Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

B-Models 55-er : verbeterde stroomafname

Gestart door eve, 02 augustus 2014, 10:59:25 AM

centauri167

Misschien een stomme vraag, maar als je ze terug naar de winkel brengt, lost B-models dit eigenlijk niet op, of erkennen ze het probleem niet echt ?
Zal die van mij is moeten laten rijden, die zullen er dus ook last van hebben ...; was wel de eerste reeks van hun van jaren geleden.

loebaske

dat weet ik niet, maar de 55 van MSM heeft de zelfde ziekte, een 55 die vorig jaar werd aangekocht heeft nog steeds dezelfde ziekte....

Rangeerduivel

Ligt de oplossing dan niet éénvoudiger door de as met bandjes gewoon in het midden van de boogie te plaatsen?
Door de dikte van de band kan ie dan wél de rails raken...
misschien is het draaistel hierop ontworpen maar snappen de Chinezen dit niet goed!
Dit is geen tip maar een vraag aan de vorige heren-posters ;D
Ik weet iemand op de club bij ons die zijn (splinternieuwe) 55 ook schokkerig reed,en na te betreffende as in het midden gestoken te hebben was dit voorbij.

;)

loebaske

Stof tot nadenken Rudy, ga dit bij de volgende eens uittesten, doch moet wel de stroom afnemer veranderen, anders blijf je op één as stroom nemen en dat is zeer slecht...

eve

Het verend vermogen van het messingstaafje zal snel nul zijn.
Ik denk ook dat het best is om de veer op het sinterblokje te laten rusten en niet op de as.

Ik zou de slipbanden op hun plaats laten en de stroomafnemers daar zetten waar ze het meest efficient zijn : aan de blanke wielen.

Erik

loebaske

Misschien wel gelijk Erik, zou het iets uitmaken voor de trekkracht dat die achteraan zit???
Ben toch nog bezig met patineren, eens volgende week opnieuw open maken en nakijken wat de plooi stand van het messing staafje is...
Niet echt tevreden, zal het snel vervangen worden en toepassen bij al men andere B-models.

eve

Voor de trekkracht misschien niet direct.

Ik beoog hier een heel andere reden. Ik rijd digitaal met 1 bezetmelder in een blok of beter heel het blok hangt aan die melder. Met een geijkte lok naar snelheid weet ik waar die lok is na een bepaalde tijd. Het referentiepunt is de aankomst van de lok in het blok. Met blanke wielen als eerste as is de kans op correcte detectie vele malen groter dan met slipbandwielen... Vandaar.

Erik

loebaske

De eerste op de bogie zijn blanco wielen, eigenlijk om meteen detectie te hebben had ik een blanco wiel vooraan geplaatst, zowat wat jij aanhaalde..
Ik rijd nu wel met 2 detecties in een blok...maar detectie is belangrijk, kan nu wel in het systeem melden hoeveel cm de eerste detectie is van de buffer is.

Binco

Mijn B-Models 55 heeft op alle 6 de plaatsen wielen zitten zonder anti-slipbandjes.
Dit zo vanuit de fabriek.
Op zich geen probleem want echt problemen met trekkracht heb ik nog niet gehad ...

eve


NielsVV

Is dit bij zowel de dc als de ac versie het geval?
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

Davy

Leuke foto's bijgeplaats hier en ook de uitleg is duidelijk voor de mensen die ook deze stap willen zetten. Zal mijn foto hier ook even opnieuw plaatsen als jullie het niet erg vinden. Hoe meer foto's hoe meer vreugde ;)



Ik heb voor de middenas veerstaal gebruikt van 0.38mm, het is wel wat plooien en passen om de juiste maat te bekomen.
Ook een voorbeeldje voor een betere stroomafname op alle 12 wielen. (gemaakt van een Roco sleeper)
ps: deze loc was een 3rail versie
Succes iedereen :)

NielsVV

Vandaag vernomen van vbv dat dit 'probleem' zich enkel voordoet bij de eerste modellen. Bij de nu uitgebrachte modellen is dit verholpen en bij de volgende productie 55'ers word er een extra stroomafnemer strip tussen de wielen geplaatst zodat alle 3 de wielen stroom kunnen afnemen.

Heb het gecontroleerd bij mijn net aangeschafte 5525 (3rail) en alle wielen raken het spoor.
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

loebaske

Dan is dit goed nieuws, zal dan nog een jaartje wachten om me nog een 55 te kopen tot er een nieuwe nummering komt..

OlivierV

Zelfs bij de heel eerste modellen, zoals de 5515 waarvan die van Rudy hier nu voor mijn neus ligt mankeert zelfs het stroomafnemertje. Dat wordt zelf iets fabriceren voor extra stroomafname op een van de manieren zoals hier beschreven.

Dus enkel via de messing vierkantjes stroom die wordt doorgegeven aan de zwarte metalen stukken, dat is wel geweldig moet ik zeggen, wanneer er zich dan wat vet ophoopt moogt ge goede stroomafname al vergeten.




Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan