Heljan Class 66 : probleem 2

Gestart door eve, 27 augustus 2014, 11:06:49 AM

eve

Citaat van: B_Modelbouw op 29 augustus 2014, 14:18:13 PM
De oplossing staat toch bovenaan ... koppeling verlengt en vrije ruimte opgevuld.

Weer een Klaasje bij daar in Mol, gelukkig weer een diesel want die bovenleiding blijft ook maar aanslepen.
En zonder Elentric gene E-lok op de baan ;o)

Herr Professor Dipl.Ing. Sommerfeldt heeft een cursus ter plaatse gebracht (vernemen wij uit betrouwbare bron)...

::) Erik

Michael

Citaat van: B_Modelbouw op 29 augustus 2014, 14:18:13 PM
De oplossing staat toch bovenaan ... koppeling verlengt en vrije ruimte opgevuld.

Weer een Klaasje bij daar in Mol, gelukkig weer een diesel want die bovenleiding blijft ook maar aanslepen.
En zonder Elentric gene E-lok op de baan ;o)

Bedankt man dan was de rest dus slap .....
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

BD1701

Ik heb mij afgelopen weekend, 3 Class 66 locs aangeschaft van Heljan omdat ik het heel mooie locs zijn. Hier alvast even mijn bevindingen ervan : Wat de wielen betreft, deze zijn idd heel vuil waardoor grondige schoonmaak nodig is zoals reeds aangehaald, dit is best een vervelend werkje en iets wat eigenlijk niet zou mogen voor die prijs die je ervoor betaald. Maar goed dit valt op te lossen, door wat poetswerk. Ik was eerst van plan om de wielassen te verwijderen om die te poetsen, maar aangezien de handleiding niet zoveel voorsteld en er nergens iets vermeld staat hoe je het draaistel moet openen om de assen eruit te nemen, heb ik ook geen poging ondernomen om beschadiging te voorkomen. Heeft iemand eigenlijk een idee hoe die draaistellen open moeten? Verder heb ik de locs op de baan gezet een deden het prima wat stroomafname betreft, één van de drie locs maakt wel wat meer motergeluid dan de andere, maar volgens mij is dit geen echt probleem, want alles loopt soepel. Bij andere locs heb ik dat ook al wel eens gehad dat de ene wat meer geluid maakt dan de andere, ondanks dat het de zelfde reeks loc is. Verder heb ik dan getest met verschillende wagons eraan gekoppeld, en ja ... bij de één ging het heel vlot in de bochten, bij andere ging het dan weer helemaal mis, dit zou uiteraard niet mogen bij zulke locomotieven. Volgens mij is dit ook te wijten aan de lengte van de loc, en ook zeker door het fijt dat het een loc is met verende buffers, waardoor die verder uitsteken dan bij mijn class 66 van Mehano, ik heb dit even vergeleken met elkaar. Als je de buffers indrukt met de hand, kom je aan de zelfde buffer-afstand zoals bij de mehano, en die heeft geen enkel probleem in de bochten. Dus ik dacht als we die buffers nu met een drupje secondenlijm zouden vastzetten in de ingedrukte stand dan is het probleem van de baan volgens mij. Gelukkig heb ik voor mij persoonlijk een betere oplossing gevonden, daar ik gebruik maak van roco-kortkoppelingen bestaat er van roco een kort-koppeling die verstelbaar is in de hoogte (ref. 40287) en die tevens 2mm langer is dan een gewone kort-koppeling. Gelukkig had ik hier nog zo'n koppeling liggen, die er dan maar opgestoken, en jawel tot grote vreugde gaat alles nu heel vlotjes in de bochten. Dus alles problemen zijn opgelost en ben ik uiteindelijk heel tevreden over de locomotief.
 

doomslu

Van die koppeling zou ik wel eens een plaatje willen zien...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

eve

#34
@ BD1701

Dit is een bijdrage waarvan er te weinig zijn op dit forum.

Het is proberen en uittesten hoe  we een industrieproduct kunnen verbeteren. En ja ! Jullie hebben gelijk : voor de betaalde prijs mocht het geleverde wel beter zijn. Maar het is nu niet. We gaan niet wenen en bij de pakken blijven zitten.

