Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

e wissel

Gestart door Benny, 25 augustus 2014, 08:26:29 AM

Klaas Zondervan

Dat is inderdaad een paneel voor het schakelen van verlichting. En wel erg duur.
Voor wissels zou je deze kunnen gebruiken: http://www.conrad.nl/nl/piko-h0-55262-regelpaneel-219689.html?sc.ref=Homepage

Benny

Citaat van: Bolje op 25 augustus 2014, 16:34:35 PM
Citaat van: Benny op 25 augustus 2014, 16:13:14 PM
http://www.mcronse.eu/pi35261-schakelbord-piko-p-25666.html

Is dit een toestel om wissels te bedienen?
Ik denk het niet. ::)
Volgens mij zijn schakelaars voor verlichting en dergelijke.
http://www.piko.de/pdb_nl/index.php?page=detail&grand_id=100&parent_id=4&child_id=2&id=35261

aah spijtig anders had ik al onmiddellijk 101 oplossingen klaar.

Maar met de 2de link van Klaas zie ik ook al mogelijkheden.

Dikke merci!

Klaas Zondervan

Waarom is dat spijtig? Dat ding kost 60 euro adviesprijs. Dat is wel erg veel voor 4 schakelaars.
En ik ben wel benieuwd welke 101 oplossingen je ziet.

Benny

Citaat van: Klaas Zondervan op 25 augustus 2014, 17:01:01 PM
Waarom is dat spijtig? Dat ding kost 60 euro adviesprijs. Dat is wel erg veel voor 4 schakelaars.
En ik ben wel benieuwd welke 101 oplossingen je ziet.

ik dacht dat dit een voorbeeld was van een schakelbord voor wissels(in de link die ik doorgegeven had). Aangezien daar 0/1 op staat gaat het om een simpele schakeling, als dat zo had geweest voor wissels kan jij dan geen 101 dingen bedenken om te bedienen?

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 25 augustus 2014, 13:32:21 PM
Hugo, je kan wel gaan schreeuwen, maar daarmee krijg je nog geen gelijk.
Een decoder levert gelijkstroom. Punt. Dat is geen discussie, dat is een feit.
De enige uitzondering is de LS150 van Lenz.

En de inductieve weerstand speelt een ondergeschikte rol vergeleken met de ohmse weerstand. Een wisselspoel op gelijkstroom trekt nauwelijks meer stroom dan een op wisselstroom.
Zo, en nu weer teug in je hok. ;D
Mijn wisseldecoder schakelt een aparte wisselstroom die de wissels bedient; gebruikt dus niet de spanning die de booster levert.
En van wat ik zo lees is dat de beste oplossing denk ik.
Ja, ik ben nog van "den oude stempel", en misschien is het intussen allemaal anders, vandaar.

En tiens, die van Viesmann kunnen dat ook:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15127.20;wap2

En gelieve mij niet met een hond te vergelijken.

Klaas Zondervan

Citaat van: Huugooke op 25 augustus 2014, 17:08:13 PM
Mijn wisseldecoder schakelt een aparte wisselstroom die de wissels bedient; gebruikt dus niet de spanning die de booster levert.
Veel wisseldecoders kun je voeden met wisselstroom, maar het eerste wat die wisselstroom in de decoder tegenkomt is een gelijkrichter. De wissels worden dus gestuurd met gelijkstroom.

CiteerEn tiens, die van Viesmann kunnen dat ook:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15127.20;wap2
Geldt dus ook voor de Viessmann. Die kan je voeden met een aparte wisselstroom, maar de wisselspoelen krijgen gelijkstroom.

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 25 augustus 2014, 17:28:48 PM
Citaat van: Huugooke op 25 augustus 2014, 17:08:13 PM
Mijn wisseldecoder schakelt een aparte wisselstroom die de wissels bedient; gebruikt dus niet de spanning die de booster levert.
Veel wisseldecoders kun je voeden met wisselstroom, maar het eerste wat die wisselstroom in de decoder tegenkomt is een gelijkrichter. De wissels worden dus gestuurd met gelijkstroom.

