Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

oude locomotief digitaal maken

Gestart door fnmdevil, 14 augustus 2014, 18:10:21 PM

fnmdevil

Ik zou een aantal oude Lima-locomotieven digitaal willen maken, op zich is daar meer dan genoeg info voor te vinden. Mijn vraagje gaat echter over wat met de lichten? Witte lichten vooraan, rode achteraan, cabineverlichting, ..., en natuurlijk moeten de lichten de rijrichting volgen.
Bij enkele moderne locs die ik nu heb kan je met een functietoets de achterlichten in/uitschakelen of de cabineverlichting in/uitschakelen. Is dit enkel iets dat op de decoder moet ingesteld worden of is er toch meer voor nodig?

reeves

Luc,

Je moet eens zoeken naar handleiding lokpilotv4, daar staat alles in beschreven,
De lichten schakelen mee met de rijrichting, bij bovenstaande decoder heb je nog twee extra uitgangen waarmee je twee extra functies kan schakelen (vb:cab.verl.). deze kan je ook rijrichting afhankelijk maken via de cv's te programmeren.

Groeten Tom

Huugooke

Het aangaan en wisselen van voor- en achterlichten (zal ik maar zeggen) is al in de decoder voorgeprogrammeerd.
Kwestie van het juiste draadje te gebruiken.
Vraag is over welke loc's je het hebt. Wil je de lampen blijven gebruiken?

ceuleer

#3
Op de decoder staan de voor en achterlichten al standaard op F0 geprogrammeerd.
De cabine verlichting zal je zelf via een aux uitgang op een willekeurige functietoets moeten programmeren.

dani

Luc ik zie in je profiel dat je van aalst   bent ? Stuur me eenberichtje en dan spreken we eens af om die ombouw te doen...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

fnmdevil

@Huugooke: onder andere een V100 die ik hiervoor als testplatform wil gebruiken, heb ook al een NMBS reeks 15 open gevezen om eens "onder de motorkap" te kijken. Het lijkt me wel dat ik nieuwe lichtjes wil gebruiken want er is meestal maar één lampje voorzien om voor zowel cabineverlichting als rijverlichting te zorgen. De bedoeling is wel degelijk dat ik de loc's verbeter met een nieuwe motor, betere verlichting, betere stroomafname, ...

@ceuleer: bedankt voor je tip, ik zal het eens aandacht bekijken

@dani: ik heb je een pm gestuurd

dani

Sorry geen pm ontvangen.
Mail anders maar

Homer<punt>simpson<at>telenet<punt>be

De punt en at toch even vervangen voor mail-harvest bots mijn adres vinden :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Tja, iedere loc is anders, en van één type zijn er dan weer verschillende uitvoeringen.
Persoonlijk probeer ik zoveel mogelijk de lichtgeleiders met lampjes te vervangen door Leds. Meestal passen die cylindervormige mooi in de gaatjes. Je kan ook een printje maken van "gaatjesprint" waar je ook de weerstandjes op kan solderen. Zelfs een stukje plastic waar je de weerstandjes op plakt werkt al. Gaatjes boren waar de draadjes doorsteken en dan aan elkaar solderen.
Dat alles onder voorwaarde dat er plaats genoeg is, maar als er lichtgeleiders zitten is dat waarschijnlijk geen probleem.
Voor de oude Lima's zijn vervangmotoren te krijgen die je zonder veel problemen kan plaatsen.
Ik heb hier al eens gezegd dat het niet zozeer de motoren zijn die een probleem vormen, maar bij de oude loc's vooral de te kleine overbrengingsverhouding.


Huugooke

Een bijkomstige moeilijkheid kan zijn dat je nu met twee elektrische delen zit: het chassis met de motor en decoder, en de kap met de lichten.
Je kan de draden lang genoeg laten, maar beter is met een stekker te werken. Die kan je zelf maken met een IC-voet, het type met "gedraaide" contacten. Daar knip je gewoon een stuk af (drie contacten zijn meestal voldoende) en die passen netjes in elkaar.