Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Micro-PlC

Gestart door conducteur, 04 augustus 2014, 01:37:41 AM

conducteur

Citaat van: Gerolf op 13 augustus 2014, 10:52:00 AM
Telkens opnieuw een puls wordt toegepast bij bvb netspanning-dimmers: zoveel milliseconden na elke nuldoorgang ;)
...maar ook met een continue puls toch? Het moet geen dimmer worden... Iemand een typnr voor een TRIAC voor +/- 1,5A.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

Je moet naar de TRIAC curve kijken. Je kan wat spanningsverlies hebben over de TRIAC waardoor je minder overhoud voor de lok. Ook zal deze niet direct geleiden, er moet een minimum spanning over staan. Nu is dat bij DCC redelijk snel, maar toch kan er mogelijk wat tijdverlies zijn?

Zal een relais niet eenvoudiger zijn ...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

CiteerDie voor de logica kan zelfs heel simpel zijn: na de bruggelijkrichter kan een zener met een weerstandje en een paar condensatoren al volstaan omdat je PIC weinig stroom verbruikt.

Toch liever een 78L05 of zo, dan heb je direct kortsluitbeveiliging, overtemperatuur etc ingebouwd. Je kan zelfs SOT23 versies hebben die niet meer plaats innemen dan een zener.

Dacht ook niet dat je DCC met een mosfet kon schakelen, maar andere verbruikers (leds, relais) waarschijnlijk wel. Zou anders fet-relais kunnen gebruiken, maar als je er wat stroom doorwil worden die guaw prijzig. Andere mogelijkheid is een fet in een brug zetten (en dan de fet+brug) als schakelement gebruiken. Wordt soms gedaan. Ideeën:
http://www.electro-tech-online.com/threads/electronic-switch-with-optocoupler-and-irf350-mosfet.95604/ ga naar post #11
http://easy-electronics4u.blogspot.be/2012/02/switch-ac-loads-using-mosfets-as-relay.html
www.irf.com/technical-info/designtp/dt94-5.pdf
Met vakantie voor onbepaalde duur.

eve

Citaat van: conducteur op 13 augustus 2014, 10:55:51 AM
...maar ook met een continue puls toch? Het moet geen dimmer worden... Iemand een typnr voor een TRIAC voor +/- 1,5A.

Google kapot ?

Heb je nu echt geen andere elegantere methode om een trein te stoppen in een stopsectie via het DCC-signaal ? (Geen DCC : lok en lokdecoder zijn dood)

Erik  :(

conducteur

Citaat van: Geert op 13 augustus 2014, 11:25:34 AM


Zal een relais niet eenvoudiger zijn ...

Geert
...Dat dacht ik eerst ook...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Citaat van: Geert op 13 augustus 2014, 11:25:34 AM
Je moet naar de TRIAC curve kijken. Je kan wat spanningsverlies hebben over de TRIAC waardoor je minder overhoud voor de lok. Ook zal deze niet direct geleiden, er moet een minimum spanning over staan. Nu is dat bij DCC redelijk snel, maar toch kan er mogelijk wat tijdverlies zijn?

Zal een relais niet eenvoudiger zijn ...

Geert

Ik heb net even een datasheet bekeken (standaard-Triac BT134): 10 tot 50A/µsec stijgtijd. Lijkt me snel genoeg voor DCC.

Niettemin dacht ik, zoals eve, dat er betere manieren waren om een digitale loc te doen stoppen ...

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Hoopje connectoren en µC en paar kleinigheden al toegekomen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

#52
In afwachting van de printjes ga ik dit toch eens uitproberen op breadboard, tenzij iemand zegt dat het fout zal aflopen:

Idee is om via de TX/RX pinnen te gaan communiceren met meer dan 2 µC, waarbij master een voor een telkens de slavestoestemming geeft om even de bus te gebruiken. Mag je zomaar die pinnen aan elkaar knopen zoals ik getekend heb? Ik zie niet direct waarom niet?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Ingangen kan je aan elkaar knopen, uitgangen niet
Waarom RX/TX en niet I2C ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

...Om paar meter te kunnen overbruggen... Dat gaat toch niet met I²C?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve

http://store.fungizmos.com/items/343

...you can extend your I2C bus at least 10x the normal length...

Erik

conducteur

Citaat van: eve op 15 augustus 2014, 11:19:19 AM
http://store.fungizmos.com/items/343

...you can extend your I2C bus at least 10x the normal length...

Erik
Zeker eens te bekijken! Dank je!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

#57
CiteerIngangen kan je aan elkaar knopen, uitgangen niet

Als je de uitgangen van de slaves in tri-state kan zetten als je niets uitzendt is dat mogelijk. Je gaat ook zeker moeten zijn dat tijdens het opstarten (als nog niet alles geconfigureerd is) die uitgangen in tri-state staan of als ingang. En ook dat als er een niet opstart dat die de hele zaak niet stoort (of erger).

Als je dat niet kan dan moet je in serie met de TX uitgang van de slave een tri-state buffer zetten (type 125 moet ok zijn) die je aanstuurt met een uitgang van de slave. Als je iets te sturen hebt de buffer actief maken, als je gedaan hebt de buffer terug in tri-state.

Nu ga je toch moeten opletten als je dat wil doen over enige afstand (je spreekt over meters in een verdere post) en bij een redelijke snelheid. Je gaat zeker aandacht moeten besteden aan afsluiten van je kabel.

Citeer...Om paar meter te kunnen overbruggen... Dat gaat toch niet met I²C?

Je kan I2C verder gebruiken. Naar aanleiding van de discussie over seriële protocollen ben ik daar naar gaan kijken. Gevolg is dat ik dat voor mijn sturing ga gebruiken om zelf niks te moeten uitvinden. Met de juiste ic's kan je tot 100 meter gaan. De 2 documenten die hierover een pak nuttige info geven zijn:
www.nxp.com/documents/...note/AN10658.pdf
phillips-talking-about-long-i2c-busses.pdf
Voor jouw toepassing zou die P82B715 ok zijn. Ik ga naar de P82B96 omdat niet alleen de afstand groot is (7-8 meter) maar er ook tientallen receivers zijn. Geeft ook geen problemen als er bvb een remote print geen spanning krijgt.
Zonder zo'n tussenliggende drivers kan je beter niet tussen verschillende pcb's gaan, zelfs al is het maar 20cm.

EDIT: links
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#58
Dank voor aanvulling, Johan!
EDIT: in mijn JAL-boek van Bert Van Dam gevonden:
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Een pull-up heb je altijd nodig voor I2C. Dacht dat 1k5 zowat de standaard was. Op de manier hierboven kan je ook verschillende zenders met elkaar verbinden. Maar als door een of ander probleem 1 van de uitgangen permanent laag is, kan niemand zenden. Normaal zou de master dat moeten zien en reset vragen. Ook de slaves als ze te lang (meer dan 9 klokken of zo) dat zien zouden moeten resetten. Maar daar wordt nogal eens van afgeweken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.