Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

e wissel

Gestart door Benny, 25 augustus 2014, 08:26:29 AM

Benny

Hallo,

Ik heb nog geen e-wissel van dichtbij gezien maar kan je dat met huisschakelaars bedienen? bv met een kruisschakelaar? (analoge bediening)

Als dit mogelijk is dan kan ik die mooi inbouwen aan mijn "controller" tafel.

thx

Rangeerduivel

Dit is nu niet "mijn branche"!
Een paar waar ik vlot bij kan moet ik er met het vingerke verleggen,
en de rest is zo geregeld dat ze worden opengereden door de loc's

;)

Huugooke

De spoelen worden geactiveerd door een korte puls, dus heb je een drukknop nodig (twee eigenlijk: voor links en rechts).
Als je dat met een schakelaar doet gaan ze waarschijnlijk verbranden.
Beste is van die kleine schakelaars met middenstand.

Bolje

Zitten er geen eindschakelaars in om het doorbranden tegen te gaan?
Bij de wisselaandrijvingen voor c-rail is het bij mijn weten zo. Maar worden soms eruit gehaald voor een betere werking.
Schakelaars zou ik ook niet gebruiken, wel drukknopen. Ik denk dat ieder merk wel wisselbedieningen verkoopt.
Een beetje uitleg: http://www.lmtc.be/drupal/?q=artikel/marklin-analoog
Vele groeten,
Ronald

Huugooke

Niet alle merken hebben van die eindschakelaars.
Die kastjes zijn ideaal, en vrij gemakkelijk te vinden in occasie.
Meestal maakt de "gevorderde" een schema van zijn baan op een plaat, en plaatst dan zo'n toggle switch op de plaats van de wissel.
Overzichtelijk!
deze bv:
http://www.conrad.be/ce/nl/product/703117/Tuimelschakelaar-125-VAC-6-A-2x-aanuitaan-Miyama-MS-500-BC-J-schakelend0schakelend-1-stuks?ref=list

Bolje

Citaat van: Huugooke op 25 augustus 2014, 09:43:53 AM
Meestal maakt de "gevorderde" een schema van zijn baan op een plaat, en plaatst dan zo'n toggle switch op de plaats van de wissel.
Overzichtelijk!
deze bv:
http://www.conrad.be/ce/nl/product/703117/Tuimelschakelaar-125-VAC-6-A-2x-aanuitaan-Miyama-MS-500-BC-J-schakelend0schakelend-1-stuks?ref=list
Deze kunnen gebruikt worden.
Het voordeel van sommige 'kastjes' is dat de stand zichtbaar blijft, maar heb je natuurlijk ook meer bedrading van doen.
Vele groeten,
Ronald

Benny

je stuurt dan eigenlijk gewoon even een signaal door, de rest van de stroom word van de sporen afgenomen?

Bolje

Citaat van: Benny op 25 augustus 2014, 09:57:35 AM
je stuurt dan eigenlijk gewoon even een signaal door, de rest van de stroom word van de sporen afgenomen?
Nee toch niet.
De tuimelswitch zet kort spaning over de spoel van de aandrijving.
Even kijken naar het schema van de aandrijving en sturing maakt veel duidelijk
Vele groeten,
Ronald

Klaas Zondervan

Nee, de stroom wordt niet van de sporen afgenomen. Elektrische wissels hebben maar heel kort stroom nodig om om te schakelen.
Bovendien mag er niet te lang stroom lopen, want dan verbranden de spoelen. De meeste e-wissels hebben een z.g. eindafschakeling. Die schakelt zelf de stroom af als het wissel is omgegaan.
Je zou je wissels dus met gewone huishoudschakelaars kunnen bedienen, maar waarom zou je dat doen? Dat zijn grote dingen, dan is je paneel gauw vol.

INFO

Citaat van: Bolje op 25 augustus 2014, 09:54:58 AM
Deze kunnen gebruikt worden.
Het voordeel van sommige 'kastjes' is dat de stand zichtbaar blijft, maar heb je natuurlijk ook meer bedrading van doen.

Bolje, leg dat eens uit, waarvoor en waarom is daar meer bedrading voor nodig?

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

Ik zou niet vertrouwen op de eindafschakeling.
Als die hapert brandt je spoel alsnog door ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Mee eens, maar de eigenschap van de Märklin eindafschakeling is juist dat ze naar verloop van tijd géén electrische verbinding meer maken, dus verbranden is niet zo'n groot gevaar.
Vandaar dat ze door veel Märklinisten worden verwijderd.
De beste schakelaars zijn drie standen momentschakelaars met een ruststand in het midden.
En doorverbonden eindafschakeling.

grt Piet.

Rangeerduivel

Om alle misverstanden te vermijden;
Ik meen te weten volgens zijn laatste PM aan mij dat Benny ging kiezen voor rails van Roco.
Hij beschikt/zal beschikken over de digitale centrale van de Roco-Locmaus2.

Dit alles is misschien best om weten vooraleer er voortgeborduurd wordt op dit thema.

;)

Benny

Citaat van: Rangeerduivel op 25 augustus 2014, 10:44:07 AM
Om alle misverstanden te vermijden;
Ik meen te weten volgens zijn laatste PM aan mij dat Benny ging kiezen voor rails van Roco.
Hij beschikt/zal beschikken over de digitale centrale van de Roco-Locmaus2.

Dit alles is misschien best om weten vooraleer er voortgeborduurd wordt op dit thema.

;)

ow nee, er is ergens een raad gevallen dat je best wissels analoog houd. dermee rangeerduivel  ;)

Bolje

Citaat van: INFO op 25 augustus 2014, 10:08:56 AM
Citaat van: Bolje op 25 augustus 2014, 09:54:58 AM
Deze kunnen gebruikt worden.
Het voordeel van sommige 'kastjes' is dat de stand zichtbaar blijft, maar heb je natuurlijk ook meer bedrading van doen.

Bolje, leg dat eens uit, waarvoor en waarom is daar meer bedrading voor nodig?
Ik heb mij verkeerd uitgedrukt. Sommige kastjes 'onthouden' de stand en tonen dit via de led's
Als je eigen switchen gebruikt. Heb je meer bedrading nodig om de terugmelding te doen via led's.
Vele groeten,
Ronald