Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

CNC Huisje

Gestart door minitreintje, 06 augustus 2014, 16:26:13 PM

minitreintje

Hallo,

Vandaag heb ik eens geprobeerd een mini-kiosk te frezen met mijn CNC. Dit is één van mijn eerste probeersels die gelukt is...
De bedoeling is om nog in dun styreen of andere plastic een muurmotief te graveren en uit te frezen om de naden weg te werken. Beter gezegd dit is alleen het geraamte.

Wat vinden jullie ervan?







Groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Steam.N

Citaat van: minitreintje op 06 augustus 2014, 16:26:13 PM
... Wat vinden jullie ervan? ...
Niet veel, want ik zie geen fotootjes ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Citaat van: Steam.N op 06 augustus 2014, 16:29:29 PM
Citaat van: minitreintje op 06 augustus 2014, 16:26:13 PM
... Wat vinden jullie ervan? ...
Niet veel, want ik zie geen fotootjes ...

Ik wel maar ik vind de basis niet zo goed. Het is goed dat je een CNC hebt, maar ik zou je basis niet uit hout frezen. Ik denk dat bijna iedereen plasticard (styreen) gebruikt als ondergrond voor een huisje of gebouw. Daarboven nemen ze eventueel een baksteenmotief of andere over.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

minitreintje

Foto's zijn zichtbaar bij mij...

Ik zal eens plasticard halen om te proberen alleen had ik dat niet in huis...
Baksteenmotief is in de maak :)

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Steam.N

Op mijn tablet blijken de foto's wel te verschijnen.
Straks nog eens op laptop proberen ...

Mooi bouwseltje.  Wat zijn de afmetingen ?
Muren zijn wat aan de dikke kant ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

minitreintje

38mm x 29mm x 43mm.
Die hoogte is redelijk hoog door dat bordje op het dak :p

Ik ga eens dit proberen te frezen uit plastic van 1 - 1,5 mm om eens te vergelijken.


groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Geert

Dit is een mooi begin Dylan, ik weet zeker dat je volgende probeersels mooier en mooier zullen worden.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dirver

Hi Dylan,

Ook bij modelbouwboten gebruiken ze plastiek. Scheelt in watervastheid enz....
Ook zou ik het tand-in-tandsysteem niet gebruiken. Gewoon recht houden en nadien lijmen.
Ik heb me een 3D scanner gebouwd (Fabscan) maar ook daar rechtdoor gefreesd. MDF kan je sterk lijmen met houtlijm dus waarom tand-in-tand..... ?

Ook dunne freesjes gebruiken (max. 1mm.), zo maak je mooiere (binnen)hoeken (raampjes bijv.).
Doe de test maar (wees wel kieskeurig hé....)

Om plastiek te frezen dien je lage toeren te gebruiken (5000 tpm) en een 2-flute frees zodat het plastiek weg kan en niet aan de frees blijft plakken.
Een andere optie is meerdere lagen, dus 0,2mm per keer ipv in 1 keer 1mm. kan helpen.

Probeer maar en laat ons iets weten/zien.

Mvg,
Dirk
Met de (model)trein was je er geweest !!

Gerolf

Als studiemodelletje ziet het er niet slecht uit.
Om echt een gebouwtje te maken zou ik zeker de bovenstaande tips meenemen ;-)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modèlisme

Minitreintje,

Frezen van plastiek is niet zo simpel kwestie van plakken van het fijne gefreesd rest materiaal aan de frees. Resultaat breken van de frees.

Dus eensnijders te gebruiken speciaal voor plastiek of plasticard.

Voegen metselwerk frezen is zeer moeilijk en kost redelijk voor freesjes zelfs al koel je de frees en werk je met laag toerental en trage loop.
Zeker nooit in éénmaal de diepte willen bereiken, werk in lagen van 0,2 mm of zelfs soms 0,1 mm ( zeker voor metselwerk voegen ).
Een graveernaald voor de voegen is niet aan te raden, gebruik zeer fijne freesjes.( 0,2 mm diameter ). ( mijn ervaring )
Beter er langer over doen dan in één frees tijd.

Succes!




 

liefhebber

frezen jullie met een Dremel op een statief?
Hoe gaat dat juist in zijn werk, had er nog niet van gehoord.
 

Gerolf

Citaat van: liefhebber op 07 augustus 2014, 13:37:49 PM
frezen jullie met een Dremel op een statief?

Waar staat dat ergens in dit draadje?

Vroeger deed ik dat wel, maar écht nauwkeurig is dat niet.
Nu heb ik een specifiek (niet-CNC) freestafeltje (Proxxon MF70)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

In de titel van het draadje en de eerste post staat: CNC.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

minitreintje

Heeft er iemand soms wat goede waarden voor de diepte van voegen in plastiek?
Ik zal dan eens een 2de maken in plastiek in plaats van MDF.


Groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

conducteur

Ik heb zelf een cnc, en weet dat de binnenhoeken voor je verbinding tussen voorzijde en zijkanten een probleem zorgen, maar probeer de "tand" eens wat smaller te maken (paar 10de mm) en/of de uitsparing groter en/of de frees wat kleiner? Zodanig dat beter aansluit?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum