Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

e wissel

Gestart door Benny, 25 augustus 2014, 08:26:29 AM

Klaas Zondervan

Heel verwarrend inderdaad. ik vrees dat Hugo zelf ook niet weet waar hij het over heeft.

Bolje

Citaat van: Benny op 26 augustus 2014, 19:12:52 PM
Citaat van: Huugooke op 26 augustus 2014, 17:04:00 PM

a/ Omdat men blijkbaar de railspanning gebruikt om wissels te sturen, die wordt dan gelijkgericht dus. Wat ik een slecht idee vind want blijkbaar verbruikt dat een dikke ampère volgens jouw berekeningen. Al is het maar eventjes.


Ik begrijp het niet goed meer, word er railspanning gebruikt om wissels te sturen of word dit apart gevoed. Het begint verwarrend te worden..... :-\
Het is afhankelijk van hoe je uw baan opbouwd.
Vb: Marklin heeft decoders die onder de wissels passen, hier wordt dus baanspanning gebruikt.
Bij aparte decoders is het afhankelijk van. Bij sommige kun je een aparte voeding gebruiken.
Google even op wisseldecoders van verschillende merken en kijk even naar de schema's. Veel zal duidelijk worden.
Vele groeten,
Ronald

Benny

corrigeer me even als men gedachtengang niet goed is:

er zijn 3 draden aan een wisselmotor, 1 ervan krijgt rechtstreeks voeding van de transfo, van de transfo de massa onderbreken(door drukknop of dergelijke) om links/rechts(de 2 overige draadjes) te bedienen van de wisselmotor.

Bolje

#48
Uw gedachtengang is goed.
Enkel nooit een massa onderbreken in een schakeling, leidt soms tot rare fenomenen.  ???
Vele groeten,
Ronald

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 augustus 2014, 19:18:22 PM
Heel verwarrend inderdaad. ik vrees dat Hugo zelf ook niet weet waar hij het over heeft.
Spreek voor jezelf man! Ik weet verdomd goed waar ik het over heb.
Benny heeft intussen hopelijk begrepen dat het anders verloopt bij verschillende merken; de ene doet het zo, de andere anders.
Lees nog eens wat Bolje schrijft.

Huugooke

Citaat van: Benny op 26 augustus 2014, 19:28:14 PM
corrigeer me even als men gedachtengang niet goed is:

er zijn 3 draden aan een wisselmotor, 1 ervan krijgt rechtstreeks voeding van de transfo,
Tot daar is het juist. Voor het schakelen heb je twee drukknopjes nodig (die dus even contact maken als je drukt).
de twee andere draden komen aan die knopjes. De overblijvende draad van de transfo komt aan de (twee) andere aansluitingen van de drukknoppen.

doomslu

Als ik dit allemaal lees moet het toch wel erg verwarrend zijn voor de brave man.
Ik geloof dat hij analoog wil schakelen, dan gaat het verhaal van de drukknopjes op.
Echter, als er over gebruik van de rijspanning om wissels te schakelen gepraat wordt, zitten jullie bij digitaal, toch? (correct me if I'm wrong...).
En dan komen er decoders en zo aan te pas...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Citaat van: doomslu op 26 augustus 2014, 20:01:40 PM
Als ik dit allemaal lees moet het toch wel erg verwarrend zijn voor de brave man.
Ik geloof dat hij analoog wil schakelen, dan gaat het verhaal van de drukknopjes op.
Echter, als er over gebruik van de rijspanning om wissels te schakelen gepraat wordt, zitten jullie bij digitaal, toch? (correct me if I'm wrong...).
En dan komen er decoders en zo aan te pas...
Klopt als een zwerende vinger!
Dus Benny, vergeet al die digitale onzin, voor jou geldt dat draadjes-drukknop systeem.

Bolje

Citaat van: doomslu op 26 augustus 2014, 20:01:40 PM
Als ik dit allemaal lees moet het toch wel erg verwarrend zijn voor de brave man.
Ik geloof dat hij analoog wil schakelen, dan gaat het verhaal van de drukknopjes op.
Echter, als er over gebruik van de rijspanning om wissels te schakelen gepraat wordt, zitten jullie bij digitaal, toch? (correct me if I'm wrong...).
En dan komen er decoders en zo aan te pas...
Heel juist Luc.
Ik denk dat Benny het analoog en digitaal concept nog niet helemaal vat, waardoor hij zich in de war laat brengen door bepaalde uitspraken.
Het gemakkelijkste, volgens mij dan, is schema's gaan opzoeken. Zijn gemakkelijk te vinden. Dan begrijp je het beter. Je moet natuurlijk wel een kaas gegeten hebben van schakelingen. Maar met Benny's opleiding mag dit geen probleem zijn.
Vele groeten,
Ronald

