Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

basis

Gestart door Benny, 24 augustus 2014, 20:37:35 PM

Benny

een vraagje over de basis/ondergrond.

Waarom gebruiken de meesten multiplex?
Als ik bijvoorbeeld een wand plaats of een vloer leg gebruik ik meestal osb, waarom? Als er kleine foutjes in het kader zitten door bv niet rechte balken(kom je trouwens veel tegen) heb je met multiplex grote kans dat je een naad hebt dat niet 100% overeenkomt, als je dat met osb doet heb je tand / groef verbinding waardoor je bijna naadloos overgaat in je volgende plaat.

Shoot ;D

TBCédric

Multiplex is veel lichter en even stevig(er ?) als osb. Trouwens, als je modules ga bouwen voor je te voorzien van een eventuele verhuis of voor een expo-baan, dan kan je niet met een tand en groef werken.

OSB-platen zijn volgens mij ook net iets te grof om te bewerkt te worden? (is een twijfelende gedachte, slaag mij niet dood als het niet waar is )

Multiplex is iets duurder maar oh zo beter voor je baan.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Benny

Citaat van: LS Models op 24 augustus 2014, 20:58:47 PM
Multiplex is iets duurder maar oh zo beter voor je baan.

Daar volg ik even niet, je plaats dus je houten plaat, daar leg je dan soort isoplaat op en daarna leg je pas je sporen Welk contact maakt je baan dan met de dragende structuur?


TBCédric

Citaat van: Benny op 24 augustus 2014, 21:14:33 PM
Citaat van: LS Models op 24 augustus 2014, 20:58:47 PM
Multiplex is iets duurder maar oh zo beter voor je baan.

Daar volg ik even niet, je plaats dus je houten plaat, daar leg je dan soort isoplaat op en daarna leg je pas je sporen Welk contact maakt je baan dan met de dragende structuur?

Ik hoop dat de andere forumleden mij kunnen bijstaan. Ben zelf niet zo goed in verwoorden én uitleggen.

Je hoeft niet percé een isoplaat op je basisplaat leggen. De meeste werken met een open constructie én ribben. Dus er is alleen een plaat onder je rails al dan niet met een soort mousse of kurk.  Daar je constructie open is, kan je een golvend of verhoogd landschap maken (net het zelfde als met je rails die je kan verhogen).  Ik zoek even de link van gerolf, die is iets beter dan die van mij.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Als je echt een deftige goede uitleg wilt, kan je beter wachten op een ander forumlid of je kan eens rondneuzen in MSM 119.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Benny

Citaat van: LS Models op 24 augustus 2014, 21:25:05 PM
Als je echt een deftige goede uitleg wilt, kan je beter wachten op een ander forumlid of je kan eens rondneuzen in MSM 119.

Geen probleem, alvast bedankt voor je uitleg.

We gaan zo stilaan beginnen met de opbouw, en stap 1 is de dragende structuur dermee  ;)

TBCédric

Hier heb ik een foto ter illustratie hoe een open constructie is.
Bij mij is het aan de rechterkant bedenkt omdat daar mijn stationsgebouw op komt te staan.
De rest van mijn modules worden open (tenzij er een weg loopt).

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Bolje

Ik zou niet zeggen dat multiplex lichter is, toch niet op dezelfde dikte, als OSB.
Het is wel veel sterker. OSB is een houtvezelplaat, multiplex is verschillende houtlagen (gekruist) op elkaar gelijmd.
Iets bevestigen zal normaal beter zijn in multiplex.
Vele groeten,
Ronald

Rangeerduivel

#8
Multiplex draagt de voorkeur weg omdat het sterk maar tegelijkertijd ook zacht is.
Bega niet de fout (zoals ik)van bvb spaanderplaat te gebruiken,dat is het goedkoopste,maar zeer zwaar en steenhard om er bvb een schroef(je) in te draaien zonder vooraf te boren.
Osb leunt dicht tegenaan spaanderplaat(linex)
Dus bij voorkeur triplex of multiplex(benaming varieert volgens het aantal lagen die de dikte vormen,triplex = 3 gekruiste lagen,multiplex =meerdere lagen),de dikte bepaal je volgens de sterkte dat je nodig hebt.
Voor een rechtopstaand stuk volstaat triplex van +/- 4mm,voor een horizontale plaat kan 10/12mm volstaan,mits ze voldoende ondersteund is.
Ook moet je op voorhand weten wat je later wil ,
werk je gewoon op een horizontale plaat,of wens je niveau in je panorama te brengen..
in geval van de tweede optie maak je gewoon een kader van rechtopstaande planken en daar bouw je verder je niveaus op.
Die rechtopstaande planken geven zoiso sterkte aan je konstruktie,en daar door kan je de dikte van je multiplex drastisch reduceren,wat terzelfdertijd héél wat gewicht laat uitsparen voor eventuele verplaatsbaarheid van je modelbaan.
Je zou er van verschieten wat een volledig uitgeruste baan,met sporen ,ballast en hier en daar wat gips,uiteindelijk komt te wegen.
Bij mij waren 6 man en een vorklift nodig om bij de verhuis een plaat van 4,5x1,00m door het raam van het 1ste verdiep naar binnen te krijgen,met de nodige schade tot gevolg!

;)

Klaas Zondervan

Ik geef ook de voorkeur aan multiplex/triplex. Daar zijn ook nog soorten in. Het mooiste is berken, maar dat is ook het duurste. Goedkoper zijn meranti en populieren. Voorheen gebruikt ik meranti, maar dat splintert heel erg, en het is hard. Nu gebruik ik bij voorkeur populieren. Dat is zachter, en het weegt ook minder.

