Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

HUISJES MAKEN

Gestart door Benny, 01 augustus 2014, 08:17:59 AM

Rangeerduivel

Citaat van: Sattrickske op 05 augustus 2014, 12:43:23 PM
ABS kan je heel simpel lijmen met aceton.  Effe één van de delen nat maken met aceton, een paar seconden tegen mekaar houden tot de aceton verdampt is en het zit vast...... Ik vermoed trouwens dat de KIBRI lijm op basis van een oplosmiddel is (zoals aceton dus).


Klopt,is trouwens dezelfde werkwijze...

Er is echter 1 groot verschil,1liter aceton is waarschijnlijk goedkoper dan zo'n klein Kibri-flesje!
;)

Sattrickske

Citaat van: Rangeerduivel op 05 augustus 2014, 13:05:30 PM
Citaat van: Sattrickske op 05 augustus 2014, 12:43:23 PM
ABS kan je heel simpel lijmen met aceton.  Effe één van de delen nat maken met aceton, een paar seconden tegen mekaar houden tot de aceton verdampt is en het zit vast...... Ik vermoed trouwens dat de KIBRI lijm op basis van een oplosmiddel is (zoals aceton dus).


Klopt,is trouwens dezelfde werkwijze...

Er is echter 1 groot verschil,1liter aceton is waarschijnlijk goedkoper dan zo'n klein Kibri-flesje!
;)
Yep inderdaad ong. 5€ voor een liter

Michael

Citaat van: Sattrickske op 05 augustus 2014, 13:27:07 PM


Yep inderdaad ong. 5€ voor een liter
[/quote]
En waar kan je deze aceton kopen voor 5 €/ liter?

Als ik kijk naar de flesjes aceton die mijn vrouw en dochter gebruiken om de nagellak te verwijderen dan kost die veel meer dan 5€ / liter.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Rangeerduivel

Citaat van: Michael op 05 augustus 2014, 17:51:57 PM
Citaat van: Sattrickske op 05 augustus 2014, 13:27:07 PM


Yep inderdaad ong. 5€ voor een liter
En waar kan je deze aceton kopen voor 5 €/ liter?

Als ik kijk naar de flesjes aceton die mijn vrouw en dochter gebruiken om de nagellak te verwijderen dan kost die veel meer dan 5€ / liter.
[/quote]


Ja,maar die is een beetje geparfumeerd,en dat geeft (enkel) de indruk dat het om een hoogwaardig produkt gaat.
Vertel nooit aan een vrouw datzelfde produkt maar 5€/l kost want ze gelooft je niet!
Je zal dat wel vinden bij de drogist(als die nog bestaat) of in sommige zelfdoezaken...

;)

kasteel

bv BRICO  4€20 / liter
Jan

Sattrickske

Citaat van: kasteel op 05 augustus 2014, 19:11:03 PM
bv BRICO  4€20 / liter
Jan
Dju ik heb vorige week 4,95€ betaald bij de Hubo ;D

Martin Welberg

Citaat van: Thommy op 05 augustus 2014, 08:44:54 AM


vroeger maakte ik huisjes in karton/papier/maquette karton, maar de stevigheid van styreen is 100den keer beter. en vooral kans op krom trekken is kleiner.

??? hoe dik is uw styreen wel niet  ???

Michael

Citaat van: Sattrickske op 05 augustus 2014, 19:46:16 PM
Citaat van: kasteel op 05 augustus 2014, 19:11:03 PM
bv BRICO  4€20 / liter
Jan
Dju ik heb vorige week 4,95€ betaald bij de Hubo ;D

'k Zal eens hier in Frankrijk bij een brico kijken of ze het hebben, kan me n. niet voorstellen dat men aceton in NL zo in de winkel verkoopt, of Martin moet nog met een adresje komen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Gerolf

Polystyreen lijm je normaal gesproken met MEK - of met een lijm waar dat oplosmiddel in gebruikt is.
MEK = methyl-ethyl-keton, een "neefje" van aceton ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Voilà, hier koopt ge dat spul met de liter of nog grotere verpakkingen:

Aceton à 3,47 €/l excl. verzendkosten

M.E.K. à 13,76 €/l excl. verzendkosten

@ Gerolf: was waarschijnlijk ook deze winkel waar ik die etsproducten heb gezien, pluis hem maar eens verder uit :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Citaat van: SuSke op 06 augustus 2014, 10:17:56 AM
@ Gerolf: was waarschijnlijk ook deze winkel waar ik die etsproducten heb gezien, pluis hem maar eens verder uit :)
Ontwikkelaar gevonden, etsmiddel niet. Ik heb hem gemaild.

Met excuses voor het off-topic  :-[
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

Volgens Jacques Le Plat in zijn boek "Groetjes uit Ferbach" is M.E.K. ook te verkrijgen bij SLATER's onder de naam "MEK-PAK"

Over de prijs daar staat niets vermeld...

;)

Martin Welberg

Citeerof Martin moet nog met een adresje komen.

2,62 / liter bij Colors&Coatings..MEK komt op 6,84...wel ex. de BTW

Herwig

Er is/was hier ergens op 't forum een draadje over lijmsoorten   (  "babbelhoek"  ? )

Er werd ook toen een  WAARSCHUWING   gegeven over de verregaande  GIFTIGheid van deze vluchtige aceton-toestanden.

Martin Welberg

Kwestie van goed ventileren..