compressors

Gestart door Huugooke, 15 augustus 2014, 13:20:22 PM

guy holbrecht

Hoe je het draait of keert, de meeste van die 12 volt compressoren zijn enkel maar lapmiddelen. Eén keer investeren in een degelijk exemplaar en dat ding gaat jaren mee voor gegarandeerd heel wat spuitwerk (en uiteraard ook voor de banden van je auto, om radiatoren uit te blazen, om mijn boomzaag te reinigen, ...)

Groeten,
Guy

bollen neus

Citaat van: guy holbrecht op 15 augustus 2014, 17:49:55 PM
Hoe je het draait of keert, de meeste van die 12 volt compressoren zijn enkel maar lapmiddelen. Eén keer investeren in een degelijk exemplaar en dat ding gaat jaren mee voor gegarandeerd heel wat spuitwerk (en uiteraard ook voor de banden van je auto, om radiatoren uit te blazen, om mijn boomzaag te reinigen, ...)

Groeten,
Guy

Yep,  +1
Den Eric.

conducteur

Je hebt geen "Airbrush-compressor" nodig, als ik het goed begrijp. Met een gewone bostitch oid gaat het ook?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Gebruik zelf de compressor van een koeltoog (met extra drukvat) en ontvochtiger. Alhoewel ik meestal gewoon een spuitbus verf gebruik...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Citaat van: guy holbrecht op 15 augustus 2014, 17:49:55 PM
Hoe je het draait of keert, de meeste van die 12 volt compressoren zijn enkel maar lapmiddelen. Eén keer investeren in een degelijk exemplaar en dat ding gaat jaren mee voor gegarandeerd heel wat spuitwerk (en uiteraard ook voor de banden van je auto, om radiatoren uit te blazen, om mijn boomzaag te reinigen, ...)

Groeten,
Guy
Jamaar Guy, je moet het prutsgehalte niet onderschatten! Zijn we niet modelbouwers omdat we graag ... euh, bouwen? ;D

Huugooke

heb zelf mijn beste werk gedaan met zo'n ballenopblazertje.

Huugooke

Citaat van: conducteur op 15 augustus 2014, 19:02:44 PM
Je hebt geen "Airbrush-compressor" nodig, als ik het goed begrijp. Met een gewone bostitch oid gaat het ook?
heb zelf mijn beste werk gedaan met zo'n ballenopblazertje.

gardevil

Als alternatief zou je ook een duikfles kunnen gebruiken. Moet je wel de 200Bar reduceren, maar daar bestaan adapters voor.
Een 10 l 200 bar fles is direct goed voor 2000 liter lucht en een vulling kost je amper 1 euro.
Ook geen nadeel van afgescheiden vocht, want de fles wordt gevuld met droge lucht om binnenin de fles geen corrosie te veroorzaken.

Nadeel is wel dat je fles 5 jaarlijks gekeurd moet worden en dat er een vulstation in de buurt moet zijn, al kan je natuurlijk een compressor kopen om ...... ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

dani

heeft er dan nog niemand een compressor van een koelkast of diepvriezer overwogen, in combinatie met een drukvatje, een drukregelaar en een vochtafscheider ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Citaat van: dani op 16 augustus 2014, 09:58:17 AM
heeft er dan nog niemand een compressor van een koelkast of diepvriezer overwogen, in combinatie met een drukvatje, een drukregelaar en een vochtafscheider ?
Ja ik! Lang geleden mee gewerkt! (heeeeeel lang geleden  ;D )

Havoc

Citaat van: dani op 16 augustus 2014, 09:58:17 AM
heeft er dan nog niemand een compressor van een koelkast of diepvriezer overwogen, in combinatie met een drukvatje, een drukregelaar en een vochtafscheider ?

Ja, heb hierboven ergens gezet dat ik de compressor van een koeltoog gebruik. Redelijk groot en zwaar geval. Enig probleem is het lage debiet. Lukt nog voor een airbrush denk ik maar niet als echte compressor. Heb enkel een vochtafscheider "geplaatst" geen drukregelaar. Drukvat is nogal klein, vroeger heb ik wel eens iets erachter gehangen maar tegenwoordig doe ik dat niet meer omdat ik die toch enkel nog gebruik om een te zien of een machientje draait of niet.

Nadeel is dat zo'n compressor behoorlijk heet wordt als je die lang laat draaien. Bij de mijne is een grote ventilator voorzien en een radiator voor de perslucht te koelen. Maakt herrie maar als ik die niet aanzet dan wordt de hele compressor heet (zo heet dat je je hand er niet kan ophouden). Ander probleem is dat zo'n compressor eigenlijk gemaakt is om gesmeerd te worden door de freon. En die zit er nu niet meer in, dus moet je af en toe eens wat olie in dat ding doen die er dan langs de andere kant ook mee uitkomt. Moet je ook uitfilteren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Citaat van: dani op 16 augustus 2014, 09:58:17 AM
heeft er dan nog niemand een compressor van een koelkast of diepvriezer overwogen, in combinatie met een drukvatje, een drukregelaar en een vochtafscheider ?
Ik heb zo'n ding. Niet zelf gemaakt. Werkt prima.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michael

In 2011 1 locomotief minder gekocht en deze compressor aangeschaft. Mij hoor je hierover nooit meer klagen, 100 % bedrijfszeker en fluister stil

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154


Huugooke

Die tweede in het item van Dani gebruik ik al een tijdje(  ::) ) met succes.
Ik heb "ergens" gewerkt waar veel gewerkt werd met airbrush. Die blauwe van Michael is zeker een goede koop!