Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Heljan Class 66 : probleem 2

Gestart door eve, 27 augustus 2014, 11:06:49 AM

eve

Een koppelingskop inpluggen tot aan de aanslag : in dit geval een Fleischmann Profikoppeling omdat de lokeigenaar daar mee werkt.



Met een 4-assige goederenwagon koppelen op een recht spoor geeft een bufferafstand van ca. 1 à 1,5 mm : voorbeeldig.



De lok gaat een bocht in ( R = 529 mm), de wagon is nog op het rechte stuk : nog geen probleem.



Nu komt ook de wagon in de bocht. De buffers haken achter mekaar.



En de lok sleurt de wagon uit de rails.



Dit is te wijten aan de vorm van de aansturing van de kortkoppeling. Die is niet aangepast aan lange loks.
Deze mechaniek uitbreken en vervangen is een brug te ver als werk aan een nieuwe lok. Het is op te vangen door de kortkoppeling 1 à 1,5 mm minder ver in de houder te drukken.



Opgelost ? Niet helemaal. Door de kortkoppeling minder ver in te drukken onstaat er een spleet tussen koppelingskop en koppelingshouder. Op de foto is de koppeling naar voor gedrukt met een schroevendraaier om het toonbaar te maken.



De schort van de lok past juist in die spleet en blokkeert de koppeling met alweer ontsporingen tot gevolg.
We vullen de spleet op met een stukje polystirol.



Met een minidrupje lijm stabiliseren en de Heljan Class 66 kan op duurproef.



Hiervoor heb ik nog niets gelezen in "tests" (ook niet over probleem 1, of krijgen de "testers" aangepaste loks ?)

Erik

doomslu

Wat ik me afvraag:
1. Wordt de koppeling niet losgetrokken? De lipjes haken nu niet meer vast.
2. Is de Fleischmannkoppeling wel de ideale koppeling in dit geval? Hebben jullie getest met Roco etc?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

eve

Citaat van: doomslu op 27 augustus 2014, 11:11:03 AM
Wat ik me afvraag:
1. Wordt de koppeling niet losgetrokken? De lipjes haken nu niet meer vast.
2. Is de Fleischmannkoppeling wel de ideale koppeling in dit geval? Hebben jullie getest met Roco etc?

Luc,

De koppeling zit vrij vast in de houder. Maar extra borging is misschien nodig.
Omdat de opdrachtgever standaard met Fleischmann werkt, is deze oplossing met Fleischmann uitgevoerd. Uit ervaring weet ik dat een ander merk kortkoppelingskop dezelfde problemen geeft.

Erik

Rangeerduivel

Dit probleem is niet alleen eigen aan Heljan,
ik ook heb daar al een vraag over gesteld in een ander draadje,waar het zich voordoet met de coil-wagens van LSModels en de M6 van Classics.
Tot nu nog geen plausibele oplossing gevonden voor de LSM,wel voor de Classics; een Symoba starre koppeling (SYK104)

Citaat van: doomslu op 27 augustus 2014, 11:11:03 AM
Wat ik me afvraag:
1. Wordt de koppeling niet losgetrokken? De lipjes haken nu niet meer vast.
2. Is de Fleischmannkoppeling wel de ideale koppeling in dit geval? Hebben jullie getest met Roco etc?

Bij de LSM helpt ook de Symoba,Roco of ieder andere koppeling niet.

Twee mogelijkheden,ofwel buffers van 1vd2 verwijderen,ofwel zoals in post1,en fixeren met secondelijm,
Maar wat als je eens wil veranderen van koppeling?
een koppeling kan altijd stukgaan....

;)

eve

De koppelingskop borgen in de houder kan door een gaatje van 0,5 mm te boren door de houder in het "vlees" van de koppelingskop. Een draadje van 0,5 mm erin en omplooien tegen de houder. Uitwendig vastzetten met een drupje sekondenlijm.

Als het los moet : met een tangetje even aan het draadje wrikken en alles is weer los.

Erik

janjozef

Een roco kortkoppeling is een mm langer kan genoeg zijn om het probleem uit de wereld te helpen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Rangeerduivel

Citaat van: janjozef op 27 augustus 2014, 11:34:56 AM
Een roco kortkoppeling is een mm langer kan genoeg zijn om het probleem uit de wereld te helpen

Jan

Dat heb ik zojuist nagemeten,
Een steekkoppeling van Roco is,(getrokken of geduwd) hetzelfde ;15,5mm

Een Profi is getrokken 15,6mm
                   geduwd    15,5mm

Verschil 1/10e mm.(komt door een weinig speling op de Profi)
Dus volgens mij zal met het gebruik van een Roco ipv een Fleischmann het probleem zeker niet uit de weg helpen.

