Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Stuurstand

Gestart door Huugooke, 05 augustus 2014, 21:53:43 PM

SuSke

Citaat van: Herwig op 03 september 2014, 14:09:59 PM
...Hoe is het dan officieel met    "links/rechts"   bij tweerichtings-locs , -treinstellen, -trams ?

Misschien daarom dat er op de deuren van de locs een 1 en een 2 staat om te weten welk de voorkant en welk de achterkant is.
Zo is ook bij stellen de wagennummering oplopend van 1 naar ... met 1 op kop.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

stevend

Nu toch nog even naar de foto's van Hugo terug,
we zien het bordeaux stel nr 191 , groene 172 , het bordeaux 722 ( die geen mat witte raam heeft ) ,
de 699 naast de  vtm-varkensneus , de groene 691

en dan scrollen wat omlaag , en plots de groene 011 ?

dus luc heeft gelijk : de uitzondering bevestigt de regel !

Ofwel zit deze dia omgedraaid  ::)

Huugooke

Citaat van: stevend op 03 september 2014, 19:08:15 PM

Ofwel zit deze dia omgedraaid  ::)
Een halve dia dan: 110, zou kunnen, maar die 741 dan?  ;D

stevend

Ja de nr staan juist . Het zelfde als je datum op de foto .
Een derde verklaring ?
Ik ben aan het vissen zunne , kon m'n deze ramen niet blenderen met een doek of gaas ?

Huugooke

Citaat van: stevend op 03 september 2014, 19:32:10 PM
Ja de nr staan juist . Het zelfde als je datum op de foto .
Een derde verklaring ?
Ik ben aan het vissen zunne , kon m'n deze ramen niet blenderen met een doek of gaas ?
Zie de uitleg van Jelle: het is de achterkant!

stevend

ja da's juist. Maar Jelle heeft daarop ook geen antwoord .
Wat luc al schreef is dat de machinist altijd rechts zit ! En laat dit nu juist het raam zijn die is wit gemaakt op
het stel 011 .
Het open raam ( links ) is volgens Jelle voor de trein-conducteur of -begeleider ( aan deze kop van de trein).
Aan de andere kant staat daar de elec-kast.

Dus de opmerking van Rudy ( z'n eerste zin ) is nog niet beantwoord .
Of ik heb er niets van begrepen  ;D ( wat best eens mogelijk is ).
Als ik mis ben geleve me te verwittigen , 't is een teken d'k m'n pilleke vergeten ben ;D ;D


Rangeerduivel

En om het nog ingewikkelder te maken,op de foto met de 011 staat ook de 741,
als je goed kijkt zie je dat deze dan weer rechts bestuurd wordt,te zien aan de ruitewisser
ook heeft het stel een loopplaat om naar een aangekoppeld stel over te stappen,terwijl de 011 dat weer niet heeft,ook de kast van de 011staat blijkbaar hoger,of heeft in ieder geval geen bufferbalk ter hoogte van de Henricot-koppeling.

Alhoewel ze uiterlijk quasi gelijk zijn gaat het blijkbaar om een ander type,te zien aan de nummering<011-741
Volgens Max Delie behoort de 741 tot de reeks 06,schijf 1978.
Van de 011 vind ik helaas niets terug.

;)

doomslu

Het stel 011 heeft inderdaad de blinde ruit rechts en de bestuurder zit duidelijk links (ruitenwisser).
Stel 011 is wel van een heel oude reeks, wellicht is dat een verklaring? (dit is een gok hoor)

In de reeks 151 tot 270 zat de bestuurder rechts (bron: Op de baan).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

Citaat van: doomslu op 03 september 2014, 20:31:21 PM
Stel 011 is wel van een heel oude reeks, wellicht is dat een verklaring? (dit is een gok hoor)


Nu we toch aan 't gokken zijn,
De 741 is gebouwd door BN (LaBrugeoise et Nivelles),maar er zijn veel stellen gebouwd door Ragheeno en CW te Mechelen,
mogelijk legde elke bouwer een beetje zijn eigen stempel op zijn produkt...<gok!

;)

stevend

#54
Dat kan kloppen Luc.
Na verdere zoektocht op het NET blijkt de reeks AM 50 ( nr 010 tot 034 ) het zelfde euvel te hebben .
De rest van bijna 500 stellen zit de bestuurder rechts .

Lap, voor dit stel zullen we veeeel geduld mogen uitoefenen eer het in ho geproduceerd wordt.

Jurgen

Citaat van: Peter op 02 september 2014, 10:45:25 AM
Het enige spijtige is dat er geen groene M2 rijtuigen bestaan van Märklin voor dieselversie en/of zonder de verstevigingsboord onderaan de zijkanten.

Die zijn er wel hoor! Referenties 43532, 43534 en 43536 van alweer bijna 10 jaar geleden! Helaas wordt het stuurstandrijtuig wel voor gekke prijzen verkocht op Ebay. Hoewel, dit jaar slechts 1 keer gezien en toen werd het verkocht voor 88 € (terwijl adviesprijs toen 79,90 € was).

De M2's van Märklin hebben trouwens geen van allen een verstevigingsboord.


Vreemd dat nog niemand dit hier vermeld heeft.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Hervé

Citaat van: SuSke op 03 september 2014, 14:17:46 PM
Citaat van: Herwig op 03 september 2014, 14:09:59 PM
...Hoe is het dan officieel met    "links/rechts"   bij tweerichtings-locs , -treinstellen, -trams ?

Misschien daarom dat er op de deuren van de locs een 1 en een 2 staat om te weten welk de voorkant en welk de achterkant is.
Zo is ook bij stellen de wagennummering oplopend van 1 naar ... met 1 op kop.

Dat heeft te maken waar de registreerband staat in een locomotief, normaal dichter bij stuurpost 2.  Ook bij motorstellen is dit stuurpost2 en dat is de kant van de pakwagen Enkel de AM75 (den "800) is de kant van de pakwagen stuurpost 1

Groeten,
H

Peter

Denk dat ik bij mijn stuurstand M2 die brol van Märklin er uit gooi en er een funktiedecoder in monteer
Met vriendelijke groeten
Peter

OlivierV

Is nochtans allemaal simpel te doen zonder functiedecoder hoor Peter.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Citaat van: Peter op 16 september 2014, 10:00:46 AM
Denk dat ik bij mijn stuurstand M2 die brol van Märklin er uit gooi en er een funktiedecoder in monteer
Zoals Olivier zegt: heel eenvoudig aan te passen, en het werkt perfect. Met een functiedecoder ga je meer werk hebben, en de stroomafname moet je in ieder geval aanpassen!