Onervaren nieuweling .

Gestart door luc01, 03 augustus 2014, 11:05:30 AM

luc01

Ben geregistreerd sinds juni 2012 , maar heb nog geen enkele post geplaatst .
Gezien ik destijds alles van marklin 3-rail heb aangekocht dacht ik dat ik hier niet op men plaats was .

Ik ben nu ruim twee jaar aan het proberen geweest om een leuke baan op te bouwen , maar ik loop steeds
weer tegen de beperkingen op van de marklin c-rails geometrie op , verder heb ik ook hele slechte ervaringen
met de wissel-decoders , dan werken ze wel , dan werken ze weer niet . ik heb een stuk of acht nmbs locs ,
allemaal mfx en natuurlijk 3-rails , dat vind ik wel jammer dat ik daar in de toekomst niets meer mee kan doen .
Ik wil namelijk overstappen naar 2-rail , vandaar men volgende vragen .

Ik ben vooral benieuwd welke rails te gebruiken , zeker geen rails meer met een bedding .
Ik ben in het bezit van een Ecos 2 , kan ik die ook gebruiken met 2-rails ?
Ik ben in het bezit van een ESU 31055 H0 Crossrail Class 77 Digitaal sound , misschien handig om het soort van sporen dat ik het beste koop .

Zijn er in 2-rail ook locs te verkrijgen met digitale geluiden , zo ja , welke merken raden jullie dan aan ?

Alvast bedankt voor jullie reacties .

Mvgr ,

Luc


Peter

Luc,

Welkom alvast.

Wat die loks betreft: er bestaan van Märklin wielen enz om die loks om te bouwen naar het 2-rail syteem vermits een groot aantal van hun modellen ook onder de naam Trix voor het twee-railsysteem verkocht worden

In het 2-rail systeem bestaan er een groot aantal loks met geluid.
Goede merken zijn Roco/Fleischmann - Liliput - Piko - Brawa enz. Slechte merken bestaan eigenlijk niet meer in H0 2-rail
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

Beste Luc, we zijn altijd blij als er een stille meelezer plots ook aan de discussies wil deelnemen.
Dat je hier als 3-railer niet op je plaats zou zijn is een misvatting.
We zijn een modelspoorforum onder de vleugels van het grootste modelspoortijdschrift van de Benelux, en staan open voor alle schalen, alle systemen en alle belevingsvormen van de hobby.

Hier zitten trouwens enkele fervente 3-railers.
Het is wel zo dat enkelen, onder wie ikzelf, de beginners aanraden om goed na te denken over de keuze 2-rail of 3-rail. Dat komt hoofdzakelijk omdat we uit ervaring weten dat er soms een dag komt dat je als 3-railer opziet tegen de esthetische beperkingen van het systeem met de pukkels.
Het gebrek aan flexrail bij C-rail bijvoorbeeld is een serieuze handicap, en de nogal weinig waarheidsgetrouwe wissels kunnen een doorn in het oog zijn.

Toch sta ik nu niet meteen enthousiast te springen omdat je de overstap aan het overwegen bent.  ;)

Heb je hierover goed nagedacht? Wat ga je met al jouw materieel doen?
Wagens en rijtuigen kan je ombouwen door de wielen te wisselen. Bij locs zou ik dat afraden. Veel te moeilijk/duur.

Heb je K-rails overwogen of een systeem met het gebruik van rails voor DC en gebruik makend van een aparte middengeleider (het bestaat!)?

In 2-rail heb je dezelfde keuze wat locomotieven, wagens en rijtuigen betreft. Locs met of zonder sound zijn uiteraard mogelijk.

Merken van rails? Peco, Tillig en Roco zijn veel gebruikt. Wat zijn jouw wensen/eisen?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

Ecos, kan je ook met 2-rail gebruiken, die ondersteunt ook DCC, ook kan je op 2 rail ook met motorola protocol e.d. rijden...

Rails, zoals Luc zegt, Tillig of Peco, 't enige wat je hoeft te kopen zijn flexrails en wissels...
Nu zoals Luc ook zegt kan je eventueel overwegen om naar K-rails over te schakelen, daarin bestaat wel flex-rail, alhoewel K-rails ook nog altijd heel robuust en bruut overkomen als je ze bv naast Tillig code 83 legt ...

Je Marklin 3 rail locs zijn eventueel wel om te bouwen naar 2-rail hoor en als je de juiste persoon vindt, dan is het niet zo heel duur ... Bij die ESU loc hoef je dacht ik enkel de sleper er van onder te halen en dan is hij 2-rail, enfin dat is toch zo bij dat locje uit de reeks 80, hoe dat met die class 77 zit, weet ik niet precies.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

Welkom hier op het forum, ik kan maar enkel aansluiten wat vorige postings jou vertelden !

