Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Belgische gebouwen

Gestart door Dirky, 21 augustus 2014, 21:55:57 PM

Peter

Inderdaad Peter,

Ikzelf gebruik voor al mijn plasic gebouwen en zowel het materiaal van Evergreen als Goovers, de dunne lijm van Tamiya.
Het zuiverste werk is de twee delen tegen elkaar houden en de lijm (met het fijn penseeltje dat er bij zit) in de naad laten
vloeien. Voor gelaserde (MDF, Hout ) gebruik ik gewone witte houtlijm van UHU of Pattex
Voor stenen/gips gebouwen blijf ik trouw aan Ruderer L530TF (niet overal te vinden in Belgie)
En voor speciallekes is er nog altijd Cyano-acrylate lijm (sekonde lijm)


Maar zoals gezegd: blijf aub weg van MEK, Aceton enz. Die dingen zijn veel te ongezond
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

Wat het verlijmen van styreen betreft maak ik heeeeeeel zelden gebruik van MEK. Maar dan steeds met een masker op en met de nodige ventilatie.

verder Belgisch:
Het station is voorzien van oren en poten... enkel de schouw moet er nog op!



Het voormalig station van Nederbrakel heeft hiervoor model gestaan. De situatie rond de koer is een beetje giswerk... Maar het zou zo kunnen geweest zijn, niet?  ;)

Steam.N

Ziet er prima uit, Dirk !
Op naar het volgende ?  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Mooi station !
Misschien eens een Kibri er naast zetten: zoek de XXX verschillen  ;)

Citaat van: Dirky op 17 mei 2015, 22:22:14 PMDe situatie rond de koer is een beetje giswerk... Maar het zou zo kunnen geweest zijn, niet?  ;)

Ik vermoed dat je zelf heel wat documentatie hebt, en het een verantwoorde gok is.
Als je documentatie mist, wil ik wel eens in mijn boeken van Hugo de Bot kijken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Zijn dit dakpannen op het dak? Het lijkt erop.
Het komt zelden voor dat een Belgisch station van dit type dakpannen had. Kibri heeft dit ook gedaan, maar dat was jammer genoeg verkeerd. In werkelijkheid lagen er  leien op het dak. Het zou kunnen dat bij sommige gebouwen later dakpannen werden gelegd, maar dat lijkt me ook niet vanzelfsprekend.
Voor de indeling van de binnenplaats moet ik opzoeken. Ik heb enkele plannen, maar daarom nog niet van dit type.

loebaske

Over dat laatste heb ik ook men twijfels, maar goed ik verneem het wel als het nu pannen of leien waren...

Dirky

#81
Stations van dit type:

Celles-escanaffles > dakpannen
Flobecq > dakpannen (zeker op de wachtzaal - zou me verwonderen moet het hoofdgebouw anders zijn)
Braine-le-chateau > dakpannen
Nederbrakel > meerdere postkaarten tonen een dakpannendak met de typisch wit gevoegde nok en zijkant
edit... toevoegingen
Pecq > dakpannen


Metpetergaathetbeter

misschien geografisch bepaald en de aldaar gevestigde dak(bedekkers)werkers :-\

loco

Citaat van: Dirky op 18 mei 2015, 10:41:39 AM
Stations van dit type:

Celles-escanaffles > dakpannen
Flobecq > dakpannen (zeker op de wachtzaal - zou me verwonderen moet het hoofdgebouw anders zijn)
Braine-le-chateau > dakpannen
Nederbrakel > meerdere postkaarten tonen een dakpannendak met de typisch wit gevoegde nok en zijkant
edit... toevoegingen
Pecq > dakpannen

Dirk
Hiermee neem je alle twijfels weg.

Dirky

'k Zou toch willen weten Peter, of er ooit leien opgelegen hebben? Misschien oorspronkelijk vóór 1900? Veel stations zullen wel oorlogsschade gehad hebben en kregen dan misschien dakpannen...

ACFI

Citaat van: Dirky op 18 mei 2015, 11:11:12 AM
'k Zou toch willen weten Peter, of er ooit leien opgelegen hebben? Misschien oorspronkelijk vóór 1900? Veel stations zullen wel oorlogsschade gehad hebben en kregen dan misschien dakpannen...

Voor het station van oudegem (L53/L57) vind je op "les gares belges a travers du temps" een vijftal foto's. Allen met dakpannen. En volgens mij is de oudste postkaart van begin 20ste eeuw. http://users.skynet.be/fa058639/

Het lijkt me ook niet waarschijnlijk dat men een station van eind 1880 of begin 1890 al in 190x een totaal ander dak zou geven.

groetjes

ACFI.

Kris

Hallo,
Ik verzamel postkaarten van Nieuwpoort , zowel het station van Nieuwpoort bad ( erg gelijkend op het model) alsook het station van Nieuwpoort stad hadden dakpannen tussen 1900-1914

Kris

RD25

Hallo Dirk, knap werk !
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

loco

Dakpannen of leien?
Via Hugo De Bot heb ik het volgende antwoord gekregen.

"Over het station Nederbrakel kan je lezen in mijn boek over stationsarchitectuur deel 1 vanaf pagina 214. Het gaat in Nederbrakel over type 1873 tweede variant. Je vindt er ook de  plaatsen waar hetzelfde station stond.
Op de foto ziet het model er goed uit. De vensters en deuren zijn correct. Alleen moet in de zijwand van het koertje (?) nog een venster komen. In de hoek moet nog een schouw komen. Dus vermoed ik dat dit gedeelte helemaal overdekt is. Ook op de daken moeten nog schouwen komen. Maar ik denk dat dit de bedoeling is.
Ik heb eens geprobeerd een inventaris te maken van dakpannen en leien, weliswaar voor een ander type station (Kibri). Hoewel het geen vaste regel is vonden wij vooral in Wallonië leien en in Vlaanderen zwarte dakpannen. Wij vonden slechts één station met rode dakpannen.
Volgens de inventaris achteraan in stationsarchitectuur deel twee stond het station Nederbrakel er in 2003 nog."










Dirky

Bedankt voor de info Peter.

Het station van Nederbrakel heb ik een 7-tal jaar geleden vrij nauwkeurig bestudeerd omdat ik toen van plan was een Proto87 baan te bouwen rond het thema. Voor rivettentellers moest alles juist zijn, niet?
Nu, dat type station lijkt altijd rode dakpannen gehad te hebben. Celles, Berchem OV, Flobecq, Froidchapelle, acoz,... wat er nu nog staat of waar deftige foto's van zijn, allemaal rode dakpannen...
Wat het koertje van Nederbrakel betreft: Op de oudste postkaarten staat een schouw in de hoek van het bijgebouwtje. Latere postkaarten tonen een andere schouw die verplaatst is naar het koertje. Ik veronderstel dat we eerst te maken hadden met een open koertje dat later overdekt werd.
Mr.De Bot heeft het hier waarschijnlijk wel verkeerd voor wat betreft het extra raam, geen enkele postkaart toont nog een raam in de muren van het (overdekte) koertje. (in Braine -le-chateau lijkt dat wel zo geweest te zijn)... of het moet er veel later gekomen zijn. Ik snor nog eens de foto's op van toen het station het jeugdhuis van Nederbrakel was...)

Dit prototype komt op een baan te staan die een Waalse sfeer moet weergeven. Vandaar de zwarte dakpannen...