Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

LED koplamen: I did it my way!

Gestart door Huugooke, 24 augustus 2014, 18:19:55 PM

Huugooke

Handig, die cilindervormige LEDs; passen precies in zo'n Roco 62 (in dit geval het oude model met vaste "lamphouder").
Enfin, een beetje ruimen met een boortje van 2mm helpt wel.
Ja, er bestaan van die kant en klare printjes, maar dit is een oefening in fijn soldeerwerk, plooiwerk en vooral geduld!




Rangeerduivel

En zitten die dan niet in de weg voor de draaistellen/wormwielkast?

;)

Huugooke

Citaat van: Rangeerduivel op 24 augustus 2014, 18:22:07 PM
En zitten die dan niet in de weg voor de draaistellen/wormwielkast?

;)
Absoluut niet he Rudy, dat heeft'm natuurlijk getest. Ge kunt er uw klak nog tussen gooien bij wijze van spreken.
Daar zat een hoop dikke plastieken lichtgeleiders.
Alleen schijnen ze nog naar beneden, maar dat moet met een plastic plaatje of zwarte verf op te lossen zijn.
Als ik nu nog kan vinden hoe ik ze moet dimmen, want dat is weer een decoder uit Dezekes tijd!

Snobby Crash

Waarom gebruik je 8 weerstanden ? Je kan het ook oplossen met twee weerstanden en de 2 witte leds vooraan in serie te zetten met de twee rode achteraan. Je hebt dan 1 weerstand per vier in serie geplaatste leds. Voor de andere rijrichting terug 1 weerstand vior de vier overige leds. Bespaart je heel wat ruimte !

Geert

Huugooke

Klopt Geert, maar zou dat geen problemen geven met de lichtopbrengst? Ik zou het eens moeten uitproberen.


Huugooke

#6
Wat een na-aperij zeg!  >:( ;D
Dacht je dat het de eerste keer was dat ik dit zo deed! ;D
Maar jouw bijdrage is veel mooier en duidelijker.
En ook 8 weerstanden zie ik...

eve



Bolje

Vele groeten,
Ronald

eve

8 afzonderlijke weerstanden (1 per LED) is de juiste manier. Wel de weerstanden per kleur aanpassen...

Erik

Klaas Zondervan

Maar waarom van elke led een aparte stroomkring maken? Je kunt steeds twee leds van dezelfde kleur aan dezelfde kant in serie zetten met één weerstand. Scheelt je de helft aan weerstanden. En wat belangrijker is, de helft aan stroom.

Huugooke

Citaat van: eve op 24 augustus 2014, 20:39:40 PM
Math. 7-12

Erik
sorry hoor!
Hieronymus; Seneca, Epistulae morales VI,57,12
Romeinen 13:7-9  ;D

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 24 augustus 2014, 21:11:23 PM
Maar waarom van elke led een aparte stroomkring maken? Je kunt steeds twee leds van dezelfde kleur aan dezelfde kant in serie zetten met één weerstand. Scheelt je de helft aan weerstanden. En wat belangrijker is, de helft aan stroom.
Klopt Klaas; de volgende zal zo gedaan worden.