Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Digitale sturing Marklin draaischijf

Gestart door MARKLINRIJDER, 17 april 2006, 01:23:59 AM

MARKLINRIJDER

Heeft er iemand ervaring met het digitaal sturen van de marklin draaischijf?  Beschik over de draaischijf 7286, Decoderombouwset 7687 maar niet over een 6040.  Kan ik met behulp van de IB de draaischijf gaan besturen of niet?  Ik weet dat de draaischijf op de adressen 225-240 liggen.  Hoe moet ik de decoder programmeren?  

Groetjes,

D.

Leendert

citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER

Heeft er iemand ervaring met het digitaal sturen van de marklin draaischijf?  Beschik over de draaischijf 7286, Decoderombouwset 7687 maar niet over een 6040.  Kan ik met behulp van de IB de draaischijf gaan besturen of niet?  Ik weet dat de draaischijf op de adressen 225-240 liggen.  Hoe moet ik de decoder programmeren?  

Groetjes,

D.


Ja hoor, dat gaat uitstekend samen een IB en een digitale draaischijf. Het adres van de draaischijf is dan 225, dus moet je de IB ook instellen dat het paneel die reeks aanstuurt. Kijk maar of dat werkt. Wil je gaan programmeren dan is er nog een klein truukje nodig, maar dan kan je ook alles via de IB programmeren.
Als de 7687 spanning krijgt, heb je een paar seconde (5, uit mijn hoofd) om de programmeerstand van dat ding te activeren. Als hij dat niet in die tijd ontvangen heeft, gaat hij in de 'operation mode'.
De truc is dat je na een power on, binnen een paar sec. het juiste adres in moet geven. Maar bij de reset van de IB staat het paneel standaard op adres 1 en verder en dus niet op 225. En voordat je dat dan ingesteld hebt, is de 7687 allang weer uit de programmeerstand. Wat je dan doet is alleen de spanning (de gele draad dus) van de 7687 even loshaalt en vervolgens weer aansluit. Je ziet (als je de lampjes hebt aangesloten) een vrolijk geknipper en als je dan binnen 5 seconde het op het IB paneel ingestelde adres 255 bedient, dit daadwerkelijk de 7687 in de programmeerstand laat gaan. Klinkt moeilijker dan het doen....

Groet,
Leendert

MARKLINRIJDER

Leendert,

Wat je schreef heb ik allemaal uitgevoerd en wat blijkt het werkt![:)]

Fantastisch, was al bang dat ik voor een zinloze dure investering stond.

Bedankt,

D.