Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

servo aansturen in wagon

Gestart door Huugooke, 23 augustus 2014, 19:23:09 PM

Geert

Ik zal die opto coupler al weglaten. Gewoon een weerstandje van 100k rechtstreeks naar een ingangspoort van de µC.(zie volgend schema wel met PIC µC) De Interrupt zal wel reageren... Mijn schema is eigenlijk bedoeld om een wissel aan te sturen via DCC protocol met servo en optioneel een relais voor puntstukpolarisatie. De instellingen bereik servo via 2 potmeters is al niet nodig voor dit schema. De relais en zijn contacten ook niet. De transistor wel behouden, hiermee kan je de LED verlichting aanschakelen als de panto omhoog staat, net echt  ;)  .

Software is beschikbaar en getest. Printje aanpassen zal ik ooit is doen, ben zelf ook van plan panto te laten bewegen.

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

dani

doe opto is altijd een hekelpunt...

Zet je die r in, dan krijg je kommentaar van "niet nodig", zet je er geen, dan zijn er altijd die kappen dat het moet...

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Citaat van: dani op 01 september 2014, 23:11:27 PM
doe opto is altijd een hekelpunt...

Zet je die r in, dan krijg je kommentaar van "niet nodig", zet je er geen, dan zijn er altijd die kappen dat het moet...

Ja indien je een externe voeding gebruik is dit soms veiliger. Maar hier gebruik je ook de digitale baanspanning om de schakeling te voeden. En deze is niet galvanisch gescheiden.

Geert

Sattrickske

Inderdaad, hier zie ook geen nut voor een optocoupler.  Alles komt van één en dezelfde voeding.
Ik heb een bijna identieke schakeling, ook met een 12F683, met gewone versterkte uitgangen (MOSFet) voor verlichting.  Ik zie dat die versterking ontbreekt in beide schakelingen, kunnen die microcontrollers de stroom voor een servo wel leveren?  Ter info, mijn micro servos (3.7g) vragen 100mA...

dani

de eigenlijke stroom voor de servo's komt toch niet van de microcontroller maar van de 5V voeding !

De µC levert enkel het PWM signaal om de positie van de servo te bepalen, dat is wat ik me herinner van vroeger.  En is dat 100 mA ? dan zal er inderdaad  nog wel een tor bij te pas komen, maar ik heb al geprobeerd met een ATMel 328  direct op de signaal pin van de  servo en dat lukt.  (een 5G en 9G microservo).

Voor de verlichting hangt het er van af of je  een LED of meerdere gebruikt... of gloeilampjes.   Dan kan je idd een transistor of een stuk van een darlington array IC gebruiken.

De kruik is niet meer.

Geert

De servostuurpuls verbruikt bijna geen stroom. Wel de vaste 5V spanning.

Geert

dani

dat dacht ik ook, vandaar maak ik me meer zorgen over de 7805 dan over de µC
De kruik is niet meer.

Geert

Citaat van: dani op 02 september 2014, 13:43:59 PM
dat dacht ik ook, vandaar maak ik me meer zorgen over de 7805 dan over de µC

Dit verhelp ik door achter de 7805 een elco te plaatsen van 470microF.

Geert

Geert

Citaat van: Sattrickske op 02 september 2014, 13:08:27 PM
  Ter info, mijn micro servos (3.7g) vragen 100mA...

Daar moet je mee opletten. Ooit eens een test gedaan met van die blauwe kleine servo's. In de 5V voedingsspanning had ik een weerstand van 1 Ohm (hoog vermogen) tussen gezet. Over deze weerstand kon ik de spanning volgen met een geheugenscoop. Als de servo beweegt, dan kon ik spanningspieken aflezen op de scoop van meer dan 1V gedurende enkele ms. Maar niet continue. Dit zijn dus stromen van 1A! Gemiddeld is de stroom mogelijk 100mA. Vandaar de iets of wat zware elco van 470µF om de 7805 wat te sparen.

Geert

Sattrickske

100mA inderdaad voornamelijk over voedingslijnen (gemiddeld wel te verstaan).  Maar aangezien ze nergens op de schemas stonden ging ik ervan uit dat de 5V/6V voedingslijn rechtstreeks aan de µC ging gehangen worden (om de servo uit te schakelen in rust).
Maar dat mag je dus niet doen, eerst een FETje of darlington tussen steken.

In geval van servos of andere motoren gebruik ik meestal 2 'voedingen' eentje voor de µC en eentje voor de motoren.  Aangezien de µC bijna geen stroom verbruikt kan je deze voeding rond een een zener diode bouwen.

dirver

Allen,

Paco heeft dit kant-en-klaar:
http://usuaris.tinet.cat/fmco/download/dccfuncservo_manual.pdf

http://usuaris.tinet.cat/fmco/download_en.html#dcc
Function decoder with 2 servo and 2 outputs

Ik wil je hiermee helpen als je er niet uitkomt.
Van deze print heb ik overigens een verkleinde versie gemaakt om enkel 4x LED aan te sturen om zo een binnenverlichting te maken.

Mvg,
Dirk
Met de (model)trein was je er geweest !!