Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

rails uitwisselen

Gestart door vandomm, 17 april 2006, 09:03:30 AM

vandomm

Op een recht stuk spoor (reeds geballast ) wil ik een rechte K-rail
vervangen door een kruiswissel. Hoe de ballast te verwijderen heb ik ik reeds gelezen , maar mijn vraag is , hoe kan ik het beste de rechte rail er tussenuit halen ? of moet ik de baan voor een heel stuk afbreken ? Heeft iemand hier ervaring mee ?
Bij voorbaat mijn dank voor het antwoord.
Cees .

Gerolf

Doorslijpen en aansluitpunten aan mekaar solderen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

Inderdaad zoals gerolf schrijft. De rechte rail er tussen uit slijpen.
Aan alle railstaven en middengeleider een draadje solderen (is nodig voor een goede stroomafname bij de slanke kruiswissel met beweegbare wisseltongen) en de kruiswissel er tussen in plaatsen. Er ook voorzorgen dat de twee gescheiden railsectie's ook terug van stroom worden voorzien.

Erik

Klaas Zondervan

Het probleem is dat M?rklin rails heel slecht soldeerbaar zijn omdat het roestvri staal is.

erik de noorman

De draadjes aan een railschoentje solderen en op de rail schuiven.
Zo doe ik dat.

Erik

Gerolf

Voorvertinnen met soldeerpasta Tin-It 40/60, daarmee kan je staal solderen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

ik gebruik Multicore tin & zilverlegering met een zuurkern
Smelttemperatuur 220 graden ,dikte van 0.71 mm,
Te koop bij Farnell(www.farnellinone.com )Is wel prijzig 23?  voor een rolletje van 250gr Let wel op dat ge met dit soldeersel geen elektronische componeten gaat solderen (zuurkern) Ik was eerst ook begonnen met voorvertinnen, een apart potje met een zuur. Maar nu is het solderen een plezier ,ik soldeer dan ook elk stukje rail hoe klein ook ,zo heb ik geen valse contacten[:)]
Bestelnummer bij Farnell :629480 Solder Arax 96S 0.71 mm 250gr

n/a

ha ja telefoonnummer 03 475 28 10
                fax 03 227 36 48
Ik geloof zelfs dat ze het thuis leveren. Ik heb al een 6 tal rolletjes gaan halen voor collegas Marklinrijders bij ons in de club[:)]

vdr

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Het probleem is dat M?rklin rails heel slecht soldeerbaar zijn omdat het roestvri staal is.



als ge is wil proberen ,mail mij en we spreken af[:)]