Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

witte en rode smd leds

Gestart door Stieven76, 17 augustus 2014, 16:48:10 PM

Stieven76

Hi, een raar probleem.

Ik heb 5 smd leds, 2 rode en 3 warmwitte. De min kant is allemaal samen gesoldeerd. Wanneer ik de + kant van de 2 rode leds verbind branden deze. Wanneer ik de + kant van de 3 witte leds verbind branden deze ook. Wanneer ik echter de + kant van zowel de rode als witte leds samen verbind branden enkel de rode. Verwijder ik de rode dan branden de witte wel terug.
stroombron 12V DC, weerstand van 3,3k
Waarom branden de rode en witte leds niet samen maar wel elk apart? Wat mis ik hier?

Klaas Zondervan

Witte leds hebben een hogere spanningsval. Dus als je er rode aan parallel zet, dan is er voor de witte te weinig spanning.

Maar waarom zet je ze parallel, waarom niet in serie?

Huugooke

heb je voor elke Led een aparte weerstand gebruikt of gebruik je één weerstand voor alles?

Stieven76

1 weerstand voor de 5, aangesloten aan de - zijde.
Ik had ze in parallel gezet omdat het wat gemakkelijker solderen was.

Om eens te testen heb ik de witte leds van de andere kant eens mee aangesloten, zonder de rode. De 6 witte leds branden. Met de rode erbij branden de witte niet meer.
Helpt het om de witte leds een aparte weerstand te geven of doet dat niets?  Als het niet anders kan zal ik de 5 leds in serie moeten zetten. Gaan ze dan wel samen branden?
Wil er iemand dit eens met een reken voorbeeld uit leggen zodat ik begrijp wat er juist gebeurd? Dat ik zoiets dom niet meer tegenkom.  ;D  ;)

59erke

Bij mij werkt dit perfect.

Ik gebruik wel een aparte weerstand per ledje
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Huugooke

per led een weerstand geeft de minste problemen.

Havoc

Citaat van: Stieven76 op 17 augustus 2014, 18:02:04 PM
Wil er iemand dit eens met een reken voorbeeld uit leggen zodat ik begrijp wat er juist gebeurd? Dat ik zoiets dom niet meer tegenkom.  ;D  ;)

Je hebt 1 weerstand en een rode en een witte led in parallel (zelfde geval voor meer dan 1 led). Als je de spanning aanzet, dan begint bij ongeveer 1.2V over de leds de rode te branden. Al de stroom gaat vanaf nu dooe de rode led en de spanning zal maar heel weinig meer veranderen over de led (enkele milli Volt). De witte led heeft echter 3-4 Volt nodig om te branden. Dus die gaat nooit genoeg spanning zien om in geleiding te komen, er gaat dan ook geen stroom door en geen licht.

Als je elke led een weeerstand geeft dan ga je over de ene 1.2V krijgen en die werkt, over de andere 3-4V en die werkt ook. De rest van de spanning staat over de weerstanden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Citaat van: Stieven76 op 17 augustus 2014, 18:02:04 PMAls het niet anders kan zal ik de 5 leds in serie moeten zetten. Gaan ze dan wel samen branden?

Dat kan, als je voedingsspanning voldoende hoog is. Over 3 witte + 2 rode leds heb je een spanningsval van ongeveer 13 Volt.
Je weerstand kan best de helft van de spanning voor zijn rekening nemen, dus heb je samen 18 à 20 Volt nodig.

Waarom moeten die samen branden? Wagen met sluitverlichting?
Dan zou je bij een digitale baan en na gelijkrichten misschien net genoeg spanning hebben ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stieven76

Citaat van: Gerolf op 17 augustus 2014, 20:12:41 PM
Citaat van: Stieven76 op 17 augustus 2014, 18:02:04 PMAls het niet anders kan zal ik de 5 leds in serie moeten zetten. Gaan ze dan wel samen branden?

Dat kan, als je voedingsspanning voldoende hoog is. Over 3 witte + 2 rode leds heb je een spanningsval van ongeveer 13 Volt.
Je weerstand kan best de helft van de spanning voor zijn rekening nemen, dus heb je samen 18 à 20 Volt nodig.

Waarom moeten die samen branden? Wagen met sluitverlichting?
Dan zou je bij een digitale baan en na gelijkrichten misschien net genoeg spanning hebben ;)

Ik heb die ingebouwd in mijn Roco 59'er. De oude gloeilampjes eruit gehaald en smd leds in gemonteerd. Ze werken dus allemaal, maar niet de rode en witte tegelijk. De witte zijn natuurlijk voor de voorkant en de rode voor de achterkant. Lamptjes worden geschakeld met een Lopi4.
Hoe doen andere dit, want ik kan toch moeilijk 10 weerstanden in mijn loc gaan foefelen?  :o
Zou het ook werken als ik de witte leds van een weerstand voorzie en rode leds een andere?

Olivier heeft dezelfde leds gebruikt maar ik vind zijn topic niet direct terug ivm het inbouwen van de leds..

eve

Citaat van: Stieven76 op 17 augustus 2014, 22:06:39 PM

Hoe doen andere dit, want ik kan toch moeilijk 10 weerstanden in mijn loc gaan foefelen?  :o


Gaat gemakkelijk. En anders gebruik je SMD weerstanden.

Erik

Huugooke

Hoe heb je die Led's geplaatst?
Je kunt voor die lampen van die buisvormige Leds gebruiken. Die kunnen dan samen op een printje met smd weerstandjes

Stieven76

Ik heb die smd ledjes aan de lichtgeleiders gelijmd. Dat ging vrij goed  ;D
Wanneer ik van de week nog tijd heb zal ik eens met meerdere weerstanden proberen...

Hier mijn topic ivm de led inbouw in een Roco 59
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,20392.msg261681.html#msg261681

Gerolf

10 smd-weerstandjes krijg je makkelijk in zo'n loc  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

Kan ook met minder weerstandjes zolang je maar dezelfde leds in serie hangt; dan volstaat één weerstand per serie
Niet helemaal wat jij nodig hebt, maar kan je op ideeën brengen:

Hier heb ik voor- en achteraan telkens 3 leds (allemaal witte) waarvan ik er telkens eentje apart kan inschakelen tijdens het rangeren.
Ingebouwd in m'n 89 006 ziet heter zo uit:

De LoPi is dusdanig geprogrammeerd dat de voor- en achterlichten tijdens het rangeren uitgeschakeld worden, enkel de 'rangeerlijn' (AUX1) is dan nog actief.