waar wat hoe?? starter

Gestart door Benny, 30 juli 2014, 14:45:39 PM

Gerolf

Welkom op ons forum, Benny

Ik heb de indruk dat je heel graag aan de slag wil gaan, maar je vooraf informeren is toch minstens zo belangrijk.
We willen je zeker niet afschrikken, maar wel behoeden voor ontgoochelingen.
De tips om veel te lezen (bib, modelspoormagazine, dit forum, ...) en een club te bezoeken zou ik zeker niet in de wind slaan.
Misschien woont er wel een forumlid in je buurt. Een namiddag wat babbelen over modelspoorbouw kan je ook helpen.

Ik zou zeker ook de rubriek "sporenplannen" eens bekijken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Zoals een foto duizend woorden waard is, is een demonstratie er nog veel meer waard.

Ludwig

Is er geen club in je buurt die je eens kan bezoeken?
Dat zou ik als eerste stap ondernemen.
Veel plezier met de hobby. ;)
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

doomslu

Citaat van: Benny op 30 juli 2014, 16:52:31 PM


zal wel wat lachwekkend zijn in het begin voor jullie maar alle begin is moeilijk natuurlijk hé.


Is helemaal niet lachwekkend hoor. Iedereen hier is ooit beginner geweest.
En veel forumleden helpen je graag vooruit, dat heb je ondertussen al gemerkt.
In welke streek woon je?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Koen

#19
@Benny,

Ik ben al van in mijn jonge jaren met modelbouw bezig. Desondanks voel ik mij dikwijls nog beginneling. Het hangt er allemaal vanaf hoe je de zaken bekijkt. Telkens als je een nieuwe stap neemt om te groeien in de modelbouw, ben je een beginneling.
Niemand zal lachen met vragen. Zoals ik altijd in opleidingen zeg: "een domme vraag bestaat niet, alleen een dom antwoord".
Er zijn op dit forum mensen met gouden handen die je met raad en daad kunnen bijstaan. Maak daar gebruik van. Vraag meningen, overdenk deze, dikwijls zeer wijze raad en tracht ze toe te passen. Durf je eigen mening en ideeën ook in twijfel te trekken. Durf zaken te bouwen, weg te gooien en opnieuw te beginnen. Op deze manier kan je groeien in je kennis en in je kunnen. Op deze manier kan uw baan een succesverhaal worden.
Welkom op het forum.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Benny

ik ben woonachtig te Zaventem, en zoals je ziet heb ik nog niks dus kan nog alle kanten op. Ik ga niet impulsief beginnen kopen om daarna spijt te hebben, alles zal traag en goed zijn daarom dat ik op dit forum ingeschreven ben.

Het is een hobby dat mij intresseert en dat ik samen met mijn 2 zonen zou doen. zoveel mogelijk zal ik zelf maken huisjes, perrons, kermissen,....

Ik heb ooit indertijd als kind een lima startset gehad maar was al snel stuk  :'( door mijn kinderlijkheid vroeger.


Benny

maar, kzal de vraag anders stellen, welk merk raden jullie aan, het moet niet pokkeduur worden maar het moet mooi blijven. Zou ik eerder een starterset kopen of zou ik met sporen beginnen, .....

Huugooke

Citaat van: Benny op 30 juli 2014, 19:49:12 PM
maar, kzal de vraag anders stellen, welk merk raden jullie aan, het moet niet pokkeduur worden maar het moet mooi blijven. Zou ik eerder een starterset kopen of zou ik met sporen beginnen, .....
Vermits je gekozen hebt voor Belgisch zal de keuze wat beperkt zijn in starterkits. Die zijn echter altijd een goede koop. Op de lange duur is het echter geen goede aankoop meer omdat je maar weinig meer gebruikt van de originele set.
Zoals gezegd gaat het niet om het merk maar om het spoorsysteem. Met drie-rail is er maar één merk. Alle andere zijn twee-rail.

