Vraag over Beneluxstellen van de NMBS

Gestart door Gert1, 19 augustus 2014, 18:48:52 PM

Gert1

Wie kan mij met het volgende helpen?
Ik ben op zoek naar de afvoerdata van de NMBS Beneluxstellen.

Wellicht dat een van de forumleden hier dat weet?
Alvast mijn dank!

mvg,
Gert

Sicco

901 11-87
902 11-87
903 02-88
904 02-88

1201 02-87
1202 01-88
1203 01-88
1204 01-88
1205 02-87
1206 10-86
1207 01-88
1208 01-88

groet Sicco

Gert1


janieburton

Is er ooit een Benelux stel bewaart?

En hadden alle stellen een kleine" resto" of was dat maar in 1 of 2 stellen?
 

stefanic

Citaat van: janieburton op 02 oktober 2014, 02:33:31 AM
Is er ooit een Benelux stel bewaart?

En hadden alle stellen een kleine" resto" of was dat maar in 1 of 2 stellen?
Natuurlijk is er een bewaard. Die heeft erg lang in de museumbewaarplaats in Leuven gestaan, weliswaar niet echt zichtbaar voor de bezoekers. Ik dacht dat, met de grote opkuis aldaar, dat stel naar een Nederlandse vereniging is gegaan, omdat het daar beter op zijn plaats was.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Peter

In de beginperiode hadden ze allen een (kleine Resto) net zoals ze een Douane afdeling hadden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#6
Fragment uit de tekst over de geschiedenis van de Benelux hondekoppen

Hondekop

Het Beneluxtraject werd in de beginjaren verzorgd door een aangepaste versie van het Mat '54 model, in de volksmond beter bekend als 'de hondekop'. In totaal waren er twaalf van zulke treinen, acht van de NS en vier van de NMBS. Allen beschikten zij over een luxueus interieur en een eigen keuken.

Bovendien was er altijd een speciale coupé aanwezig voor de douane, zodat zij de passagiers bij het passeren van de Belgisch-Nederlandse grens eenvoudig konden controleren. De toestellen waren het beste te herkennen aan hun kenmerkende blauwe kleur in combinatie met een gele band, de kleuren van de NS. In 1986, werd deze combinatie vervangen door het bruinrood van de NMBS.

Indien je nog meer wil weten, ga dan eens naar onderstaande website:

http://www.sleutelspoor.nl/projecten/benelux/benelux.html

Met vriendelijke groeten
Peter

janieburton

Citaat van: Peter op 02 oktober 2014, 18:37:16 PM
Fragment uit de tekst over de geschiedenis van de Benelux hondekoppen

Hondekop

Het Beneluxtraject werd in de beginjaren verzorgd door een aangepaste versie van het Mat '54 model, in de volksmond beter bekend als 'de hondekop'. In totaal waren er twaalf van zulke treinen, acht van de NS en vier van de NMBS. Allen beschikten zij over een luxueus interieur en een eigen keuken.

Bovendien was er altijd een speciale coupé aanwezig voor de douane, zodat zij de passagiers bij het passeren van de Belgisch-Nederlandse grens eenvoudig konden controleren. De toestellen waren het beste te herkennen aan hun kenmerkende blauwe kleur in combinatie met een gele band, de kleuren van de NS. In 1986, werd deze combinatie vervangen door het bruinrood van de NMBS.

Indien je nog meer wil weten, ga dan eens naar onderstaande website:

http://www.sleutelspoor.nl/projecten/benelux/benelux.html

Dank voor de link.

Heeft er iemand foto's van het interieur van de "keuken"? En se buitenkant waar de keuken was?
 

Bordensteker

Voor het materieeltype waar ik voor de allereerste keer zelfstandig in reed zal ik mijn leven lang bijzondere aandacht houden. Toevallig kwam ik onlangs 'ergens' een foto tegen van het interieur van het vroegere Benelux keukentje.
Die foto heb ik helaas niet teruggevonden. En een keukenprins ben ik nooit geworden, een stoker soms, en een inventieve machinist absoluut!

Dit Piko model toont de zijwand met keukenramen, die een hogere onderkant hadden dan de gewone ramen.
http://www.oude-station.nl/images/Piko/57571.jpg

En hier is een informatieve webpagina met verschillende afbeeldingen. Scroll een stuk naar beneden, en let daar met name op de tweede foto, die een stel met de keukenramen toont:
http://www.seinarm.nl/Stroomlijn/elektrisch/mat562.aspx

janieburton

Citaat van: Bordensteker op 13 november 2014, 02:27:58 AM
Voor het materieeltype waar ik voor de allereerste keer zelfstandig in reed zal ik mijn leven lang bijzondere aandacht houden. Toevallig kwam ik onlangs 'ergens' een foto tegen van het interieur van het vroegere Benelux keukentje.
Die foto heb ik helaas niet teruggevonden. En een keukenprins ben ik nooit geworden, een stoker soms, en een inventieve machinist absoluut!

Dit Piko model toont de zijwand met keukenramen, die een hogere onderkant hadden dan de gewone ramen.
http://www.oude-station.nl/images/Piko/57571.jpg

En hier is een informatieve webpagina met verschillende afbeeldingen. Scroll een stuk naar beneden, en let daar met name op de tweede foto, die een stel met de keukenramen toont:
http://www.seinarm.nl/Stroomlijn/elektrisch/mat562.aspx

Mooie informatie!
 

loco

Citaat van: Sicco op 19 augustus 2014, 19:07:07 PM
901 11-87
902 11-87
903 02-88
904 02-88

1201 02-87
1202 01-88
1203 01-88
1204 01-88
1205 02-87
1206 10-86
1207 01-88
1208 01-88

groet Sicco

Als aanvulling,

De laatste rit van de Belgische stellen in België was 30 mei 1987.
Ik denk dat enkele stellen verhuurd zijn geweest aan Nederland en dat in Nederland de laatste rit gereden is op 15 januari 1988.
Misschien dat iemand dit kan bevestigen of ontkennen?


Re 460

Verlenging BeNeLux trein vanaf 15 december onzeker?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141202_01408524

Een ongelooflijk verhaal, men wist dit toch al eerder dat deze trein tot Amsterdam ging rijden, moet men dan pas gisteren aan de rijtuigen gaan denken??? Weer een prachtig management verhaal...

Re 460


1885