Reeks 84 shapeways

Gestart door GDE, 31 augustus 2014, 00:46:23 AM

Rochevalien

Ik heb mij ook een kap besteld, puur uit nieuwsgierigheid .Een donor onderstel heb ik ook nog staan dus een rijdend model fabriceren zou geen probleem mogen zijn .
Shapeways heeft trouwens nog veel meer fraais in zijn catalogus   staan : oa een NMVB 7000 (BN) en bij het intikken van :"narrow gauge" liep het water mij al  helemaal uit de mond . :P :P :P  HOe ,HOm , of  modelletjes op 1/35  de lijst is eindeloos . ::) ::) ::)
Maar toch maar eerst  eens zien wat die  84'er waard is .  8) 8)

bva25j

Ik moet zeggen dat die 84 is heel mooie getekent Ik heb nog niet aan locomotief geteken omdat ik heb nog geen genoeg vetrouwing in de materiaal. En ik will nog niet beginnen met het combinatie  met motorisatie / 3D.
Ik moet toch zeggen dat ik benieuwd ben om het eind resultaat van die 84 zien.

Thommy

allemaal te zien welke 3D printers die mannen hebben, lees hoe diep ze in hun portemonnee gegaan zijn.
BMW heeft zelfs al een motor 3D geprint voor bepaalde test/race wagens... (artikel gekregen ivm lessen mechanica). afwerkingsgraad erg hoog, afval nihil. (daarvoor was het artikel vooral bedoeld, om aan te tonen dat je met 3D printen zowat 0 afval hebt omdat je uit geen stuk begint.)

ik ken, uit m'n hobby met brommers/moto's, ook gasten in Franrkijk die beperkte oplages onderdelen maken. Die mannen, groep van een 6tal, hebben CNC-gestuurde machines gekocht en maken oplages van mss 100stuks/onderdeel.
prijs van de stukken is ernaar, maar de prijs van die machines ook. Maar hun stukken kunnen perfect wedijveren met de stukken die wij van de grotere firma's kunnen kopen (zoals Honda ed)

nu ik volg Kris zeker ook. 3D printen met heel veel details is volgens mij nog onmogelijk. Maar wederom, welke printers hebben die mannen.
En wss is het verstandiger om de kleinere details in messing te laten maken. (zelf geen zin/tijd om te etsen)

Citaat van: Huugooke op 01 september 2014, 22:43:24 PM
En natuurlijk wil iedereen eerst met eigen ogen zien hoe goed/slecht het is. Dit is het nieuwe heilige huisje van de modelbouwtechniek, en het is normaal dat kritiek op ongeloof gaat stuiten.

volgens velen is dat heilig huisje wel de toekomst. Niet enkel voor modelbouw, maar voor alles zowat.
3D printen van eten zijn ze al aan het testen, zie krantenartikel ergens maand of 4 geleden.

kerngedachte is:
-ge koopt op het internet een bestand van bv. een tas/bord/... of ge tekent die zelf.
-ge print het thuis uit of laat het afdrukken bij firma als shapeways
=> geen overproductie meer. Geen probleem als er iets breekt, aja ge print het opnieuw.

nu, zo'n vaart zie ik het nog niet lopen. Denk dat er nog we jaar of 10 over zal gaan, mss minder als ik de evolutie en toepassingsmogelijkheden bekijk. (en als ge denkt aan de smartphones, wie dacht dat er 10j geleden dat ge een halve PC op zak zou hebben met een iPhone)
Greetz

Thommy

Grote stomer

Ik ben toch nog steeds benieuwd
Geert, ik hoop dat je volgende week enkele foto's en een kort verslagje kan maken, wanneer je de kap ontvangt.

Ik meen mij te herinneren dat men eveneens bezig is met het 3D printen van organen. Dus techniek is er wel. Ik weet wel natuurlijk niet of Shapeways deze techniek ook bezit.

Groeten
 

Kees-Jan

Materialise (ja een Belgische gigant in 3D printen en vergeet die gasten uit Eindhoven nu eens  ;)) print oa gewrichten............ Ze leveren dat aan een leverancier van ons. Deze gewrichten worden vervolgens geïmplanteerd. In de kliniek waar ik ook werk zijn we druk bezig om toepassingen te bedenken die we 3D kunnen laten printen.

Voor de modelbouwer: IMaterialise en hier iets over "treintjes"


GDE

Citaat van: Grote stomer op 02 september 2014, 20:55:02 PM
Ik ben toch nog steeds benieuwd
Geert, ik hoop dat je volgende week enkele foto's en een kort verslagje kan maken, wanneer je de kap ontvangt.

Ik meen mij te herinneren dat men eveneens bezig is met het 3D printen van organen. Dus techniek is er wel. Ik weet wel natuurlijk niet of Shapeways deze techniek ook bezit.