Benny

Citaat van: Huugooke op 30 juli 2014, 20:18:41 PM
Citaat van: Benny op 30 juli 2014, 19:49:12 PM
maar, kzal de vraag anders stellen, welk merk raden jullie aan, het moet niet pokkeduur worden maar het moet mooi blijven. Zou ik eerder een starterset kopen of zou ik met sporen beginnen, .....
Vermits je gekozen hebt voor Belgisch zal de keuze wat beperkt zijn in starterkits. Die zijn echter altijd een goede koop. Op de lange duur is het echter geen goede aankoop meer omdat je maar weinig meer gebruikt van de originele set.
Zoals gezegd gaat het niet om het merk maar om het spoorsysteem. Met drie-rail is er maar één merk. Alle andere zijn twee-rail.


ok, het enige nadeel dat ik dacht was dat dan de trein niet in 2 richtingen zou kunnen rijden, aangezien dat van de baan is kan ik twee rail kiezen(gelijkstroom). Ik vond lima anders niet slecht vroeger, bestaat dit nog want heb teruggevonden dat dit overgenomen is door een britse firma. Vroeger vond je daar toch tamelijk wat belgische locs in, nu weet ik het natuurlijk niet.

Rangeerduivel

Benny
je kan natuurlijk een startset kopen,maar zoals Hugo al zei,die zijn meestal duits,zelden Belgisch.
Maar dan heb je toch je bedieningcentrale al,en een paar sporen,misschien ook wissel(s).
Het buitenlands rollend materiaal kan je dan verkopen op tweedehandssites.
Maar op die manier verdien je daar ook geen hopen aan.
Beslis eerst welk systeem je wil,drierail(wisselstroom),tweerail(gelijkstroom) digitaal of analoog.
Ik persoonlijk verkies gelijkstroom digitaal,maar dat is persoonlijke smaak.
Eens je daar uit bent,laat ons weten wat je gekozen hebt,en dan zullen we je verder helpen qua merk,materiaal en mogelijkheden.
Vooraleer je een definitieve keuze gemaakt hebt is het een onbegonnen zaak om alle merken te gaan opnoemen

Hou echter één ding voor ogen,het moet zoals je zelf zegt niet pokkeduur worden,maar een goedkope hobby is het nu ook weer niet,alhoewel je dat flink kan inperken door zelfbouw en/of okkaziemateriaal.

Benny

na wat ik hier zo lees zou ik dan toch eerder gelijkstroom kiezen.
Mijn voorkeur is analoog momenteel, echter weet ik niet hoelang analoog nog verkocht gaat worden, blijft dit nog lang in de handel denken jullie, zoja gelijkstroom analoog dan maar!

Rangeerduivel

Je had gereageerd terwijl ik aan 't schrijven was.
Lima is/was analoog,al kan je zo goed als alle loc's digitaal maken(decoder inbouwen is niet moeilijk)maar dat is praktisch niet meer nieuw te verkrijgen,op een paar uitzonderingen na,maar kwaliteit,afwerking en rijeigenschappen zijn bedenkelijk.
Er bestaan nu andere merken die Belgisch materiaal maken,te beginnen met Belgische kleinserie,
O.a,
Van Biervliet,Olaerts,Goover-models,B-models en voor degenen die ik nu vergeet(Sorry :))
Dan bestaan er ook nog de "grote" merken zoals bvb Roco,Fleischmann,LSModels enz...
Een tip;om met de verschillende merken kennis te maken is bvb;
Ganaar tweedehands.be,rubriek verzamelen,modeltrein,en tik in de zoeker funktie NMBS-SNCB.
Daar kan je een heel gamma van Belgisch materiaal vinden,je hoeft daarom niet te kopen,kijk en vergelijk prijzen!

;)

Benny

http://www.2dehands.be/verzamelen/modelbouw-schaalmodellen/modeltrein/3-nmbs-locs-roco-fleishman-198826556.html

dit zijn zowat de modellen die ik zou willen, nu de sporen nog kan eender welke gelijkstroom sporen nemen en transfo voor gelijkstroom locs? of hoe zit dat juist?

Huugooke

Die merken uit jouw jeugd bestaan enkel nog in naam. Er doen nog veel van die oude producten de ronde, maar die zijn niet meer te vergelijken met de huidige kwaliteit. Maar kwaliteit is duur. Die oude Lima's zijn nog wel geschikt voor de echte knutselaars.
Al wat nu qua loc's gemaakt wordt is digitaal voorbereid of al digitaal. Met een gewone transfo kan je al rijden zoals vroeger. Koop dan later een goede digitale centrale.
Als je al een tafel hebt kan je wat sporen beginnen leggen en rondjes rijden en bedenken welke kant je uit wil.

Benny

zijn er goede verdelers in de buurt van zaventem? of een club?
of is er binnenkort ergens een beurs in de buurt?