Ik heb hier een combinatie Profi-koppeling in de hoogte verstelbaar klaar liggen...
Alleen is wat tot hiertoe geschreven is geldig voor stralen tot ca. 500 mm.

Tot grotere verbazing van vele bouwers ed. komen er hier en daar VEEL kleinere stralen voor...op hun eigen baan !!!

Erik (tevreden dat ik wat heb kunnen losmaken...)

ERVIN

Even mijn test - ervaringen meedelen na een week van zeer intensief rijden met de Heljan Class 66.

Het probleem met de koppelingen is dus van de baan , dat gaat nu allemaal goed.
De gebruneerde wielen , die supersnel vuil worden , is niet opgelost , Erik ( eve) heeft weliswaar het gebruneerde deel verwijdert , maar toch blijven de wielen vuil aantrekken , de legering van de wielen lijkt mij niet geschikt hiervoor. Ik moet dus noodgedwongen op zoek gaan naar nieuw-zilveren wielen om onder de Class 66 te steken , de loc heeft nu 400 koploper kms gereden en de wielen zien dus terug vuil waardoor de lichten beginnen te flikkeren en de loc in schokjes zijn rondjes doet. Om even een vergelijking te maken , mijn Mehano's hebben al meer dan 5000 koploper kms op hun tellertje staan , en die wielen blinken nog steeds even hard als toen ik de locs uit de doos op rails zette.

De motor van de Heljan is zeker niet sterker dan mijn Class 66ers van Mehano , en hij maakt , eens op snelheid , ook iets meer lawaai.
De verlichting is prima , maar het is jammer dat de cabineverlichting niet apart aan/uit geschakeld kan worden , die blijft dus constant branden , misschien heeft de sound-versie deze optie wel?

Qua uiterlijk valt er echter niets aan te merken op deze Heljan , het spuitwerk is voortreffelijk , en de details zijn van hoogstaande kwaliteit , maar bij mij moeten de locs vooral goed rijden , en dat mis ik dus bij deze Heljan Class 66.

Voorlopig is dit mijn eerste en laatste Heljan Class 66 , jammer want graag had ik mijn vloot nog versterkt met de Crossrail en de Captrain.


krispy

Hoi Erwin ,

Als er een esu v4 in steekt kan je mischien opteren om een powerpack te plaatsen , normaal zou dat uw flikkering wegwerken denk ik , dan kan je de slechte contactmomenten door de wielen overbruggen en zou de flikkering moeten doen verdwijnen , kost ongeveer 35euro
Misschien te overwegen zodat uwe heljan toch zijn werk kan doen zoals je verwacht

Denk dat er wel plaats genoeg inzit in die kast ;)
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

ERVIN

Hmm geen slecht gedacht Kris , maar dat flikkeren van de lichten komt toch door slecht contact met de ( vuile ) wielen , vangt die powerpack dat dan allemaal op?? Ik heb totaal geen ervaring met zo'n powerpack.  ???

Maar dan zit ik nog met een loc die al schokkend over de baan rijd hé.  :-\

Hoe is het trouwens met je ESU Class 66??

eve

@ERVIN
@Krispy

Zowat een week geleden heb ik volgende filmpje aan Mol Cargo gezonden : https://www.youtube.com/watch?v=B9WRJTVZ5fI

U ziet daar een Köf van Lenz met USP : dat is een 4-assig H0-lokje dat over een blad papier rijdt.
Het equivalent bij ESU voor de V4 is Powerpack.
Op eigen initiatief heb ik een Powerpack besteld om verdere tests oa. op de Heljan uit te voeren.
Die komt begin volgende week binnen.
Daarvan is Erwin, tot nu toe, nog niet op de hoogte. Kwestie van geen valse hoop te wekken.

Bedoeling is uiteraard om de gevolgen van de snel vuil wordende wielen te milderen, maar het is een lapmiddel.
Het is nogal kras dat een lok die met 10 van zijn 12 wielen stroom afneemt en een redelijke wielbasis heeft moet uitgerust worden met een Powerpack.
De prijs van de Heljan (geen gratis machine !) gaat dan nogmaals met ca. 35 € omhoog.
En deze oplossing zal werken tot uiteindelijk weer alle wielen goed vuil zijn.

