Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

CNC Huisje

Gestart door minitreintje, 06 augustus 2014, 16:26:13 PM

Sattrickske

#15
Plastic, meer bepaald styreen, dien je aan lage snelheid te frezen (laag toerental en lage feedrate).  Tijdens het frezen zo snel mogelijk de spaanders verwijderen (borsteltje, stofzuiger, ...).  Van zodra je ziet dat de spaanders aan de freestip blijven plakken, meteen pauzeren en de tip schoonmaken.  Als de spaanders blijven plakken gaat dat hitte genereren op je werkstuk en de hele boel doen smelten.
Je kan het plakken van de spaanders ook vermijden door snijolie te gebruiken (WD40 werkt perfect hiervoor), maar nadeel is s

Voor het wegfrezen van delen (gaten voor ramen of deuren, of uitsnijden van de plaat), ga ik nooit dieper dan 0.25mm per laag (2mm 2-straight flute bit).  Een plaat van 2mm dikte frees je dus uit in 8 lagen.

Voor het aanbrengen van motiefjes gebruik een graveer frees met een diepteregelaar.  De diepteregelaar stel ik in op max. 0.5mm en in de gcode laat ik de Z-as telkens met 3mm zakken voor het graveerwerk.  Dat betekent dat Z-as effectief 3mm zou willen uitfrezen, maar de diepteregelaar (werkt met een veer en geleiderschoen) houdt 'm tegen op 0.5mm.  De 3mm is nodig om voldoende druk uit te oefenen op het werkstuk zodat de gravering steeds even diep gaat.

conducteur

Met een éénsnijder kun je echt wel mooie resultaten halen in styreen of pvc, en dan hoef je niet perse te stoppen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

minitreintje

Ik heb jullie opmerkingen in acht genomen met dit als resultaat:




Het huisje.



Voorkant.



Zijkant.



Steentjes motief...


groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Sattrickske

Ziet er heel proper uit, maar nu ik de fotos beter zie, zou ik je voegen toch iets smaller frezen.

Om minder vijlwerk te hebben aan ramen en deuren, kan je de CNC in de hoeken ervan een gaatje van 0.5mm boren.  Als je dan vijlt, voel je meteen waar je moet stoppen en je hebt nagenoeg een perfecte hoek.


minitreintje

Ik heb een 0.1 mm graveerfreesje gebruikt misschien iets minder diep dan maar...

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Sattrickske

Huh, 0.1mm???
De voeg tussen je stenen is veel meer dan 0.1mm.  Ik gok op bijna 1mm als je platen 2mm dik zijn.

De diepte is goed volgens mij, maar de breedte van je voeg vind ik te groot.  Je hebt bijna evenveel voeg als steen...

Steam.N

Goed werk, Dylan.
Maar ik volg Patrick hier wel (hoeken van ramen en voegdikte)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dirver

@Dylan: gebruik je muurplaten of frees je de stenen zelf ?
Met de (model)trein was je er geweest !!

minitreintje

Ik zal nog eens een ander freesje proberen maar die gaven telkens bramen. De gleufjes waren echt niet goed.

Ik frees de steentjes zelf met een hatch pattern in Qcad en importeer de SVG in PyCAM.

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Sattrickske

Bramen in styreen zijn normaal tijdens het frezen/graveren.  Met een tandenborstel krijg je die meestal weg.  De bramen ontstaan meestal wanneer je freesje begint te verslijten en dus botter wordt.

Ik gebruik een V-vormige graveerfrees van 0.1mm met een hoek van 45°; 6000 rpm en 400mm/min feedrate.  De frees gaat maar eenmaal in de voeg.

Voor de ramen en plaat uit te snijden gebruik een end-mill cutter van 2mm die telkens 0.6mm diep gaat (dus een plaat van 2mm heeft 4 passes nodig).  Voor het uitsnijden worden wel eerst gaatjes van 0.5mm in de hoeken geboord.

Zowel bij graveren, frezen en boren gebruik ik perslucht om de boel schoon te houden.  De lucht heeft meteen als voordeel dat de frees wat afkoelt en zo minder bramen geeft.