Ervaringen met de Belgische detailhandel!

Gestart door Havoc, 11 augustus 2014, 12:23:53 PM

SuSke

Citaat van: Havoc op 15 oktober 2014, 19:56:14 PM

Citaat van: Suskeniet overdrijven: BTW verschil BE-DU is 1,6% (=1,21/1,19)

En toch zijn de prijzen soms 100% verschillend.

Daarom dat het verschil hem in andere dingen moet zitten. Je krijgt nooit zo'n prijsverschil als je voor je zelf geen andere basisverkoopsprijs vast legt.
Dat kan het gevolg zijn van
- kleinere aankoopkorting
- hogere verzendkosten
- hogere winstmarge
- hogere algemene kosten
allemaal kosten die moeten meegerekend worden in de basisverkoopprijs waarover je dan 21% BTW moet rekenen.

Dat is ook de benaming: Belasting op Toegevoegde Waarde

Of dat die extra kosten toegevoegde "waarde" zijn, laat ik nu even in het midden, maar voor de schatkist en de fiscus in ieder geval wel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Citaat van: Peter op 15 oktober 2014, 10:46:50 AM
Nog even iets over het onderwerp zelf.

Ik ou er ook de voorkeur aan geven bij de Belgische detailhandel te kopen maar we moeten ook eerlijk durven zijn.
Ik ga de nieuwe Piko E41 kopen. In Duitsland betaal ik voor dat model 89,00 euro en worden geen verzendkosten meer aangerekend.
In de goedkoopste Belgische winkel kost dit model 111,00 euro + 8,00 euro verzending.
Dat is een verschil van zo maar eventjes 30,00 euro op een lok die nog geen 100 euro kost. Dan is mijn keuze vlug gemaakt.

Ik weet ook niet waar het prijsverschil (ja, de verzending 8 euro) aan te wijten is. Rekend de verdeler dan echt zoveel meer? Is het BTW tarief dan zo verschillend? Kan er in deze tijd van Europa niet gewoon rechtstreeks besteld worden bij de producent? Voor die producent maakt de afstand geen verschil. Of ze van Sonneberg (voormalige DDR) naar Hamburg of Stüttgart versturen of naar bv. Antwerpen zal toch het verschil niet maken

Dit is wel een frappant voorbeeld.

Hoe komt het dat een loc in DE 22€ of 887,4778BEF goedkoper is dan in België, het verschil in BTW kan niet alleen de oorzaak zijn; alhoewel in Aken is er een welgekende winkelier en die was vroeger voor de € ook goedkoper en toen stond de DEM aan +/18 à 20BEF.

Men zend dan de lok ook nog gratis op naar België; hier in België wordt die verzonden tegen 8€, denkelijk dan ook met Bpost Secur is  waarvan de prijs voor deze dienst momenteel 7,70€ is.

Een prijsverschil van 1210,197BEF.

Men kan zich nog andere vragen stellen:

-Waarom kan gratis verzending niet in België?(kan het misschien zijn omdat de belastingendienst in België de verzendkosten niet wil aanzien als bedrijfsonkosten en deze inbreng van verzendkosten als bedrijfsonkosten systematisch weigert en dat de Duitse confraters dit wel aanvaarden)

-Koopt de Belgische winkelier een te kleine hoeveelheid in en de Duitse winkelier met 100stuks?

-Enz.....

Er moet toch ergens een logische verklaring zijn.



 

raf

pakje naar NL kost 17.80 ongeveer
pakje NL naar BE kost 7 euro en het is het zelfde pakje maar de inhoud dan hersteld

das efkes meer dan 400 oude belgische ballen minder he

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

gratis verzending kan ook in België, maar dan is de kans groot dat je naar je pak(je) kan fluiten !!!!

Ik ben momenteel ook al meer dan een week aan het wachten op een bestelling via  bol.com.
Meestal zijn die heeeel stipt en snel, nu is het "een onafhankelijke verkoper die zijn diensten aanbiedt aan  bol.com voor een uitbreiding van het gamma voor de klant".

Resultaat :  pakket staat al een week gemeld bij de Bpost site als  "Bpack PRO 24h", maar is nog niet ingeleverd in het postkantoor waar het geregistreerd is.   Die leverancier veegt er gewoon zijn klkoten aan !

En als je contact opneemt per mail of via hun site : geen enkele respons

Dus contact opgenomen met Bol.com :  "sorry meneer dit wordt na betaling doorgegeven aan de leverancier en deze handelt de zaak af buiten ons om.  Wij kunnen u niet helpen, maar al het probleem binnen 7 werkdagen niet opgelost is  mail ons dan eens terug !"



SERVICE : NUL.


Dus zo erg is het bij de detailhandel ook nog niet
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Wees gerust Dani,
Uit hun antwoord blijkt immers dat ze je binnen 7 dagen wel zullen kunnen helpen... :-\ ::)
Volgens hen moet je dus eerst nog een weekje lijden!

Zijn toch allemaal rare rakkers!

;)

dani

ach, je bent als consument overgeleverd aan de willekeur van de leveranciers...

Anderzijds zijn we natuurlijk de laatste jaren ook "bedorven" en verwend door de on line shops die dan WEL de volgende dag al leveren.  Dus ja, het is wat zoeken en puzzelen.

Inmiddels, wonder boven wonder, is mijn pakje terecht....  het was al vorige week  "aangemeld" bj BPost in Antwerpen, maar "meneer de verkoper" heeft het pas gisteravond (na enkele boze mails en telefoontje) aangeboden ter verzending.   

Dus de post heef in dit geval wel haar best gedaan, in  15u tijd na "inklaren" hier ter plekke geleverd.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Kris

#111
Hallo,

"Dus contact opgenomen met Bol.com :  "sorry meneer dit wordt na betaling doorgegeven aan de leverancier en deze handelt de zaak af buiten ons om.  Wij kunnen u niet helpen, maar al het probleem binnen 7 werkdagen niet opgelost is  mail ons dan eens terug !""

moraal: Aangezien u bij Bol.com u bestelling hebt geplaatst , moeten zij ook voor de opvolging zorgen , doen ze dus niet

Onlangs te weten gekomen dat er grote internetspelers zijn die de bestellingen rechtstreeks van de fabrikant laten verzenden in hun verpakking , zonder tussenstappen die fabrikanten leveren dan ook via invoerders aan winkels , zoals ik al vroeger aangaf kunnen de winkeliers daar niet  tegenop.
Op korte termijn is deze methode zeer goed voor de klant , vandaar de grote prijsverschillen
Het gevaar is dat op termijn alle detailhandel zal verdwijnen en enkele grote  (internet) spelers gaan beslissen wat er op de markt komt en tegen welke prijs voor de klant en voor de producent want uiteindelijk hebben zij de controle over alles

Er zijn fabrikanten die zo veel mogelijk alle eindverkopers rechtstreeks bedienen tegen ongeveer dezelfde voorwaardes , dit is enkel mogelijk als het om niet te veel eindklanten gaat maar ik denk dat dit in de modelbouw op de lange termijn voor iedereen het beste is

Ik spreek wel uit ervaring uit andere domeinen dan modeltreinen maar het komt uiteindelijk altijd op hetzelfde neer

Kris



janieburton

Citaat van: dani op 16 oktober 2014, 09:19:20 AM
gratis verzending kan ook in België, maar dan is de kans groot dat je naar je pak(je) kan fluiten !!!!


Maar waarom doen ze dat dan niet? Of is het probleem dat de winkelier hier in België deze "service" hier niet kan inbrengen als bedrijfsonkosten?

Maar als ze van Duitsland iets opzenden gaat dat niet via DHL/Duitse Post? En moet je dan niet tekenen?

Even terzijde, het heeft ook met de detailhandel te maken maar in een andere branche.

