Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Belgische gebouwen

Gestart door Dirky, 21 augustus 2014, 21:55:57 PM

Metpetergaathetbeter

persoonlijk vind ik in spiegelbeeld iets minder monotoon, breekt als het ware  een beetje de eentonigheid van een lange huizenrij ! ;) Persoonlijk hé, misschien zijn er wel die net die andere meer aanspreken ! ;)

SuSke

Citaat van: Dirky op 30 april 2015, 12:30:21 PM
Heb net eens op google de arbeiderswoningen in Oudenaarde bekeken en er zijn er dus van alle slag. De mooiste zijn die in de Gevaertsdreef. Die reeks bestaat uit een aantal huisjes met de deur links, een centraal - groter - huis met de deur centraal, gevolgd door een reeks met de deur rechts... Zal dus wel met o.a. de fantasie van de architect te maken gehad hebben.... :)

de meestergast woning en de gewone ploeg arbeiders errond - het laatste avondmaal als inspiratiebron  ;)

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 april 2015, 13:21:26 PM
persoonlijk vind ik in spiegelbeeld iets minder monotoon, breekt als het ware  een beetje de eentonigheid van een lange huizenrij ! ;) Persoonlijk hé, misschien zijn er wel die net die andere meer aanspreken ! ;)

Een aantal in spiegelbeeld en dan zo 2 dwarse architecten ertussen, op en top België dus.  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

arnaud

Citaat van: Dirky op 10 maart 2015, 22:12:59 PM
tempo een beetje opgedreven:


Heel mooie steen effect ;)
Verbazend...
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Dirky

bedankt voor de reacties...

Voor de huizenrij heb ik dit voorbeeld gevolgd:



En nog een Belgje in aanbouw:




sdz1976

Nog zo een vers ontdekt draadje.
Wat ben jij druk doende zeg.  :)
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

SirGresley

Zojuist het TWEEDE boerderijke van Goover in de vuilbak gegooid!! Van geen kanten in elkaar te krijgen!! Zelfs met andere soort lijm blijft het nog niet plakken!
Dat was het laatste dat ik van Goover kocht!!  :P
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

doomslu

Citaat van: SirGresley op 13 mei 2015, 15:38:20 PM
Zojuist het TWEEDE boerderijke van Goover in de vuilbak gegooid!! Van geen kanten in elkaar te krijgen!! Zelfs met andere soort lijm blijft het nog niet plakken!
Dat was het laatste dat ik van Goover kocht!!  :P
Volgens mij heb je gewoon de verkeerde lijm gebruikt.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SirGresley

De Revell lijm die hij bij de bouwdag erbij gaf!! De plastiek "smelt" samen maar als het van de eerste keer niet houdt is het een ramp.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

doomslu

Citaat van: SirGresley op 13 mei 2015, 15:44:36 PM
De Revell lijm die hij bij de bouwdag erbij gaf!! De plastiek "smelt" samen maar als het van de eerste keer niet houdt is het een ramp.
Ah, dat lijkt me inderdaad de juiste lijm voor styreen.
Als het van de eerste keer niet lukt... heb je al eens geprobeerd om nadien lichtje te schuren op het te lijmen deel?
Ik gok maar wat, ik heb er nog geen problemen mee gehad.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Thommy

en desnoods een stukje L-profiel van evergreen er achter kleven?
in de vuilbak is wss een verkeerde uitdrukking, anders moogt ge het hier ook heen smijten  ;D
Greetz

Thommy

Paulogic

Die styreenkitjes zijn nochtans (ook  ;D) mooi en deftig te lijmen.

Trukje : Chloroform halen bij de apo. Stukjes tegen elkaar houden al dan niet met houten of metalen blokjes om ze op hun
plaats te houden. Langs binnenzijde wat chloroform met een kleine spuit laten lopen (Blind lijmen). Droogt snel en kleeft gelijk zot : Fusion ipv lijmen in feite.

ps : werkt ook met Plexi  maar niet met Vivak.
mvg,
Paul(ogic)

Michael

Of aceton, makkelijk met kwastje aanbrengen, geen lijm resten of iets dergelijks op je styreen bouwsels.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Kris

Hallo,
Chloroform is een niet zo onschuldig product , (kankerverwekkend , zeer gevaarlijk in te hoge dosis , veel apotheken zullen het ook niet verkopen (er moet een meldingsformulier worden ingevuld voor wat het gebruikt wordt ) best een van de vele alternatieven gebruiken

Kris

loco

Ik begrijp niet waarom men het steeds bij vreemde opslosmiddelen gaat zoeken terwijl de plasticlijmen van de febrikanten ruim voldoende zijn. Die flesjes kosten echt niet zoveel en je kunt er toch lang mee verder. Ik gebruik verschillende soorten plasticlijmen door elkaar afhankelijk waarvoor het moet dienen. Extra vloeibaar, gewoon of stroperig. Ik heb nooit geexperimenteerd met vreemde en mogelijks kankerverwekkende producten. Waarom Toch? Ook niet met aceton of cellulosethinner.

Wat mogelijk een probleem kan zijn is de soort polystyreen die de maker van het huisje gebruikt. Niet alle zogenoemde platicard producten lijmen evengoed of even gemakkelijk. Bvb Evergreen lijmt zeer snel en gemakkelijk. Soms te gemakkelijk. Dit hangt af van de samenstelling van de polystyreen die gebruikt wordt. Je moet dit eerst eens uittesten. Ik heb ook ervaren dat gelijmde onderdelen terug kunnen loskomen. In deze gevallen heb je meestal alleen zeer oppervlakkig gelijmd waardoor een oppervlakkige laag van de polystyreen is opgelost. te weinig om de verbinding te houden. Daarom kan je deze verbindingen langs de binnenkant versterken. Daarvoor gebruik is de stroperige versie.

Gerolf

We zitten wel serieus off-topic in Dirk zijn draadje, maar ik ben het eens met Peter (Loco)
Ik heb ook wel eens met MEK gewerkt, en vind de (heel) vloeibare "fabrieks"-lijmen zeker zo handig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw