Dikte vezelplaat of alternatief

Gestart door trickl, 14 april 2006, 17:02:47 PM

Havoc

MDF is een ramp! Het is loodzwaar en buigt door als de pest. Multiplex is misschien duurder maar relatief lichter en stijver. Mijn computertafel is uit MDF (2000x900x27mm), was een serieus probleem om de trap op te krijgen, staat op 2 schragen en buigt door van een 17" monitor. Zelf als het maar 40cm breed is en om de 80cm ondersteund wordt buigt het door onder zijn eigen gewicht.

Multiplex is stabiel door de verlijming -zoals Janjozef zegt- maar dat is enkel als het langs de 2 kanten gelijk afgewerkt is! Als je 1 kant volledig schildert (of met lijm en strooisel bestrijkt) dan is de symmetrie weg. Als er dan wat vocht is, dan werkt 1 zijde meer dan de andere en heb je vodden. In dat geval een laagje grondverf langs beide kanten voor je begint kan helpen. Uitzetvoegen etc zijn uiteraard altijd een goed idee.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Interessant onderwerp! Zoals jullie misschien wel al weten ben ik bezig met de bouw van mijn baan en ik was eigenlijk van plan om straks al een deel platen te gaan halen.
Mijn vorige baan was op 18mm MDF gebouwd en die was heel stevig. (Plaat van ongeveer 2m op 1m20, ondersteund door schragen die voordien van een tekentafel waren).
Maar vermits ik nu met een echte onderbouw werk (een raamwerk met ondersteuning) dacht ik ook over te schakelen op 12mm. (Is vooral goedkoper en makelijker te zagen, want zoals jullie misschien wel weten, kan het zijn dat MDF bij het zagen barst en zelf versplinterd, wat nogal een grove rand geeft en niet mooit oogt bij het inpassen van platen die naast elkaar liggen).
Ik heb nu nog van mijn afwerking op diezelfde kamer 18mm over, dus ik zit met een klein dilema... dan toch verder werken met 18mm of toch overschakelen op 12mm.
Of misschien een combinatie? Ik kan bevoorbeeld mijn niveau -1 op 12mm leggen en mijn 0 niveau op 18mm... ja ik weet het nog niet, ik denk dat ik straks in de winkel nog is goed ga vergelijken...
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ysbeer

havoc

itzetvoegen [?][?]
Dat is nu juist het probleem die trekken heel je baan scheef of zelf kapot.
De tafel en zijn onderstel moeten zodanig stevig zijn dat er niets beweegt.

wim

ysbeer

svvander.
Ik verval in herhaling en dat wil ik niet.
Maar dik is beter dan dun en leg de platen nooit tegen elkaar ,maar wafelen.
Als dat niet meer gaat dan op de plaats waar 2 sukken tegen elkaar ziiten dit ondersteuenen met een plaat van minsten 50 cm dan knieikt het niet.
dan alleen de boveplaten vastzetten aan het frame

wim

trickl

Hoi,
misschien ga ik hier nu vloeken:
is OSB bruikbaar? Wordt dikwijls gebruikt als ondervloer, en buigt toch ook niet gemakkelijk.
MDF buigt volgens mij inderdaad te gemakkelijk door. Ik heb voor de kinderen een tafeltje gemaakt, en na een tijdje begint MDF 18mm toch wel serieus door te buigen.

PP

Havoc

citaat:
itzetvoegen
Dat is nu juist het probleem die trekken heel je baan scheef of zelf kapot.

en
citaat:
leg de platen nooit tegen elkaar ,maar wafelen.


Zeg Ysbeer, je moet weten wat je wil... Een uitzetvoeg is een plaats waar 2 stukken bij elkaar komen MAAR ELKAAR NIET RAKEN. Meestal opgevuld met iets elastisch.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Nee hoor mening moet mogen.

Alles ook staalplaat van 10 mm dik buigt door als je het niet ondersteunt.
Mdf/multiplex/spaanplaat/weet ik veel plaat, alles buigt door,maar herhaling(als je het niet voldoende ondersteunt).
Wie een tafel van 6 meter op vier pootjes wil maken zal geen enkel bruikbaar materiaal vinden.
om de meter een stevige poot en dan wat om het even er op het is goed

wim

ysbeer

havoc

Begrepen,maar wat dan als over die gleuf een spoor ligt.
en het elastische beweegt.
Wat doet dan de rails (ik weet het wel).
Omhoog of op zij.
Deze keuze is aan de rails voor behouden.

wim

Havoc

citaat:
Begrepen,maar wat dan als over die gleuf een spoor ligt.
en het elastische beweegt.


Dat stuk rail zet je niet vast met schroeven of lijm je niet vast. Het kan dan wat verschuiven in de contactschoenen. Je kan ook van die rail met variablele lengte gebruiken en enkel de verste punten vastleggen aan de raillas.

Dit zijn allemaal dingen die je moet voorzien. Net zoals je nog voor je de eerste plank koopt moet nadenken hoe je alles door de deur moet krijgen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Ja het zal wel.
Maar in al die jaren dat ik nu modelbouw (40 jr)heb ik het nog nooit zo gedaan,hoe moet het met het ballast de aankleding van de baan,wegen
nou ja noem maar op.
Misschien heb ik een ideaal klimaat maar mijn tafel werkt niet en van trekken e.d nooit last van gehad.
En een deel ligt toch al 10 jaar,
Maar ja wie ben ik.[:(!][?]
overigens is dit theorie of doe je het werkelijk zo(ik bedoeld dus heb je een baan met dergelijk voorziening)[?]
Wie heeft dit ook[?][?][?]


Havoc

Ik heb nog geen baan en die die in aanbouw is bestaat uit stukken van 120cm max. Dus daar verwacht ik ook geen problemen mee.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

....Maar dik is beter dan dun......

Nou, ik ga voor dun. Mijn spoorbaan is modulair opgebouwd en de modules zijn geheel van 3,6 mm dik triplex gemaakt. Maar dan wel als een doosconstructie zodat het spoorbed minder doorbuigt dan multiplex 15 mm.

ysbeer

Dik is beter dan dun geld uiteraard niet voor alles in het leven.

En als ik met module moest sjouwen nam ik ook wel wat lichter spul
daar heb je volkomen gelijk in,

wim

janjozef

Wat voor modules kan kan ook voor een vaste baan. Modules zien nog veel meer af als een vaste baan. Dus voor mij blijft het dun 6mm Maar om volledig te zijn Ik zou juist onder die gedeelte die volkomen vlak moeten zijn plaat leggen (daarom niet horizontaal) Tussenin waar bos of veld komt zou ik werken met gaas en kalk of styrodur met daarna er een laag kalk over. om eventueel nog een beekje of zo te kunnen maken. Zelfs voor een vlakke baan zou ik dat nog doen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

Alweer helemaal mee eens,heb ik ook gedaan.

prettige paasdagen

wim