschuren en terug in de verf zeten .

GDE

De contragewichten op de wielen van de reeks 84 zijn net iets anders dan die van de 80 . Deze van de 80 worden weg gesneden en vervangen door contragewichten die uit plasticard van 0,13 mm zijn gemaakt . Het gat die voorzien is voor de koppeling heb ik wat kleiner gemaakt door deze op te vullen met plasticard van 1 mm . De NEM koppelingshouder zit vastgelijmd in het chassis en kan dus niet bewegen . Een beetje te vergelijken met de koppelingshouder van de oude liliput wagons . Wanneer de koppeling wordt geplaatst dan hangt de kap aan het onderstel vast . De buffers van de print heb ik verwijderd en vervangen door andere mooie buffers , eveneens een creatie van Koen . Deze buffers zal ik ook gebruiken om de verkeerde ronde buffers op de 260 van roco te vervangen .  Ondertussen ook al enkele handgreepjes geplaatst . Nog een beetje werk voor ik eindelijk aan het spuitwerk kan beginnen  :D

erik de noorman


Ik heb enkele aanpassingen gedaan om er een tijdperk III van te maken. Het originele frontrooster is vervangen door een zelfgemaakt frontrooster met lamellen. De bufferbalk voor een stuk weg geveild moet nog verder aan gewerkt worden. De dubbele koplampen verwijderd.



Onderzijde van de kast (vloerplaat ) iets breder gemaakt met een strip.



De dubbele lampen weg geveild en de gaatjes opgevuld.



De kap is reeds zowel binnenkant als buitenkant 1x  in de grondverf gezet nu nog de foutjes wegwerken en terug een dun laagje grondverf spuiten. Dit blijven herhalen tot ik tevreden ben.

De kap moet echt eerst grondig gereinigd worden anders is de hechting van de grondverf niet goed. De kap eveneens met voorzichtigheid behandeld ze is zeer sterk en anderzijds zeer fragil.

Heeft er iemand een afbeelding van de eenvoudige schildering in TPIII  ( kaderfront geel en achteraan een gele band).

Erik.

Rangeerduivel

Citaat van: geert desc op 05 december 2014, 07:22:05 AM
Het gat die voorzien is voor de koppeling heb ik wat kleiner gemaakt door deze op te vullen met plasticard van 1 mm . De NEM koppelingshouder zit vastgelijmd in het chassis en kan dus niet bewegen . Een beetje te vergelijken met de koppelingshouder van de oude liliput wagons . Wanneer de koppeling wordt geplaatst dan hangt de kap aan het onderstel vast .

Geert,

Het toont mooier en meteen is handig om de kast vast te zetten maar,
Is het dan niet de bedoeling om ooit met kortkoppelingen te rijden?
Als de schacht niet kan bewegen zal dat wel voor problemen zorgen denk ik...
Je kan dan enkel met (grote) beugelkoppelingen werken

;)

GDE

Rudy ,
Ik zal kadee koppeling plaatsen ;-) de kop van deze koppeling scharniert een beetje waardoor ik denk dat het wel geen probleem zal vormen . In de club rijden we al een tijdje met kadee op oude belgische liliput wagons die ook vaste koppelingshouder hebben . Deze gaan zonder problemen door wissels en bochten .
Erik ,
Grote veranderingen die je aan de kap aan het doen bent  :) Ik kijk al uit naar het afgewerkt model  :D De enkele koplampen achteraan zijn op mijn model al geplaatst , nog de enkele maken voor de voorkant .

Rangeerduivel

@ Geert,
Ah zo,ik wist niet dat dit een optie was,
met kadee-koppelingen heb ik geen ervaring...
Weeral iets bijgeleerd!

;)

erik de noorman

Geert kan je een afbeelding plaatsen van de achterlichten en de waar ze geplaatst moeten worden. Een beschrijving is ook goed.

Errik.

GDE

#73
Erik , de enkele koplamp zit op dezelfde plaats als de onderste lamp van de dubbele koplampen . middelpunt van de enkele koplamp is 3 mm te meten van tegen de rand net onder de lampen waar die kleine voetsteuntjes aan hangen  ;)


Ik bouwde deze met een buisje messing en een rond schijfje plasticard die met de accuschroevendraaier op maat werd gebracht . Blijkbaar is er ook verschil in lengte van de enkele koplampen . Deze van mij zijn korte  ;)

erik de noorman


Weer enkele details verder afgewerkt. De kast zit op het chasis. De rooster op de motorhuif vooraan weg geschuurd.  Handgrepen geplaatst op de motorhuif en aan de deuren.  De houders voor de achterlichten gemonteerd. Gaatjes geboord voor de reling op de motorhoed. Nog eens geschuurd en terug in de grondverf gezet.

De bovenkant van de motorhuif was die ook zwart gespoten zoals het dak? Op sommige foto's lijkt die zwart gespoten te zijn of is dit vuil en roetaanslag.





Erik.