Jaren geleden had men in elk dorp, gemeente en steden verschillende kleinhandels die verse groenten aanboden; die zijn allemaal verdwenen omdat ze de concurrentie niet aankonden met de warenhuizen.
Nu zijn er overal terug fruit en groentewinkels, nu is mijn vraag hoe komt het dat deze mensen die die winkels nu uitbaten wel de tegen de concurrentie van de warenhuizen kunnen opboksen?

Bij mijn weten zijn er nu ook verschillende warenhuizen bijgekomen en denk ik dat de concurrentie nu nog groter is dan 10 à 15 jaar.

 

dani

dan gaan we naar de rubriek    "bio producten" overschakelen, den k ik.
De mensen beginnen weer meer naar "vers" en "bio" te gaan, en daar willen ze wat mer voor betalen ...  komt de detailhandel weer in the picture
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Martin Welberg

Heh, hoezo bedrijfsonkosten ? Die krijg je niet van de Bdienst terug hoor, gaat alleen van je winst af...

Grotere Duitse spelers kunnen idd goedkoper leveren omdat ze van de fabrikant een omzet bonus krijgen..

Kijk een maat van me werkte voor een computerbedrijf, bij een hoeveelheid van 50.000 verkochte pakketten windows 7 beloonde M dat met een ton aan euro's, gevolg alle windows 7's werden tegen inkoopprijs doorverkocht...

Havoc

Kan allemaal wel, maar ik vrees dat er bij "invoerders" en "verdelers" teveel aan de vingers blijft plakken. Je moet eerlijk zijn, eigenlijk brengen die helemaal geen waarde toe in heel het verhaal. Natuurlijk zien fabrikanten dat niet altijd en is het leuker voor hun om 1x een pakket van 100 stuks te versturen dan 20x eentje van 5 stuks. Maar die fabrikanten maken zo hun eigen markt om zeep. Diegenen die dat snel begrijpen zullen het overleven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Kris

Havoc,
Dit is net wat het probleem is , maar helaas begrijpen de fabrikanten dit niet altijd dat ze op de lange termijn ook in de problemen komen
Kris


Peter

Er zijn ook andere verschillen.
Als ik in Dtsl iets van Brawa koop, krijg ik daarbij een waarborg certificaat afgestempeld door de handelaar.
Hiervan moet ik een deel verder invullen en terugsturen naar Brawa waardoor ik een "echte" waarborg heb. Waarom in Belgie niet?

Wat die bonus betreft: Als een handelaar in Dtsl bv. 100 stuks koopt krijgt hij (prijsvermindering?? bonus ??- ik weet het niet.
Als een verdeler 100 stuks koopt .......??? Ik weet het niet en ga ook niemand met de vinger wijzen, want zolang je geen echte feiten en bewijzen hebt weet je niets en kan je zeker niets bewijzen, of zelfs vermoeden.

Wat ik wel weet is dat ik 30,00 euro bespaar met het in Duitsland te kopen, en dat is een feit. ::) ::) ::)
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Citaat van: Peter op 16 oktober 2014, 20:59:32 PM
Er zijn ook andere verschillen.
Als ik in Dtsl iets van Brawa koop, krijg ik daarbij een waarborg certificaat afgestempeld door de handelaar.
Hiervan moet ik een deel verder invullen en terugsturen naar Brawa waardoor ik een "echte" waarborg heb. Waarom in Belgie niet?

Eigenlijk ook zo'n zever. Europese garantie zou gewoon dat moeten zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Citaat van: Havoc op 16 oktober 2014, 22:21:50 PM
Eigenlijk ook zo'n zever. Europese garantie zou gewoon dat moeten zijn.

Zou overal in Europa moeten gelden, of men het nu in België of Spanje heeft gekocht.

Citaat van: milocomarty op 16 oktober 2014, 19:19:36 PM
Heh, hoezo bedrijfsonkosten ? Die krijg je niet van de Bdienst terug hoor, gaat alleen van je winst af...


Juist die krijg je niet terug van de Bdienst maar meer winst is meer belastingen betalen en minder winst is minder belastingen betalen.