Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

info gezocht GE 110tonner en GE 45tonner industrielocs rond luik

Gestart door Floris, 10 augustus 2014, 12:57:14 PM

Floris

Dag allen,
Voor een modelbaan met luikse staalindustrie erop wil ik graag passende locs bouwen. Voor de kleine tweeassige cockerill-locjes is dat geen probleem, daarvan staan overal foto's en tekeningen op internet, maar over de grotere amerikaanse machines is eigenlijk niets te vinden. Het gaat om deze locs, 110-tonners van General electric: https://www.flickr.com/photos/alex-leroy/7113759463/
Heeft iemand hier een tekening van? of zijn er wat maten bekend?
Het enige dat ik tot nu toe vond was dat vergelijkbare, wat lichtere locs (90-tonners) van de hoogovens in ijmuiden 12,5 meter lang zijn. Tot voor een paar jaar stond er een paar kilometer van mijn huis een in het spoorwegmuseum, maar die is inmiddels gesloopt...

Verder kwam ik in een leverlijst van GE tegen dat er een 45-tonner geleverd is aan esperance-longdoz in Seraing. Die 45-tonner is er in model en het is een erg leuk ding: dallasmodelworks.com/products/productDetail.asp?ItemNumber=BA-160-85203
Helaas is dat ook meteen alles wat ik van die loc weet. De kans is vast klein, maar weet er iemand meer?
Alvast bedankt!
groeten,
Floris

mark7758

Misschien een tip.
ATF KINKEMPOIS heeft een dubbel DVD uitgebracht met foto's en film over het transport aldaar.
Daar staan zeker weten foto's van die loc's bij. Tekeningen heb ik er niet van. (Staan ook niet op de DVD.)

Maar ik zal eens rondvragen voor je. Mocht ik iets vinden dan lees je het hier.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Huugooke


Floris

Klopt, er is best een en ander te vinden aan 110-tonners maar er zijn ook vele varianten, die er nogal anders uitzien dan de machines van cockerill...
Op zich heb ik best een aantal foto's waar wel wat mee aan te vangen is, zoals een foto recht van opzij en bijvoorbeeld deze, met een telelens van voren zodat de breedte aardig uit te vinden is
https://www.flickr.com/photos/alex-leroy/5516182532/in/set-72157625167235969
Op die manier is best een redelijk model te maken, maar een paar maten ter controle is toch wel erg prettig, anders zit je met 1 keer verkeerd meten of wat perspectief van een foto verkeerd inschatten ineens met een loc die 1:95 of 1:80 is...

@mark: dank! klinkt als een dvd die ik moet hebben.  ;)

mark7758

Let op. Het museum gaat wel eind van het jaar dicht. Zie melding aankondigingen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Floris


mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Floris


Pascal Michiels

Een GE 45t kan je vinden bij Spectrum, dus die maten heb je al. De kap heeft wel wat werk nodig om te lijken op de Cockerill versie.

http://www.walthers.com/exec/productinfo/160-85201


Floris

Klopt, ik wilde die bachmann-loc gaan ombouwen. Ik vind de verschillen nog wel meevallen, er moeten natuurlijk Europese bufferbalken op, andere hekken, de motorhuiven lijken al aardig, alleen wat scharnieren verplaatsen en de lampen aanpassen want die grote Amerikaanse zie ik op de foto niet. Verder een wat meer overstekend dak erop en andere raamlijstjes. Ik twijfel nog of de cockerill-loc nou iets langere motorhuiven heeft of dat dat zo lijkt doordat de voetplaat van de bachmann rond is aan de voorkant en dus in het midden uitsteekt. (heb de indruk dat de cockerill-loc gewoon een rechte kortere voetplaat heeft)
Al met al niet zo veel werk al zullen er vast nog wat details bij komen...