CiteerEn tiens, die van Viesmann kunnen dat ook:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15127.20;wap2
Geldt dus ook voor de Viessmann. Die kan je voeden met een aparte wisselstroom, maar de wisselspoelen krijgen gelijkstroom.
Dan zal ik een oud model hebben zeker. Met relais.
Voor de lol eens zo'n spoel gemeten: 12 ohm. Dat is een flinke belasting op een gelijkspanning van ?? 16-24 volt?

Klaas Zondervan

12 ohm is een vrij normale waarde. Dat betekent dus een stroom van 1,5 à 2 A. Valt toch wel mee? De meeste decoders kunnen 2A schakelen.

En als jij een decoder hebt die direct de wisselstroom doorschakelt, dan zou ik wel eens willen weten welk type dat is.

INFO

#38
Huugooke, alle wisseldecoder schakelen de wissels met een afgevlakte gelijkspanning, behalve de LS150 van Lenz, die gebruikt een wisselspanning voor het schakelen van de wisselaandrijving.

Alle decoders gebruiken transistoren voor de aansturing, en die werken nu eenmaal zeer slecht op een wisselspanning.  ;)

Zo dus ook je viessmann decoder.

Klaas heeft het schema van deze decoder op zijn site staan, en als je schema's kan lezen dan weet je dat je geen gelijk hebt in deze.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Huugooke

Met mijn "banner"" dit is geen gelijkstroom", had ik het op de railspanning.
Een transistor schakelt misschien geen wisselstroom maar kan die wel "maken"! Luister anders maar eens naar je radio. ;D
De meest voor de hand liggende schakeling is inderdaad die waar een logisch niveau de transistor "opent".
Maar wie zegt dat de schakeling niet evengoed een wisselspanning kan genereren.
Misschien eens een oscilloscoop op zetten?

Benny

Ik heb een analoge transfo liggen van Marklin, kan ik die transfo gebruiken in combinatie met drukschakelaars om mijn wissels te bedienen of gaat dit niet samen op een 2 rail baan?

Huugooke

Citaat van: Benny op 26 augustus 2014, 14:08:57 PM
Ik heb een analoge transfo liggen van Marklin, kan ik die transfo gebruiken in combinatie met drukschakelaars om mijn wissels te bedienen of gaat dit niet samen op een 2 rail baan?
ideaal!

Klaas Zondervan

Citaat van: Huugooke op 26 augustus 2014, 08:53:52 AM
Met mijn "banner"" dit is geen gelijkstroom", had ik het op de railspanning.
Nou ben je bezig om jezelf eruit te kletsen. Uit de context van dat stukje blijkt duidelijk dat je het over de spanning naar de wisselspoelen hebt. Voor de rest zijn het allemaal opmerkingen die niet terzake doen.

En je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag welke decoders jij dan hebt die wisselspanning naar de spoelen leveren.

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 augustus 2014, 16:24:29 PM
Citaat van: Huugooke op 26 augustus 2014, 08:53:52 AM
Met mijn "banner"" dit is geen gelijkstroom", had ik het op de railspanning.
Nou ben je bezig om jezelf eruit te kletsen. Uit de context van dat stukje blijkt duidelijk dat je het over de spanning naar de wisselspoelen hebt. Voor de rest zijn het allemaal opmerkingen die niet terzake doen.

En je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag welke decoders jij dan hebt die wisselspanning naar de spoelen leveren.

a/ Omdat men blijkbaar de railspanning gebruikt om wissels te sturen, die wordt dan gelijkgericht dus. Wat ik een slecht idee vind want blijkbaar verbruikt dat een dikke ampère volgens jouw berekeningen. Al is het maar eventjes.

b/ met relais, merk Huugooke

Benny

Citaat van: Huugooke op 26 augustus 2014, 17:04:00 PM

a/ Omdat men blijkbaar de railspanning gebruikt om wissels te sturen, die wordt dan gelijkgericht dus. Wat ik een slecht idee vind want blijkbaar verbruikt dat een dikke ampère volgens jouw berekeningen. Al is het maar eventjes.


Ik begrijp het niet goed meer, word er railspanning gebruikt om wissels te sturen of word dit apart gevoed. Het begint verwarrend te worden..... :-\