Groeten Peter ;)

PS Misschien zou voor beginners beter zijn eerst zich te registreren op meerdere forums (niet enkel 3rail-f) maar overal eens gaan luisteren zowel op forums, nabijgelegen modelbouwclubs en grote beurzen ! Dat 3 railers hier niet terecht kunnen is misschien wel gelegen aan een ander forum die zich opwerkt als het forum voor(enkel)........., maar ook daar zijn er al eens woorden gevallen over gelijkstroomkandidaten en die zijn daar nu ook welkom maar enkel na lang ......

Groeten Peter ;)

Michael

Wat de class 77 van esu betreft, sleper onder vandaan halen en hij is meteen geschikt voor 2 rail, inclusief alle opties die erop zitten.

Trouwens welkom op het forum.
Als je de overstap maakt naar 2 rail kan ik je de rails van Tillig erg aanbevelen, mooie slanke wissels en mooi rail profiel.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Geert

Ik lees dat je slechte ervaringen hebt met wissel decoders. Ben je er zeker van dat de wissel decoder slecht werkt of soms niet de wissel spoelen? 

Voor de 3 railers bestaat er ook flex K rails.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

luc01

Bedankt allemaal voor de snelle reacties en vooral de leuke ontvangst .

Om men locs om te gaan bouwen zie ik nu niet meteen zitten omdat ik daar helemaal geen ervaring mee heb , misschien dat ik ze te koop aanbied
of anders ze in een mooie vitrinekast plaats .

Waar ik het meeste mee zit zijn de sporen die ik moet kopen , want ik zie het bos door de bomen niet meer , en vooral waar ik ze het beste koop ,
in een winkel of on-line , bedoel daarmee waar ik de meeste keuze heb in grote bochten , slanke wissels enz.....

Allemaal zeer nuttige informatie , waar ik zeker rekening mee ga houden .

Ga zeker eens naar een beurs toe om alles eens te bekijken en te luisteren naar de ervaringen van andere .

Mvgr ,

Luc

doomslu

Mijn persoonlijke visie over rails: met wissels en flexrails kan je alles maken. Bogen dwingen jou in een keurslijf en je zou kunnen verleid worden om bogen direct aan rechte rails te leggen zonder overgangsboog, en dat wil je gegarandeerd niet (meer) zien!  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PietB

Hallo Luc(01),
Als fervent 3 railer (zoals Luc[doomslu] dat zo mooi noemt) kan ik je het volgende aanraden.
Maak de stap naar 2 rail alleen als je er van overtuigd bent dat dat is wat je wilt.
Je kunt ook 3-railer blijven en dan naar K-rail overstappen.

Neem eerst deze brochure eens door.

De wissel van C rail is inderdaad niet natuurgetrouw, K-rail biedt meer mogelijkheden.(slanke wissels)
En ook is er flexrail voor K-rail
De genoemde slanke wissels geven je de mogelijkheid om sporen met een hart op hart afstand 57 mm te maken, dat is mooier dan 77,5 of 64,3 bij C-rail.
Ook zijn er overgangs rails 24922 dan kun je bv wel je oude C-rails gebruiken in een schaduw station o.i.d
Realiseer je dat je bij het gebruik van 2 rail altijd zult moeten letten op de polariteit van de baan spanning.
Bijvoorbeeld bij een keerlus, dat is bij 3-rail leggen en rijden zonder extra zaken.
Bij een 2-rail systeem moet je daar een voorziening bij aanbrengen, dat is allemaal niet zo heel erg spannend maar je moet er wel rekening mee houden.

Het voordeel van een 2 rail systeem is dat er hele mooie rails te koop zijn van oa  Peco Tillig Trix Roco en Fleischmann.
Ook is het aanbod van rollend materieel groter.
Je zult bij een overgang ook al je wagons van gelijkstroom assen moeten voorzien.

Citaat van: Michael op 03 augustus 2014, 11:47:26 AM
Wat de class 77 van esu betreft, sleper onder vandaan halen en hij is meteen geschikt voor 2 rail, inclusief alle opties die erop zitten.
Houd er wel rekening mee dat de draad die van de sleper komt nu aan de rechter kant met de stroomafnemende wielen moet worden verbonden.
En dat de doorverbinding links en rechts op alle assen moet worden verwijderd, als die er in zit.

Dan nog een opmerking over wissel decoderes en spoelen.
De wisselaandrijvingen van Märklin zijn berucht om het falen van hun eindafschakelingen.
Er is genoeg info te vinden op het internet over het deactiveren van deze schakelaars.
Maar er zijn ook andere methodes om wissels te bedienen, bv. met servo's.
De Märklin wissel decoder voor C-rail, deze apparaten:

Zijn ouderwets en achterhaald, zeker die met de schakelaartjes voor het adres.
Tegenwoordig heeft Märklin de 74461 die is voor zowel Marklin Motorola als voor DCC bedrijf bruikbaar.
Maar ja die kost wel zo'n 30 Euro.
Terwijl je b.v. bij Rosoft een 4 voudige Wisseldecoder(alleen DCC) koopt voor net onder de 20,00 Euro.
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-4355877/WDD.html

Goed Luc, ik hoop dat ik je wat op weg heb kunnen helpen.

grt Piet.



