2 treinbanen onafhankelijk besturen, maar met verbinding tussen beide

Gestart door conducteur, 30 augustus 2014, 12:17:47 PM

conducteur

In de treinclub hebben wij 2 banen staan: Het station van Wiltz en dat van Kautenbach.
Het is de bedoeling om deze twee stations, net zoals in het echt met een spoorlijn te verbinden met elkaar.


Beide banen worden elk aangestuurd door elk een 6021. De 2 banen moeten blijvend los van elkaar kunnen bestuurd worden.
Elektrisch moet er dus een scheiding zijn tussen beide banen. Dat is het grote probleem niet. Onderweg op dit lange traject (er moet oa een enorme hoogte overwonnen met een enorme spiraal om boven de deur te kunnen passeren) ligt een passeerspoor. Hier zou in elke richting 1 stopsectie voorzien worden. Met een eenvoudige drukknop kan dan de trein "overgenomen" worden die van de andere baan gekomen is onderweg naar de baan die je op dat moment aan het besturen bent. Enige probleem: Als de rijrichting verkeerd ingesteld is op de andere centrale zal de trein achteruit rijden wat niet gewenst is. (getest).


Zijn er geen betere oplossingen te bedenken? De 6021 + keyboard, en de 6021 + 3* control 80f van de grote baan staan nogal een eindje verwijderd van elkaar om ze met elkaar te verbinden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Ik denk luidop: beide 6021 via een Loconet interface verbinden?  Dan 'weten' beide centrales elkaars instellingen.

Groetjes, Peter


dani

De 2. Stuks 6021 vervangen door 1 en een booster of bvb een ecos of andere centrale met booster?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Citaat van: dani op 30 augustus 2014, 21:17:49 PM
De 2. Stuks 6021 vervangen door 1 en een booster of bvb een ecos of andere centrale met booster?
Dan heeft een baan een centrale om te bedienen en de andere niet?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Bolje

Volgens mij, niet noodzakkelijk.
Een PC aan de Ecos met een treinbesturingssysteem misschien.
Vele groeten,
Ronald

conducteur

Hmmm, ik ken er een in de treinclub die geen fan is van computersystemen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

Eentje maar ? En die houdt de rest van de club tegen ?  Pffffff
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

ik zit ook met een over name spoor en ik ga proberen het door de signalen laten besturen voor de overname
het stukje spoor word in beide richtingen bereden (3 rail)dus dat verkeerd om probleem heb ik dus niet
wel het spannings verschil van de twee secties
VB
loco rijd over name spoor op (28 cm)en stopt voor het altijd rood staande licht.
het signaal detecteerd de loco en indien mogelijk word dit groen en de loco rijd nu op de rangeer spanning verder het rangeer station binnen
het omschakelen gebeurt door een relais onder de baan en zo word de over name gedaan
bij het verlaten van het rangeer station hetzelfde verhaal maar dan met een ander signaal maar wel de zelfde relais en processor

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

conducteur

Treinclub is ook 3-rail ze... Als de centrale de verkeerde richting stuurt naar de loc die de andere baan op wil zal die achteruitrijden, omdat de rijrichting nog zo stond op het moment waarbij die de baan de vorige keer verliet).
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

raf

ha dus als de tweede centrale de loco eerst (bij wijze van)naar links heeft gestuurd dan gaat bij het terug rijden de loco achteruit rijden ????
denk het niet mijn gedacht
ik rij dus niet digitaal zoals jullie maar heb een eigen ontwerp dus ???

als bij mij een loco vooruit rijd dan rijd die ten allen tijden vooruit hoe je die ook op de baan zet
pak ik BV de loco van de baan en zet die er na een halfuur terug op dan gaat die nog steeds dezelfde richting uit rijden mijn gedacht

maar hoe het digitaal zit ??? het zou normaal geen verschil mogen uit maken voor 3 rail

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.