Wat verhuizen betreft: probeer een spoorbaan vanaf het begin als modules op te bouwen. Dan heb je geen vorklift nodig, maar kan je stuk voor stuk de trap afdragen.
Bijkomend voordeel: als je aan de onderkant moet werken zet je de module op zijn kant, dat gaat een stuk makkelijker dan boven je hoofd werken.

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 24 augustus 2014, 22:25:41 PM
Ik geef ook de voorkeur aan multiplex/triplex. Daar zijn ook nog soorten in. Het mooiste is berken, maar dat is ook het duurste. Goedkoper zijn meranti en populieren. Voorheen gebruikt ik meranti, maar dat splintert heel erg, en het is hard. Nu gebruik ik bij voorkeur populieren. Dat is zachter, en het weegt ook minder.

Wat verhuizen betreft: probeer een spoorbaan vanaf het begin als modules op te bouwen. Dan heb je geen vorklift nodig, maar kan je stuk voor stuk de trap afdragen.
Bijkomend voordeel: als je aan de onderkant moet werken zet je de module op zijn kant, dat gaat een stuk makkelijker dan boven je hoofd werken.


Volledig mee eens Klaas,
maar nooit gedacht ooit nog eens te zullen verhuizen,tot de bekrompenheid van een appartementje ons daartoe aanzette.
Moest ik opnieuw een modelbaan bouwen(Ik hoop dat Olivier nu niet meeleest! :D),dan zou het er héél anders uitzien,
maar ik heb dit reeds aangehaald op dit forum;
Had ik...dat ik...moest ik....
Was ons koe een kat geweest,we konden ze melken voor de kachel!! :D

;)

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 24 augustus 2014, 22:36:44 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 24 augustus 2014, 22:25:41 PM
Ik geef ook de voorkeur aan multiplex/triplex. Daar zijn ook nog soorten in. Het mooiste is berken, maar dat is ook het duurste. Goedkoper zijn meranti en populieren. Voorheen gebruikt ik meranti, maar dat splintert heel erg, en het is hard. Nu gebruik ik bij voorkeur populieren. Dat is zachter, en het weegt ook minder.

Wat verhuizen betreft: probeer een spoorbaan vanaf het begin als modules op te bouwen. Dan heb je geen vorklift nodig, maar kan je stuk voor stuk de trap afdragen.
Bijkomend voordeel: als je aan de onderkant moet werken zet je de module op zijn kant, dat gaat een stuk makkelijker dan boven je hoofd werken.


Volledig mee eens Klaas,
maar nooit gedacht ooit nog eens te zullen verhuizen,tot de bekrompenheid van een appartementje ons daartoe aanzette.
Moest ik opnieuw een modelbaan bouwen(Ik hoop dat Olivier nu niet meeleest! :D),dan zou het er héél anders uitzien,
maar ik heb dit reeds aangehaald op dit forum;
Had ik...dat ik...moest ik....
Was ons koe een kat geweest,we konden ze melken voor de kachel!! :D

;)

Pech voor jou dat ik nu even het forum bekijk terwijl mijn zuigtablet voor mijn keel smelt.

@Benny, je kan heel veel vinden in de encyclopedie bij de buren, ik raad je aan hier even in te lezen ipv voor alles een vraag te stellen, niet dat men je hier niet wil helpen maar hulp wordt ook graag geboden aan iemand die zelf ook wat opzoekwerk verricht.

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hoofdpagina Over elk onderwerp zijn meerdere artikelen beschikbaar.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Benny

Citaat van: OlivierV op 25 augustus 2014, 08:46:06 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 24 augustus 2014, 22:36:44 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 24 augustus 2014, 22:25:41 PM
Ik geef ook de voorkeur aan multiplex/triplex. Daar zijn ook nog soorten in. Het mooiste is berken, maar dat is ook het duurste. Goedkoper zijn meranti en populieren. Voorheen gebruikt ik meranti, maar dat splintert heel erg, en het is hard. Nu gebruik ik bij voorkeur populieren. Dat is zachter, en het weegt ook minder.

Wat verhuizen betreft: probeer een spoorbaan vanaf het begin als modules op te bouwen. Dan heb je geen vorklift nodig, maar kan je stuk voor stuk de trap afdragen.
Bijkomend voordeel: als je aan de onderkant moet werken zet je de module op zijn kant, dat gaat een stuk makkelijker dan boven je hoofd werken.


Volledig mee eens Klaas,
maar nooit gedacht ooit nog eens te zullen verhuizen,tot de bekrompenheid van een appartementje ons daartoe aanzette.
Moest ik opnieuw een modelbaan bouwen(Ik hoop dat Olivier nu niet meeleest! :D),dan zou het er héél anders uitzien,
maar ik heb dit reeds aangehaald op dit forum;
Had ik...dat ik...moest ik....
Was ons koe een kat geweest,we konden ze melken voor de kachel!! :D

;)

Pech voor jou dat ik nu even het forum bekijk terwijl mijn zuigtablet voor mijn keel smelt.

@Benny, je kan heel veel vinden in de encyclopedie bij de buren, ik raad je aan hier even in te lezen ipv voor alles een vraag te stellen, niet dat men je hier niet wil helpen maar hulp wordt ook graag geboden aan iemand die zelf ook wat opzoekwerk verricht.

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hoofdpagina Over elk onderwerp zijn meerdere artikelen beschikbaar.

thx voor de link.

loebaske

Anders dit eens nalezen, helpt je u ook een stuk verder, in dit artikel ziet je duidelijk dat een modulle geen vloer is met OSB, alles moet egaal vlak zijn...

http://www.colsonit.be/foto/modulebouw3.pdf

Veel succes met het bouwen