PeterC

Luc, welkom op het forum.

Citeer
...Gezien ik destijds alles van marklin 3-rail heb aangekocht dacht ik dat ik hier niet op men plaats was...

Ik ben ook één van die fervente drierailers.  Pukkels storen mij niet en aan (vaak verhitte) discussies over keerlusproblematiek hoef ik niet deel te nemen.

C-rails zijn OK zolang je ze niet ziet (schaduwstation ed).  K-rails met flex bevallen mij wel.

Wisseldecoders die niet werken?  Vermoedelijk zit de oorzaak elders.  Wisselaandrijvingen?  Te lage/verkeerde spanning?  Wisselspoelen van spanning/stroom voorzien vanuit je digitale spanning kan soms rare gevolgen hebben.

In elk geval: welkom!
Groetjes, Peter


Huugooke

Of, als er plaats is, de twee systemen door elkaar gebruiken?

Michael

Citaat van: PietB op 03 augustus 2014, 13:21:45 PM

Citaat van: Michael op 03 augustus 2014, 11:47:26 AM
Wat de class 77 van esu betreft, sleper onder vandaan halen en hij is meteen geschikt voor 2 rail, inclusief alle opties die erop zitten.
Houd er wel rekening mee dat de draad die van de sleper komt nu aan de rechter kant met de stroomafnemende wielen moet worden verbonden.
En dat de doorverbinding links en rechts op alle assen moet worden verwijderd, als die er in zit.

grt Piet.
Sorry Piet, ik moet je in deze toch even tegen spreken en zonder verder reclame te maken, ik heb van ESU 2 class 77 gekocht met alle toeters en bellen bij ANW uit Medemblik, daar bij het ophalen getest.
Standaard zitten de slepers eronder, het enige wat je hoeft te doen om ze DCC l=te laten rijden op 2rail is met het bijgeleverde tangetje de sleper eronder vandaan te halen. Dan schakeld er inwendig "iets" als je de lok op de baan zet en voilà 2 rail digitaal.

Luc je krijgt hier van alles te lezen, voor twee rail kan je prima terecht online voor het kopen van rails. Een paar sites bekijken voor de beste prijs is nooit weg.
Zoals ik al schreef, en wat je hier op het forum kan lezen gaan er velen voor de mooie rails van Tillig, met echt schitterende slanke wissels.
Als je de ruimte hebt... slanke wissels van ruim 30 à 40 cm lang.
Succes met het uitzoek werk.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

59erke

Luc,

Als ex Marklin rijder zou ik je aanbevelen uw c-rail materiaal te koop aan te bieden op tweedehandssites en K-rail aan te kopen.
Dat gaat je volgens mij een hoop kosten besparen en je blijft vertrouwd met het marklin systeem.
Met de K-rails heb je zo goed als geen beperkingen en je kan ze mooi inbedden.

Wat rollend materieel betreft kan ik niet goed opmaken of je belgisch of een ander voorbeeld nastreeft maar bij Marklin hebben ze tegenwoordig leuk en gevarieerd materiaal. Trouwens je hoeft niet bij Marklin te blijven, andere merken bieden tegenwoordig ook hun modellen in 3 rail aan al dan niet met sound.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

GDE

Tja Marklin 3 rail of gewoon kiezen voor 2 rail . Ik denk dat het een keuze is die je zelf gaat moeten maken . De ene is voor 3 rail de andere voor 2 rail . Zelf ben ik voor 2 rail en gewoon omdat ik die sleper onderaan de loc niet wil , de grote flenzen aan de wielen en de puntjes tussen de rails . Het zijn van die dingen die ik liever niet wil  ... maar dat is mijn mening . Het gaat mij om het natuurgetrouwe uitzicht . En Marklin/trix is duur als ik de prijs van de NMBS reeks 59 van marklin/trix vergelijk met wat je bij andere merken kan krijgen om dan nog niet te spreken over het geluid van deze loc ... Modeltreinen is een complexe hobby en dankzij dit forum al wat gemakkelijker . Ik vermoed dat zelf heel wat ervaren modelbouwers zelf al eens met de handen in de haren zitten . De keuze van rails is ook zoiets met voor en nadelen tussen de verschillende merken . Zelf gebruik ik tillig . Ik zou zeggen ga op je gevoel af en vragen kost geen geld op dit forum . Er zijn hier heel wat mensen die je graag zullen helpen  ;)