Benny

Citaat van: Bolje op 26 augustus 2014, 20:11:21 PM
Citaat van: doomslu op 26 augustus 2014, 20:01:40 PM
Als ik dit allemaal lees moet het toch wel erg verwarrend zijn voor de brave man.
Ik geloof dat hij analoog wil schakelen, dan gaat het verhaal van de drukknopjes op.
Echter, als er over gebruik van de rijspanning om wissels te schakelen gepraat wordt, zitten jullie bij digitaal, toch? (correct me if I'm wrong...).
En dan komen er decoders en zo aan te pas...
Heel juist Luc.
Ik denk dat Benny het analoog en digitaal concept nog niet helemaal vat, waardoor hij zich in de war laat brengen door bepaalde uitspraken.
Het gemakkelijkste, volgens mij dan, is schema's gaan opzoeken. Zijn gemakkelijk te vinden. Dan begrijp je het beter. Je moet natuurlijk wel een kaas gegeten hebben van schakelingen. Maar met Benny's opleiding mag dit geen probleem zijn.

Ik ga analoog wissels besturen.

Nope geen probleem, ivm schakelingen, eigenlijk niet anders dan een lamp doen werken in een schakeling, je voedt de lamp met een nulgeleider en de fase onderbreek je, alleen heb je hier een "links/rechts" handeling uit te voeren waardoor je VOOR de drukknoppen de "fase" hier dan zal ik maar zeggen verdeeld onder de 2 drukknoppen om de handeling te verdelen van het links/rechtse gedoe. :P

Het is wel zo dat ik nog niet veel kaas gegeten heb van het digitale stuff maar dat komt wel, alles op zijn tijd. Ik ben er me in aan het verdiepen.

Rangeerduivel

Citaat van: Bolje op 26 augustus 2014, 20:11:21 PM

Ik denk dat Benny het analoog en digitaal concept nog niet helemaal vat, waardoor hij zich in de war laat brengen door bepaalde uitspraken.

Als het aan mij lag;
Ik zou gewoon digitaal starten,zoals hij van plan is met de Lolmaus2,en voorlopig de wisseltjes met de hand bedienen.
En zeker niet alles tegelijk en zichzelf voorbij lopen!
ééns hij het digitaal helemaal onder de knie heeft,-het is niet moeilijk maar op papier klinkt dit allemaal ingewikkeld-
dan kan hij extra digitale en/of analoge toeters en bellen toepassen.

Maar het ligt niet aan mij!

Laat je trein(en) eerst een paar rondjes rijden en vlooi uit welke toepassingen allemaal mogelijk zijn met de lokmaus2(en dat zullen er wel héél wat zijn),en daarna pas denk je aan accessoires.

Ik heb geen ervaring met de Lokmaus2,maar wel met de PIKO/Uhlenbrock,en ik denk dat deze 2 wel een beetje kunnen vergeleken worden qua gebruiksvriendelijkheid.

;)

Benny

hoeft niet persé hoor rangeerduivel, ik snap het principe van analoog wisselen wel. Het digitaal wisselen zal denk ik niet gebeuren, alleen digitaal rijden.
Er is mij verteld dat ik er beter aan doe om het besturen van wissels analoog te houden en ik denk ook dat ik dat ga doen, ik heb deze topic gestart om te weten te komen met welke mogelijkheden ik kan schakelen.
Daar ben ik dankzij de bijdragen ondertussen wel uit waarvoor mijn dank.

;)

Klaas Zondervan

Citaat van: Huugooke op 26 augustus 2014, 19:52:02 PM
Spreek voor jezelf man! Ik weet verdomd goed waar ik het over heb.
Het zou wel fijn zijn als je dat wat beter onder woorden kon brengen.

INFO

Benny,

Je mag je wissels met een wisselspanning aansturen, maar ook met een gelijkgerichte spanning aldan niet afgevlakt.

Als je het enkelzijdig gelijkricht en je gaat uit van een 50 Hz wisselspanning dan krijg je een gelijkspanning van 100Hz, en dat kan heel handig zijn als je wisselstraten van een diode-matrix wil gaan aansturen.

@Klaas, laat Hugo, ik weet zeker dat jij wel weet waar je over spreekt.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

patrick smout

Citaat van: INFO op 26 augustus 2014, 23:48:21 PM
Als je het enkelzijdig gelijkricht en je gaat uit van een 50 Hz wisselspanning dan krijg je een gelijkspanning van 100Hz, en dat kan heel handig zijn

Lijkt me een typfoutje te zijn. Bij enkelzijdige gelijkrichting is de frequentie van de rimpelspanning gelijk aan de frequentie van het ingangssignaal.

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout