waar wat hoe?? starter

Gestart door Benny, 30 juli 2014, 14:45:39 PM

Benny

Hallo,

Ik ben nieuw hier en had al meteen een vraag.

Ik had graag het tijdperk 1970-1990-2000 nagebootst in een modelbouw.

Het MOET van de nmbs zijn, dus belgie.

Kan er mij iemand raad geven mbt merken? Marklin, Lima,.....

thx

Steam.N

Benny,  welkom op ons forum !
Zelf kan ik je niet helpen, maar nuttige reacties zul je hier snel krijgen  ;)
Succes met je baan !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

FREMO e.V. - afd België

Dag Benny,

Eerst enkele vragen ivm jouw toekomstig project.

- 1 - 2 rail gelijkstroom of 3 rail wisselstroom? Analoog of digitaal? Handgestuurd of via PC?

- 2 - Vaste baan of module uitbouw? In welke schaal H0, H0m, H0e, Om, Oe, O ..........

- 3 - Ja kan beter van 1971 beginnen dat is dus tijdperk IV -> V (2000).

- 4 - Enkel diesel  of enkel Electrisch of beiden?  Eventueel toeristische treinen met stoom?

- 5 - Neem van mij aan dat je project dat misschien op papier staat zeker voor 50 % te groot is en dus uiteindelijk een teleurstelling zal worden. Her bekijk dit en kies voor duidelijke punten.

Mvg,
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Benny

Hallo,

dank u voor de snelle reactie!

1: wisselstroom allesinds, analoog of digitaal weet ik nog niet, gaat analoog met der tijd niet verdwijnen? mag handgestuurd moet niet met pc
2:vaste bouw, heb plaats genoeg, in schaal h0
3:ok  :D
4:beiden, alles wat nmbs had dus ook cargo en rangeringen
5:Belgie begint aan de kust en eindigt in de ardennen, maar zou graag lijn per lijn uitwerken, heb geen haast, heb tijd en plaats genoeg. Het enige minpuntje ik heb geen 25000 euro opzij staan om direct alles aan te kopen. Als ik al zou beginnen met de lijn tussen brussel - zuid en leuven ben ik al blij ;D

doomslu

Uit je eerste post begrijp ik dat je nog geen materieel hebt aangeschaft.
Indien dat klopt, dan vraag ik me af waarom je 'allesinds' voor wisselstroom zou kiezen? Daarmee bedoel je 3-rail dus.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Chrisrail

#5
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Benny

dat klopt inderdaad, ik ga er aan beginnen maar wil eerst voldoende info.

ik had graag de loc's laten vooruit en achteruit laten rijden, had ergens gelezen dat dit met gelijkstroom niet kon??

TBCédric

Je moet niet met wisselstroom rijden om voor-en-achteruit te rijden hoor. Alle loks kunnen dat. Wissel of gelijkstroom.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Rangeerduivel

Is het niet zo dat jij gelijkstroom en wisselstroom verwart met analoog en digitaal?
Ik beschuldig je nergens van,het is gewoon een vraag,wij weten (nog) niet in hoeverre je hiervan op de hoogte bent.
Wisselstroom is het systeem door Marklin toegepast=3rail met sleper,
Gelijkstroom is 2rail,zonder middengeleider,en daar heb je normaal de meeste keuze voor materiaal,
met 3rail ben jemin of meer gebonden aan Marklin alleen,op een paar uitzonderingen na.

Met digitaal kan je in ieder geval ALLES realiseren.
In ieder geval welkom op dit forum

;)

Huugooke

Dus je hebt een hangar van 280 meter? En ook nog voldoende plaats om verder te gaan naar de kust en de Ardennen?
Begrijpen we je verkeerd of omgekeerd?

Benny

ja kgaf maar een voorbeeld natuurlijk, mijn zolder is 10 op 6 meter, mag helemaal vol maar beginnen bij het begin. Ik heb nog niets voorbereid, nog niets op papier maar wil enkel belgische treinen met belgische stations volledig nagemaakt,

voor de rest moet ik me een beetje laten leiden door ervaren mensen. Hoe je eraan begint,......

zal wel wat lachwekkend zijn in het begin voor jullie maar alle begin is moeilijk natuurlijk hé.

van dat vooruit en achteruit rijden en heb gelezen op http://www.hobbytime.nl/vragen/algemeen/wat_is_het_verschil_tussen_gelijk-_en_wisselstroom/      hier spreken ze dus van de draairichting van de motor.

Rangeerduivel

Niets is hier lachwekkend genoeg om ons nog te doen lachen,we hebben hier al te veel meegemaakt!  :D :D

Stel gewoon je vragen,en er zal zeker op geantwoord worden
is het niet door mij,dan zeker door mannen die er nog véél meer van kennen.

Klik die site maar uit wegens overbodig,voor- en achteruitrijden beslis je toch met je rijregelaar.

;)

Chrisrail

#12
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Michael

Benny, hartelijk welkom op dit forum, maar ik moet je teleurstellen, alhoewel een ruimte van 10X6 m aardig groot is voor een treinbaan in H0, kan je daar echt niet heel België op spoorgebied op na bouwen. Je zal al snel merken dat ondanks het oppervlak en de lengte je toch al snel gebonden bent wat ruimte betreft.
Als ik jou was zou ik hier heel, maar dan ook heel erg veel gaan lezen, ga eens op bezoek bij een modelspoorclub, wordt eventueel lid. Maak een gedetailleerde lijst van wat je op je baan wilt, denk er bijvoorbeeld aan als je een station bouwt dat het perron lang genoeg moet zijn voor de treinen die er stoppen. RIj je met een thalys op volle lengte die moet stoppen in je station dan praat je al snel over erg lange perrons, meter of 4 à 5, dan zie je dat 10 meter alweer een beperking is want dan hou je aan beide kanten een 2,5 meter over.
Bezint eer ge begint. Het is zonde om van alles te gaan bouwen als je hier voor de valkuilen wordt gewaarschuwd, zonde van het geld maar ook van de tijd en de energie.
Maak een plan, een tekening, hoeft niet high tech, maar gewoon een schets kan al voldoende zijn, en post het hier, je zal zien dat je alle hulp krijgt.
Lees bv in "ooit zal het klaar zijn".
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Huugooke

De eerste en belangrijkste beslissing die je moet nemen is: welk railsysteem ga ik kiezen; twee rail of drie rail.
Dat "drie rail" is wat misleidend, want dat systeem heeft ook maar twee rails. Het verschil is dat bij twee-rail de rails worden gebruikt voor de stroomafname, de stroom waar de lok mee rijdt. Bij drie-rail staan er "nopjes" in het midden van het spoor waar de lok contact mee maakt via een sleper.
Beide systemen zijn dus onderling MECHANISCH niet verwisselbaar. Ook rijden ze in analoge vorm met een ander soort "stroom".
Digitaal is er geen verschil.
Wat het rijden betreft zou ik kiezen voor digitaal; die loc's rijden ook op "gewone stroom"
Wat het landschap betreft heb je weer de keuze: wil je een bestaand stuk landschap nabouwen, of wil je een landschap dat er Belgisch uitziet maar daarom niet echt bestaat?
Voor Belgische "scenery" zal je flink moeten zoeken bij de diverse "kleinschalige" fabrikanten; er is maar één echt Belgisch station in bouwdoos en dat is van Kibri.
Natuurlijk kan je alles ook zelf bouwen, als je tijd, gereedschap en handigheid hebt.