Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Probleem met Roco VT 12

Gestart door Peter, 25 augustus 2014, 17:52:08 PM

Peter

Een raar geval. Sinds vorige week ontspoord mijn VT 12 treinstel van Roco (dig.sound) op een recht stuk spoor.
Heb er gisterenavond al even mee bezg geweest om de rails na te kijken en ook al even naar het treinstel maar op het eerste zicht zie ik er niets verkeerd aan.
Heb het stel vandaag nog eens goed nageken, en al die Indusi's enz  aan de draaistellen nog eens goed nagekeken. Het stel nog eens gesmeerd (was alweer een paar maand geleden) maar niets help.
Het eigenaardig is dat al mijn andere treinen  geen probleem hebben op dat spoor. Vorige zaterdag was Frans (Suske) hier en die was getuige van dat probleem §ofheb je dat stel betoverd Frans ::) ::) ::))
Deze week zal er verder niet veel van komen want onze agenda is nogal goed (en helaas ook slecht voor een begrafenis woendag) gevuld. ik zal dus geduld moeten hebben tot volgende maandag om er iets verer aan (proberen) te doen.

Het bewuste treinstel:

Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

Peter, je schrijft dat andere treinen geen probleem hebben op dat spoor, maar heeft dit stel problemen ergens anders?

Ik zie een perron. Raakt hij ergens dat perron?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Het bewuste spoor is in mijn schaduwstation, dus gewoon rechtspoor zonder hindernissen die het stel zou kunnen raken.
Op andere plaatsen ontspoort dit stel niet. Het maakt ook geen verschil of de aangedreven kop vooraan of achteraan staat.
Volgens mij (maar wie ben ik??) moet probleem zich situeren in in de koppeling tussen twee van de bakken. Dat is een 8 polige steekverbinding, maar nogmaals, die koppeling met de bijbehorende kortkoppeling kulissen daar klemt eigenlijk niets.
Zal er toch nog eens goed naar moeten kijken.
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Betovert heb ik het in ieder geval niet Peter, had eerder andersom geweest dan.
Ik heb hem inderdaad op een recht stuk spoor uit het spoor zien wippen, en op de wissel gewoon terug in het gelid :)
Het was zeker raar, want alle wisselstraten werden zonder enig probleem genomen. In de sporen was ook niets abnormaals te zien.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Huugooke

Kan iets met de aandrijving te maken hebben. Is die op meerdere wielstellen aangedreven of maar op één?
Kan zijn dat een aangedreven wielstel zich uit de sporen duwt. In het ergste geval lopen de wielen niet meer synchroon door een tandwielbreuk.

Peter

Na de trieste dag gisteren (enkel het weer was prachtig) zal ik hopelijk van de voormiddag weer even tijd hebben om dat treinstel eens open te gooien.
Ter info: het is een driedelig stel waarvan een kopeind is aangedreven op de vier assen (2 draaistellen van 2assen)
Het draaistel dat ontspoord is het draaistel van de middenbak dat aan het aangedreven kopeind gekoppeld is.
De middenbak omdraaien gaat niet door de 8 pins stekkers die slechts op een manier met elkaar verbonden kunnen worden.
Blijkbaar is er een probleem met het draaistel dat aan het aangedreven deel grenst. Het ontspoord  (wel nog kunnen testen eergisteren) blijkbaar telkens het een S-bocht moet nemen (altijd nu)
Op het spoor (Dat Suske ook heeft gezien) is er na een rechtse bocht (60 cm straal)  een recht stuk van 2 meter gevolgd door een linkse boch (eveneens straal van 60 cm)
Ook in de wisselstraat in mijn station ontspoord het stel ne een links-rechts beweging (of andersom)
Zal dus niks anders opzitten dat stel helemaal te onkoppelen en de middenbak open te gooien. (niet eenvoudig)
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

Peter,
Ik weet niet of de twee iets met elkaar te maken hebben,maar ik had dat probleem ook met mijn Classix-M6 rijtuigen.
Ik heb ze allemaal gekoppeld met de starre koppeling van Symoba(SYK104) en sindsdien geen problemen meer,
Een stam van 8 rijtuigen laat zich nu vlot overal door DUWEN.

Misschien kan iets dergelijks een oplossing bieden...

;)

Peter

Andere koppeling is geen optie vermis de bakken gekoppeld zijn met die 8-polige stroom doorvoerende koppeling
Het stel heeft de voorbije maanden altijd perfekt gereden trouwens, en het probleem is dus plotseling ontstaan, zonder aanwijsbare redenen
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Peter, is het dan altijd na een beweging linkse bocht/rechtse bocht? Of gebeurt het ook na de omgekeerde volgorde - rchts/links.
Dan zou ik denken dat er iets aan de bevestiging / beweging van de bogie isdat niet helemaal 100% is. Koppelingshaak die ergens blijft achterhangen of zoiets.

Succes met de vivisectie van je stel en hopelijk vindt je het probleem snel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

Zit momenteel vast.
Ik vind nergens de gebruiksaanwijzing, en op de Roco website vind ik enkel de onderdelenlijst.
Verdomme toch.
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Heb van Roco een mail gekregen met de gebruiksaanwijzing.
Het openen van het stel is op zich niet eenvoudig.
Heb alles grondiig nagekeken en NIETS abnormaals gevonden. Terug in elkaar gezet en.......het rotding......blijft ontsporen. >:( >:( >:(
Stel gaat voorlopig terug in de doos en in de kast, tot ik ooit het geduld heb (momenteel zeker niet) om het nog eens uit elkaar te gooien en
nog eens grondig na te kijken.
Naar de winkel terug doen doe ik niet, want dan ben ik het mischien een heel jaar kwijt (de vertegenwoordiger van Roco kennende) en of het dan hersteld is, is dan maar de vraag
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#11
HOERA !!!
Daarstraks, onder het toeziend oog van onze kleinzoon, die muisstil alles in de gaten hield, heb ik voor de tweede keer de kappen van het stel afgenomen (durfde dit keer niet te vloeken, want dat demonteren :( :( :( :( hoe verzinnen ze het in godsnaam)) Eindelijk heb ik de dader gevonden.. Die balgen tussen de stellen worden binnenin op hun plaats gehouden door twee veertjes, die die balgen terug recht zetten na een bocht, en een plastieken plaatje (met zes pinnetjes) die dat mechanisme op zijn plaats moet houden.
Een van die plaatjes was verschoven en drukte dat mechanisme onvoldoende tegen die balg, waardoor die teveel speling had en blokkeerde na een S-bocht (gelijk in welke richting.

Plaatje aangedrukt tot het vastklikte, kappen terug gemonteerd anders kan je dat niet testen want die balgen zitten in de kap en niet op het chassis bevestigd en onder ruime belangstelling van kleinzoon de eerste testrit gedaan en...........werkt terug perfekt
Nog een laatste paar testritten gedaan, dit keer met geluid ;D, en  ja hoor, alles terug perfekt.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Bravo Peter! Ik ben content met jou mee.

Steam.N

Proficiat, Peter !
De aanhouder wint  ;)
En de kleinzoon heeft nu nog méér ontzag voor die slimme grootvader  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

Citeerde kleinzoon heeft nu nog méér ontzag
Dat is niet nodig. Enkel de liefde en vriendschap is meer dan voldoende.
Morgen vertrekt hij voor een week naar de zeeklassen in Oostduinkerke, en wij, als alles goed gaat volgende zaterdag naar Oostende en natuurlijk naar de MSKK
Met vriendelijke groeten
Peter