Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

betonpalen

Gestart door Dirky, 15 augustus 2014, 12:46:02 PM

59erke

Citaat van: marc goovaerts op 10 november 2014, 20:58:16 PM
Moet wel interessant zijn. Uiteindelijk waren er in populaire tijdperken heel wat meer bovengrondse aansluitingen. Net zoals tv-antennes, open beken en grachten,...

is misschien een idee voor de creatievelingen onder ons, bij mijn weten zijn degelijke tv antennes niet beschikbaar op de modelbaanmarkt. Waarschijnlijk zijn er nog geïnteresseerden onder ons zowel in HO als N. Denk dan ineens ook aan schotelantennes voor het huidige tijdperk
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

marc goovaerts

O jawel hoor. er zijn een paar Duitse kleinseriefabrikanten die geëtste tv-antennes hebben. En in N ben ik eens een tutorial tegengekomen voor een schotelantenne, op basis van het plastic kapje dat je op punaises vindt.

rixke rail

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Kees-Jan

Die antennes heb ik ooit uit heel dun laserboard gesneden  ;).

marc goovaerts

Citaat van: Kees-Jan op 10 november 2014, 22:59:08 PM
Die antennes heb ik ooit uit heel dun laserboard gesneden  ;).
Voor de grotere schalen waarschijnljk ?

Kees-Jan


marc goovaerts


rixke rail

#67
En Spijtig wat last van tegenlicht, maar ik denk dat ze wel duidelijk zijn.
Weerom heet Phuckingbucket opnieuw de volgorde van de foto's doorééngegooid ! Dju toch !!! :-\
Modelspoorse groeten,
Eric


Ik heb de foto's verplaatst : HIER
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

Mag ik dit draadje even verder gebruiken ?  ;)
Na de aankoop van de betonnen paaltjes en de foto-reportage, ben ik namelijk bezig met iets dergelijks : houten palen, op basis van saté-stokjes ...










Bij deze laatste, staan ook drie enkelvoudige houten telefoonpalen, de derde verweerd met mos (groene verf).
Dit is te zien in de fotoreportage ...
Op de "A" heb ik de metalen versteviging op het dwarshout geïmiteerd met zilververfstift.
Ik lees het graag, wat jullie ervan vinden.  :-X
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

raf

hoikes
wat weer aan zet tot mooi knutselen voor weinig geld.
hier waren de palen samen gebonden met draad en niet met metalen platen
maar zoals we reeds hebben kunnen zien aan de foto's van marc en anderen zijn er wel 1000 verschillende ooit in belgen land neer gepoot
de isolatoren en uithouders werden door deze palen heen geboord waarna er dan de draden aan gezet werden (koperdraad die groen is uitgeslagen)
ik heb zo reeds een paaltje gemaakt met verlichting er aan .
het ronde dekseltje heb ik van messing gemaakt en word met een gaatjes knipper uit messing plaat geknipt
gaatje door boren en lampje der in
in België was de kap veel vlakker en zat er geen bult boven op zoals in nederland.
het was een bol lampje dus met een  led moet dit goed na te maken zijn
als je goed kijkt zie je dat in een straat om de paal eentje met licht is

gr raf en die dubbele stonden meestal op hoeken of waar er veel draden aan een paal moesten hangen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

marc goovaerts

Ik herinner mij de paal voor het ouderlijk huis (Hasselt) als niet-geschilderd maar in een ...claaf tegen vocht behandeld, wat een bruin/zwarte kleur gaf. Zeker niet grijs.

raf

ja hier waren de palen met carboline ingesmeerd
in dien tijd mocht da nog
eens om de zoveel keer kreeg die een nieuwe laag maar ik denk dat ze net zoals treinbiels gedrenkt zijn geweest in carboline

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

rixke rail

Citaat van: raf op 15 november 2014, 19:01:19 PM
hoikes

maar zoals we reeds hebben kunnen zien aan de foto's van marc en anderen zijn er wel 1000 verschillende ooit in belgen land neer gepoot


De foto's zijn van eric (rixke rail)  ;)

Citaat van: marc goovaerts op 15 november 2014, 19:29:20 PM
Ik herinner mij de paal voor het ouderlijk huis (Hasselt) als niet-geschilderd maar in een ...claaf tegen vocht behandeld, wat een bruin/zwarte kleur gaf. Zeker niet grijs.

De palen zijn wel degelijk zwart geschilderd, hoor Marc, creosoot (carboline) geeft een zwarte kleur, de foto geeft een verkeerde indruk.
Al heb ik ook echt wel (licht)grijze palen gezien, lang geleden nog behandeld ...  :-\
Zelfs groene (vermost, of hoe noem je dat ?)

Citaat van: raf op 15 november 2014, 19:33:14 PM
ja hier waren de palen met carboline ingesmeerd
in dien tijd mocht da nog
eens om de zoveel keer kreeg die een nieuwe laag maar ik denk dat ze net zoals treinbiels gedrenkt zijn geweest in carboline

gr raf

Idd. het petroleumproduct, waar ook biels mee behandeld worden ...






Even dit :
ik heb deze reportage gemaakt als voorbeeld, vooral voor mezelf, om te zien, hoe die paaltjes gebruikt worden in het landschap. Ik wilde ze met jullie allen, die deze paaltjes gekocht hebben, delen. Niet om een polemiek te starten, hé !  :'(
Ik hoef heus niet bewierookt te worden ...  Ik doe dit gewoon graag, als deel van de hobby. :-X






Desalniettemin heb ik nog eens iets geprobeerd :



Imitatie-lampkapjes (niet-functioneel).
Ik onderga de kritieken wel ...  ;)
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

PeterC

Eric, mooi!

Ik ben er zeker van dat die 'kromme' palen een fotovervorming zijn  ;)
Groetjes, Peter


Dirky

... ik hoop het ook!  ;)