Groeten
Ik zal zeker een foto plaatsen  ;) Al moet ik wel zeggen dat ik me toch een beetje zorgen maak na het lezen van de opmerkingen van Kees-Jan en Kris en zeker nadat Kris over het krom trekken van de kap begon . Zelf heb ik geen ervaring in 3D printen of tekenen maar toen ik die tekening zag van KoenGRA  moest ik die kap hebben  :D Ergens hoop ik toch dat er iets van te maken is .  Vraagje voor Kees-Jan , werkt men bij Materialise met een ander print materie waardoor je deze firma beter vindt ? Ik zie dat men ook modeltrein ontwerpen/prints verkoopt net zoals shapeways doet, helaas voorlopig nog niks Belgisch .

Kees-Jan

Geert,

Bij Materialise hebben ze Prime gray. Hierin laat ik mijn del printen voor mijn modellen. Het prijsverschil is niet groot (soms zelfs goedkoper) dan polyamide (wit sterk flexibel van sjeepwees).

Met het bewerken van Prime Gray heb ik nog geen problemen gehad en het schuren en bewerken gaat prima. de verf hecht als een gek en niks is krom.

Ik zal vanavond een foto maken van onderstaand deel wat ik bij sjeepwees heb laten printen als test (en ja die is krom.....). De print van Materialise is kaarsrecht.

MaK G1206 by Rail-Kees, on Flickr

En je ziet gelijk wat Kris en ik bedoelen. Details maak je van een ander materiaal en niet printen..............

marc goovaerts

Fijn dat Materialise dit nu ook doet. In de embryo-dagen van et 3D-printen, toen zij één van de enige pioniers waren van de techniek, heb ik hen eens een uitgebreide mail gestuurd omtrent de mogelijkheden voor modelbouw. Maar toen geen enkel antwoord ontvangen. Het was toen precies nog 'onder hun stand'...

GDE

Bedankt Kees-Jan voor de uitleg  en de goeie tips . De prime gray delen zien er inderdaad heel strak uit en dit zelfs voor blijkbaar grote stukken . Mooi gebouwd model Kees-Jan  ;)

Kris

#24
Hallo,
Zoals Kees ook onderdelen in prime gray laten printen , erg strak , maar soms kleine verdikking  op de buitenkant waar er inwendig een versterking zat ( slechts zeer minimaal )en doordat er nog geen details op staan zeer gemakkelijk weg te schuren
Bij materialise hadden ze eens iets fout geprint in prime gray , opnieuw (gratis) geprint en ze hadden high detail resin gebruikt in de plaats , dit was zeer strak  en glad

Kris

GDE

#25




Zoals beloofd heb ik vlug wat foto's genomen . Op het eerste zicht ben ik wel verast van de roosters die eigenlijk wel mooi zijn . Over het algemeen vindt ik de kap bijzonder geslaagd .  Hoe de kap verder zal reageren op de verf en of die zoals Kris vermelde zal krom trekken zal afwachten zijn . Ik laat jullie verder oordelen aan de hand van de foto's . Alvast bedankt aan de tekenaar voor deze mooie creatie  ;)

EDIT (gerolf): foto's juist gelinkt ;)

Steam.N

Mooi printwerk ...  Knap !  8)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kris

Hallo,
Het ziet er zo op het eerste zicht strakker uit dan dat ik had vewacht, ik vrees wel dat de tredes erg fragiel zullen zijn , nu hopen dat hij niet te veel trekt
Kris

GDE

De tredes zien er inderdaad wel fragiel uit en het is ook wel fijn gemaakt . Maar alles hangt goed vast  ;) Net zoals met andere modeltreinen dien je er met de nodige zorg mee omgaan . Tegen het trekken zou ik bij het spuiten de binnen kant ook mee spuiten , zou dat helpen Kris ? Volgens de ontwerper is de kap gemaakt om op een type 80 te passen , nu ik denk dat er toch wat kleine aanpassingen gaan nodig zijn ( voor het roco model althans ) maar ik heb dit nog niet voldoende kunnen bekijken . Er zijn de oudere versies met plastieken aandrijfstangen en later hebben ze het onderstel volledig her maakt met metalen aandrijfstangen . Beide zijn net ietsje te lang en ik denk dat er wat moet ingekort worden . Nu dit zal voor na de expo van Leuven zijn ... En bedankt Gerolf voor het vorige berichtje  aan te passen  ;) Ik was een beetje te gehaast geweest  ;D

Peter

#29
Ziet er inderdaad zeer goed uit.
Van de twee 84 modellen van DJH die ik ooit gebouwd heb herinner ik me dat de trapjes
in messing geëtst waren. Wel had ik steeds de indrukt dat ze niet 100% op schaal leken (kan verkeerde indruk geweest zijn)
Al de kappen inderdaad zo mooi zijn zoals ze op de foto's zijn; dan wil ik er ook wel een.
Een onderstel heb ik zelfs al staan (met Faulhaber en ESU decoder) en dat rijdt super, en dat moet wel voor een 84
Met vriendelijke groeten
Peter