Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Micro-PlC

Gestart door conducteur, 04 augustus 2014, 01:37:41 AM


Sattrickske

Citaat van: conducteur op 12 augustus 2014, 20:56:55 PM
Met een (stevige ) (logic-level) Mosfet kun je toch geen DCC schakelen? Er staan géén relais op de print nu, kan altijd via ULN 2803 voorzien worden... (bv op Din Rail naast het printje)
Jawel hoor, ik heb al met MOSFETs gewerkt die 2 kW kunnen schakelen (niet voor modelbouw maar soit, zie maar naar die van Erik).  Het enige dat je met zulke MOSFETs hoeft te doen is er een transistor-schakeling aan de gate bijzetten; de gates van zulke MOSFETs schakelen dikwijls niet op lage spanning én een goede koeling!

En inderdaad goed dat je geen relais rechtstreeks op de print zet (pakt veel plaats en maak je print bijgevolg duurder).  Ik dacht dat je kloeg over te weinig stroom met de ULN2803, dus dacht ik een paar MOSFETjes.  Ik gebruik AO3401 en AO3402 (schakelen al bij 2V) en leveren 1W (kortstondig mag je daar over gaan, max 30V en/of max 4A), deze zijn niet sterk genoeg om spoelen mee van stroom te voorzien, maar perfect om servomotoren, ledjes ed. mee aan te sturen.  Deze mag je rechtstreeks aan de µC koppelen zonder current limiter resistor.

Als je meer power wil, bv. D10N05; hier heb je wel een voorschakeltransistor nodig.

conducteur

Ja, maar je hebt toch nog altijd geen DCC ingeschakeld met je MOSFET, of een ander signaal waarvan de polariteit periodisch omdraait?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

Citaat van: conducteur op 12 augustus 2014, 21:27:49 PM
Ja, maar je hebt toch nog altijd geen DCC ingeschakeld met je MOSFET, of een ander signaal waarvan de polariteit periodisch omdraait?

Rian, ik kan een deel van je vraag niet volgen. Is het de bedoeling dat je een DCC signaal wil opwekken?

PS:ik heb wel niet al de info die je aan andere forumleden mogelijk hebt doorgegeven....


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

conducteur

Niet direct, Geert. Ik heb het meer op schakelen van stopsecties voor in het schaduwstation. (= inschakelen van DCC van de Multimaus)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve


conducteur

Ja, maar die valt telkens uit. (nu ook weer geen zo'n groot probleem denk ik)...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve

En zoek je dan nooit eens uit waarom ? (die altijd uitvalt)

Erik

conducteur

Weet wel hoe zo'n ding werkt hoor 8)  Echter nog nooit mee "gewerkt" om die reden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve

Ik volg niet.

Je hebt er nog nooit mee gewerkt, maar hij valt altijd uit. Hoe weet je dat dan ?

Erik

conducteur

#40
Als de stroom bij een DIAC Thyristor /TRIAC onder een bepaalde waarde gaat, "valt" die toch uit, voor zover ik weet? Dus elke keer het DCC of ander signaal door 0V gaat "valt" hij toch uit?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve

Als hij uitvalt moet hij minstens 1 keer gestart zijn...
Waarom kan hij niet meer terug starten (in geleiding gaan) ?

Erik

conducteur

EUREKA! Als je blijft stroom geven op de gate... Blijft die open (?) Ik zat voortdurend met een korte puls als aansturing in mijn gedachten, en dan moet je hem wel elke keer terug aansteken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve


Gerolf

Telkens opnieuw een puls wordt toegepast bij bvb netspanning-dimmers: zoveel milliseconden na elke nuldoorgang ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw