Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

compressors

Gestart door Huugooke, 15 augustus 2014, 13:20:22 PM


Havoc

Hugo, veel van die compressors zijn van die 12V dingen om een band of bal op te pompen. Als je die 5 minuten laat draaien staan die gloeiend heet! En geen ervan heeft een drukvat. En verschiet je niet, die trekken gemakkelijk een ampère of 5-10. Wil niet zeggen dat ze niet handig zijn om je banden eens op te pompen als het nodig is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Wel, ik ken iemand die omgekeerd werkt, en met succes!
Hij pompt eerst een grote binnenband op, en gebruikt die dan als bron van geperste lucht!

Rangeerduivel

Zijn in ieder geval ongeschikt om te airbruschen,
geen drukvat,zoals Johan al schreef,
geen vochtfilter
en ook geen drukregeling...

;)

Rangeerduivel

Citaat van: Huugooke op 15 augustus 2014, 13:32:07 PM
Wel, ik ken iemand die omgekeerd werkt, en met succes!
Hij pompt eerst een grote binnenband op, en gebruikt die dan als bron van geperste lucht!

Hugo toch!
Dan kan je evengoed langs jouw straat de perslucht gaan aftappen uit de banden van geparkeerde auto's
Hoef je zelfs geen kompressor te kopen! :D :D

;)

Huugooke

Citaat van: Rangeerduivel op 15 augustus 2014, 13:34:25 PM
Citaat van: Huugooke op 15 augustus 2014, 13:32:07 PM
Wel, ik ken iemand die omgekeerd werkt, en met succes!
Hij pompt eerst een grote binnenband op, en gebruikt die dan als bron van geperste lucht!

Hugo toch!
Dan kan je evengoed langs jouw straat de perslucht gaan aftappen uit de banden van geparkeerde auto's
Hoef je zelfs geen kompressor te kopen! :D :D

;)
Ge moet daar niet mee lachen Rudy! Dat werkt perfect! Die binnenband doet dienst als drukvat: continu luchtstroom, geen "gepruttel", en na gebruik oprollen en in de kast!
tusen () wel een "serieuze" band nemen, niet van een kinderfietske!

En wat je voorstel betreft: mijn darm is niet lang genoeg!  ;D

Havoc

Citaat van: Huugooke op 15 augustus 2014, 13:32:07 PM
Wel, ik ken iemand die omgekeerd werkt, en met succes!
Hij pompt eerst een grote binnenband op, en gebruikt die dan als bron van geperste lucht!

Is een alternatief natuurlijk dat voor kleine werkjes kan dienen. Waarschijnlijk beter dan die flessen perslucht die verkocht worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bollen neus

Enne wat met het water dat in da bandje kan zitten?
Den Eric.

Rangeerduivel

#8
Het water zou je langer in de band kunnen laten door hem met het ventiel zo hoog mogelijk te houden...
Volgens mij is het moeilijk om een constante druk te behouden door gebrek aan een drukregelaar,eenvoudig,hoe platter de band hoe minder de druk.
Al eens het formaat van een vrachtwagenband gezien die opgeblazen is?
Kruip daar maar eens mee op je treinkamer...ik kom kijken! ;D
Die drukflessen kan je nog het debiet/druk  regelen,maar bij mij rijst telkens het probleem van het bevriezen van de luchtstroom,en die zijn dan nog relatief duur,
tenslotte is het maar lucht dat je koopt!

;)


Huugooke

Citaat van: Rangeerduivel op 15 augustus 2014, 14:00:25 PM
Het water zou je langer in de band kunnen laten door hem met het ventiel zo hoog mogelijk te houden...
Volgens mij is het moeilijk om een constante druk te behouden door gebrek aan een drukregelaar,eenvoudig,hoe platter de band hoe minder de druk.
Die drukflessen kan je nog het debiet/druk  regelen,maar bij mij rijst telkens het probleem van het bevriezen van de luchtstroom,en die zijn dan nog relatief duur,
tenslotte is het maar lucht dat je koopt!

;)
Vandaar dus dat waterfilter.
Die flesjes zijn schandalig duur voor het rendement dat ze geven, en inderdaad wordt de boel ijskoud!

Huugooke

en misschien nog een verduidelijking bij het band-brushen: Je kan ook op die band gaan zitten!

Bolje

Of de band blazen waar de lucht gedroogd is.
Maar een ontwateraar (of hoe heet dat ding) kost de wereld niet.
Een oude fles voor campinggas kan een goed vatje zijn. Ik heb een grote gasfles gebruikt als drukvat bij onze verbouwingen, werkt prima en was zeer goedkoop. De gasfles wel eerst uitspoelen (opvullen) met water om het laatste restje gas eruit te halen.  ;)
Vele groeten,
Ronald

Havoc

CiteerDe gasfles wel eerst uitspoelen (opvullen) met water om het laatste restje gas eruit te halen.

Zou ik niet doen als er water inblijft en die begin binnenin te roesten en je zet dat onder druk... Gewoon spoelen met droge lucht een tijdje.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Bolje

Gas is wel zwaarder dan lucht. Moet met water om het gas eruit te drijven.
Van roest, niet veel mee inzitten. In bijna ieder vat voor luchtdruk zit water. Het vat zal niet ontploffen hoor, enkel beginnen lekken als het doorgeroest is.
Vele groeten,
Ronald

eve

Citaat van: Bolje op 15 augustus 2014, 14:29:40 PM
Maar een ontwateraar (of hoe heet dat ding) kost de wereld niet.

Vochtafscheider.

Erik