;)

Klaas Zondervan

De kern van het probleem is dat de loc geen kortkoppelmechaniek heeft. En aangezien je hier een kortkoppeling gebruikt, zou dat wel moeten.
Is niet eenvoudig op te lossen, je zou daar de loc stevig voor moeten aanpassen.

De koppeling nog verder laten uitsteken zal ook niet helpen, de zaak gaat daardoor alleen maar erger wringen.

eve

Citaat van: Klaas Zondervan op 27 augustus 2014, 11:55:33 AM
De kern van het probleem is dat de loc geen kortkoppelmechaniek heeft. En aangezien je hier een kortkoppeling gebruikt, zou dat wel moeten.
Is niet eenvoudig op te lossen, je zou daar de loc stevig voor moeten aanpassen.

De koppeling nog verder laten uitsteken zal ook niet helpen, de zaak gaat daardoor alleen maar erger wringen.

Hier gaan we weer ! De mening van de deskundige.

Erik

De Heljan Class 66 heeft wel een kortkoppelmechaniek...


Klaas Zondervan

#9
Op je foto's zie ik dat niet.

Herstel: bij nader inzien lijkt er toch wel een kortkoppelmechaniek in te zitten.
Maar heeft die wagen dan wel een kortkoppelmechanmiek?
Eén van twee functioneert niet goed. Als de buffers in rechtstand al vrij van elkaar staan, dan zouden ze in een boog niet mogen haken.

En toch fijn dat je mij deskundig acht. Ik beschouw dat als een eretitel.

Rangeerduivel

#10
Citaat van: Klaas Zondervan op 27 augustus 2014, 12:44:32 PM
Op je foto's zie ik dat niet.

Ik zie het wel!

Op de foto's zie je net boven de zandleider een rechthoekig vlak,daar in wordt de kinematic geleid bij het links(of rechts) draaien,en zo wordt hij naar buiten geleid,in het verlengde van de buffers,zodat de afstand tussen buffers groter wordt
En de boog van die geleiding is te kort.

;)

Rangeerduivel

#11
We hebben op hetzelfde moment gereageerd Klaas,om in feite net hetzelfde te zeggen!

Als ik mij niet vergis is de wagen op de foto een Roco-rongenwagen,en die hebben naar ik weet wel een perfect werkende kinematic

;)

Het probleem zit hem,zoals Eric al zei,in de kortkoppeling van de loc,(de boog is te kort)die niet berekend is als kortkoppeling voor een lang voertuig(en dat IS de class66 wel! +/-25cm)

eve

Citaat van: Klaas Zondervan op 27 augustus 2014, 12:44:32 PM
Op je foto's zie ik dat niet.

Herstel: bij nader inzien lijkt er toch wel een kortkoppelmechaniek in te zitten.
Maar heeft die wagen dan wel een kortkoppelmechanmiek?
Eén van twee functioneert niet goed. Als de buffers in rechtstand al vrij van elkaar staan, dan zouden ze in een boog niet mogen haken.

En toch fijn dat je mij deskundig acht. Ik beschouw dat als een eretitel.

Ik heb niet de gewoonte mezelf voor de gek te houden.
Beide voertuigen hebben een kortkoppelmechaniek.

Ik heb trouwens geschreven dat de kortkoppelmechaniek van de Heljan niet is aangepast voor lange loks.

Erik

Klaas Zondervan

Citaat van: eve op 27 augustus 2014, 13:40:29 PM
Ik heb trouwens geschreven dat de kortkoppelmechaniek van de Heljan niet is aangepast voor lange loks.
Ik begrijp niet goed wat je daarmee bedoelt.
Ik neem direct aan dat je snapt hoe een kortkoppelkinematik werkt, maar ik verwijs toch even naar NEM352
De kinematik heeft twee (virtuele) draaipunten (m). De afstand B van dit draaipunt tot de hartlijn van het voertuig moet minstens zo groot zijn als de afstand E van de buitenkant van de bufferschotel tot de hartlijn. Als dat bij beide voertuigen zo is, dan draait het centraal aangrijpingspunt van de koppelingen (g)  altijd voor de bufferschotels langs, en kunnen ze dus niet in elkaar haken.

Als ze toch in elkaar haken, dan is er maar één conclusie mogelijk: één van de kinematiken heeft een foute maatvoering, of functioneert niet goed.

eve

Citaat van: janjozef op 27 augustus 2014, 11:34:56 AM
Een roco kortkoppeling is een mm langer kan genoeg zijn om het probleem uit de wereld te helpen

Jan

Met een Roco kortkoppeling is het marginaal beter, maar onvoldoende betrouwbaar. Soms klipsen de buffers over mekaar, soms niet. Bij overgang naar een straal van 479 mm gaat het dan weer met zekerheid mis.



Erwin overtuigen om enkele honderden Profi-koppelingen te vervangen door Roco's : daar heb ik geen argumenten voor.

Erik