Daarom zoeken wij (Mol Cargo en "het tuningbedrijf") naar een oplossing in de richting van nieuwzilverwielen (OK, ook een meerkost!) die minder vuilopnemend zouden moeten zijn.

Eea is nog niet afgesloten. Maar het streven naar verbetering kost tijd. Graag geduld.

Erik

Michael

Ik weet dat mehano onderdelen schaars zijn maar is het geen optie om nieuwe wielen te steken in de Heljan class 66, ze;f ben ik tevreden met mijn mehano class 66 en heb geen behoefte aan de heljans.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

eve

Ik verwacht nog een aanbieding van een bedrijfje die ze op maat maakt. Echt gezocht naar bvb passende Roco wielen hebben we nog niet gedaan.

Heb je misschien een bronadres voor de Mehanoonderdelen ?

Erik

Michael

Erik, heb ik helaas niet want als dat zo was zou dat wel bekend zijn. Maar erg jammer dat meano niet meer is maar misschien via Lemke???
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

ERVIN

Bedankt alvast voor het mee helpen denken collega's , vreemd is het wel dat hier nog niemand anders problemen heeft gemeld met zijn Class 66 van Heljan , of ben ik één van de weinigen die deze loc heeft gekocht , of die er problemen mee heeft??!!

ceuleer

Hier kan je de onderdelen voor de mehano class 66/77, Vossloh G 2000 en SGGMRSS '90 containerwagons bestellen.

http://www.lemkecollection.de/index.php/lemke-service/ersatzteilbestellung

Ik heb ondertussen al 3 bestellingen thuis toegestuurd gekregen. De laatste bestelling heb ik ongeveer 3 weken geleden ontvangen, 2 weken eerder had ik ze besteld.
De eerste bestellingen zijn vorig jaar gedaan, voordat je online bestellingen kon plaatsen, ik had contact opgenomen via mail, dan kreeg ik antwoord met een betalingsverzoek via paypal.
Nu werkt het anders, ik had besteld, 2 weken later zat de bestelling in de bus, met een factuur met overschrijving.
Je hebt wel de onderdeel nummers nodig voor de bestelling, en de bestelnummers op het onderdelenblad van de oude mehano's zijn dezelfde als de nieuwe van Lemke.
Dus onderdelen is geen probleem bij Lemke.
I.v.m. de heljan wielen, ik heb ook al eens gedacht om er mehano wielen in te steken, maar de tandwielen zullen niet overeen komen, mehano's zijn op 4 wielen aangedreven, en de heljan op 6.
Je kan de wielen wel van de assen verwijderen en er dan andere opklemmen, maar of de diameters hetzelfde zijn van de assen, dat is de vraag.
Bij een lima heb ik vroeger de tandwieltjes eens vervangen, de asjes uit de wieltjes geklopt met een doorslag, nieuw tandwieltje over de as geschoven, wieltje er terug op geklopt, en de loc was gemaakt.
Dus het is wel te maken.
Als de asjes dezelfde doormeter hebben, kan je in principe alle wielen erop zetten, denk ik dan.

eve

Bedankt voor de servicelink voor Mehano.

Nu denk ik niet dat de betere oplossing ligt in de Mehano wielen/assen.
De Heljan is aan de draaistellen iets anders geconstrueerd dan we gewend zijn.
Normaliter los je enkele schroefjes of klips je de draaisteldecoratie eraf en kan je zonder meer aan de assen. Vervangen is : hop eruit, hop erin.
Niet zo bij de Heljan. Het draaistelchassis is in metaal met asgaten erdoor geboord/gestanst. Alle wielen zijn asbus-geïsoleerd.
Om te bewerken moet je met een wielentrekker wiel per wiel eraf halen...enz. De as blijft zitten met het tandwiel tussen de chassiswangen.
We moeten dus zorgen voor vervanging door vooral goede wielen met de juiste isolatiebus voor de goede asdiameter. En dan nog kijken of ze compatibel zijn met de wielen met anti-slip-banden. Tenzij die ook gevonden worden voor eenvoudige vervanging.

Geloof me : het is niet op 1-2-3 gefikst !

Erik