Bouwplan schaduwstation

Gestart door n/a, 19 april 2006, 10:49:05 AM

n/a

Ik dacht enige tijd geleden op dit forum bouwplannen met bistabiele relais en reedkontakten te hebben gezien voor het maken van een (automatisch)schaduwstation van het type first in last out.:I

ysbeer

Maak eens een lijstje van wat je precies wil.
B.v
aantal sporen.[?]
vol automatisch[?]
een of twee richtingen op rijden[?]
analoog of digitaal (analoog ac/dc)[?]
Kun je zelf electronica schakelingen aan de hand van een schema in elkaar zetten[?]
Of wil je uitsluitend met gekochte delen werken[?]
Wat je nog verder wil.
bedoel je dat de trein die nu komt er als laatste weer uit gaat.
Je kunt ook willekeurig vertrekken(is leuker)

wim

Gerolf

Via de zoekfunctie heb ik enkel automatische inrijwissels gevonden.

Voor een geautomatiseerd schaduwstation heb je eigenlijk verschillende systemen nodig:
- inrijden: enkel op een vrij spoor, dus wissels zetten naar de niet-bezette opstelsporen.
- vertrekken: als het volgspoor vrij is (automatisch) kiezen welke trein mag vertrekken. Om te weten welke het langst in je schaduwstation staat heb je een 'geheugen' nodig, in de vorm van een flipflop, schuifregister, ...

Het is uiteraard veruit het eenvoudigste als er maar in ??n richting door het station gereden wordt.
De bezetmelding zou ik toch beter via stroomdetectie doen dan met bistabiele relais en reed-schakelaars.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

mee eens
toch meer gegevens leidt tot beter advies.
wim

n/a

Aan Ysbeer,
1?. 4 sporen
2?. volautomatisch
3?. ??nrichtingsverkeer
4?. digitaal rijden maar de rest van de funkties analoog
5?. geen elektronika in mekaar duwen
6?. uitsluitend gekochte delen pluggen
7?. voorkeur voor willekeurig vertrekken
Mvg[:I]

Gerolf

- Met modules van Van Meekeren Elektronica (bestaan die nog?)
- Spoordetectie en koploper (dus de rest toch niet analoog?)
- ... (ik ken te weinig van kant-en-klare pakketten)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PaulC

De produkten van Van Meekeren zijn nu verkrijgbaar op www.mecktronics.nl

Het schaduwstation voor 3 sporen zit nog steeds in het gamma.

Paul

hobbyist

Tams heeft er ook eentje in zijn gamma. Conrad heeft deze producten van Tams op zij site. Het schema en uitleg vindt je hier op deze site bij elektronica schema,s. Er staan nog wel andere op die misschien bruikbaar zijn.

ysbeer

Sorry ik was op vacantie.
En op die Email reageerd mijn computer nogal vals.
ffffff9 in het adres????????

Kijk al je zelf niets wil of kan bouwen maar op

www.mecktronics.nl

Het schaduwstation voor 3 sporen zit nog steeds in het gamma.
zoals hier boven al eens gezegd.

wim

railbusje

Waarom is dat zo duur, over de 100?.
Ik heb zelf iets ontworpen met een paar diodes en relais, kost 50? voor drie sporen. Je hebt bezetmelding via een LED en met een drukknop kiezen welk spoor moet vertrekken. Ik ga het van de week bouwen. Het is voor M?rklin. Als er ge?nteresseerden zijn wil ik wel laten weten of het werkt of niet.
Je hebt ook een systeen van Lauer maar da's ook zeer duur.
http://www.mondial-braemer.de/

n/a

Hello Railbusje,
Ik blijf geintereseerd in het verder verloop alhoewel twee mindere punten a.zelfbouw moeilijk terwille van handicap en b.er wordt manueel ingegrepen in de besturing het voor mij minder geschikt maken.

Nonkelronnie

Hey Railbusje, ik ben wel benieuwd naar de werking van je systeem
als het werkt, eventueel een nieuw onderwerp beginnen waarin je aanpak en de werking uitlegt?

Ruben

railbusje

Ik ben dit weekeinde naar twee winkels in het Antwerpse geweest om twee Viessmann 5552 relais te kopen maar ze waren niet te vinden. Ik ga proberen zondag naar Van Biervliet te rijden ,die moet dat zeker binnen hebben. Voor de rest heb je enkel nog drie LEDjes, drie drukknoppen en een paar diodes nodig. De wissels worden analoog met gelijkstroom bediend.
Voor bezetmelding gebruik ik contactrails dus werkt dit enkel voor wisselstroomrijders. Gelijkstroomrijders hebben waarschijnlijk een reed contact nodig hebben maar dan heb je ook extra relais nodig vermoed ik. Als ik het gebouwd heb en het werkt zal ik een schemaatje met uitleg posten.

Gerolf

Die Viesmann relais zijn eigenlijk gewone bistabiele relais. Die kan je ook in een elektronicahandel vinden (net als je LEDs en knopjes [;)])
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railbusje

Ik weet het maar toen ik mijn Ledjes en drukknopjes ging halen hadden ze enkel 12 en 24 V relais binnen. Bovendien zitten die Viessmann's al in een behuizing die je direct onder je baan kan schroeven.