Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Gützold = Piko ?

Gestart door marc goovaerts, 28 juli 2014, 18:17:51 PM

marc goovaerts

Om één van de zieke locs uit mijn vaders collectie te repareren, een Piko BR 52 "Kondezntender" ben ik op het internet op zoek gegaan naar twee nieuwe aandrijfasjes.
En een paar keren kwam ik terecht op asjes die er krek hetzelfde uitzien, maar van het merk Gützold.
Weet iemand of er een verband is met Piko en ze misschien bruikbaar zouden zijn ?

Peter

Marc, even kijken op de website van Piko
Als je de nummer van de lok oproept krijg je een volledige lijst van de onderdelen
Indien niet, een mailtje naar Piko en je krijgt snel een antwoord .

Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

Dat zou in de ideale wereld inderdaad de meest logische werkwijze zijn, Peter.

Heb ik ook geprobeerd. Maar op de website van Piko vragen ze alleerst het '5-digit' nummer van het artikel.
En in de tijd dat mijn va deze loc kocht was er van zo'n nummer geen sprake. Op de zijkant van de doos heeft ooit een (nu onleesbare) stempel gestaan.

Het gaat om deze loc:



Maar die komt in het huidige aanbod van Piko niet meer voor.

Dus eerst Piko gemaild. Na twee weken nog geen antwoord. Dan Hünerbein gecontacteerd en wel snel antwoord gekregen: voor de oude Piko-producten zijn geen vervangonderdelen meer te krijgen.

Daarom had ik gehoopt dat Gützold een broertje, zusje... van Piko zou geweest zijn, die dezelfde onderdelen zou gebruikt hebben. Daar de asjes er exact hetzelfde uitzien. Op foto tenminste...


Huugooke

Die loc dateert van voor de val van het ijzeren gordijn, toen locomotieven nog betaalbaar waren (over de kwaliteit gaan we het niet hebben)
Als Gutzhold ook van die kanten was, dan kan het inderdaad zijn dat die stukken uitwisselbaar zijn (waren); er werden nog al eens onderdelen gezamenlijk geproduceerd.
Wat is er nu weer mis met deze loc? Misschien heb ik wel ergens...
Ik heb er wel zo twee staan, en het zijn qua aandrijving echte krengen!

marc goovaerts

Die dateert inderdaad nog uit de tijd van het ijzeren gordijn. Toen ik voor mijn schoolreizen naar Praag en Warschau nog van Landsverdediging een speciale toelating nodig had omdat mijn vader reserve-officier (luitenant-kolonel) bij de Genie was...  ::)

De aandrijving van deze valt nogal mee. Alleen zijn op twee assen de verbinding as/tandwiel gebarsten. In één richting draait dat perfect, in de andere richting blokkeert dat alles.
Ik kan natuurlijk die vervangstukken bestellen en 'Zalando-gewijs' terugsturen als ze niet passen. Maar ze lijken er wel erg op:



En als het niets uithaalt, dan haal ik er de tandwielen af en wordt hij op twee ipv vier assen aangedreven...

Nu, op een totaal van 43 locomotieven een vijftal die echt problemen hadden, dat valt nog mee, vind ik. De rest was met het opkuisen van contactslepers en flenzen al geholpen.

De enige die me nu nog echt zorgen baart, is een Kleinbahn D 52. Motor spint losgekoppeld als een poes, maar de wielen blokkeren met of zonder motor na 1/16e van een toer in beide richtingen. En negens iets blokkerends of opspannends te vinden.

Huugooke

Je bedoelt dat het tandwiel gebarsten is?
Wat je beschrijft is inderdaad hét probleem bij die kerels.
Ik zal eens diep nadenken over hoe ik dat toen opgelost heb :-\

marc goovaerts

Citaat van: Huugooke op 28 juli 2014, 23:10:48 PM
Je bedoelt dat het tandwiel gebarsten is?
Jawel, het 'buisjesgedeelte' dat rond de as grijpt.

Huugooke

Citaat van: marc goovaerts op 28 juli 2014, 23:32:07 PM
Citaat van: Huugooke op 28 juli 2014, 23:10:48 PM
Je bedoelt dat het tandwiel gebarsten is?
Jawel, het 'buisjesgedeelte' dat rond de as grijpt.
Dat tandwieltje zat er op geperst, en door de jaren is dat gebarsten van vermoeidheid .Je kan dat plakken met crazy glue, maar dat gaat terug barsten als je dat op de as steekt. Oplossing: het gat in het tandwieltje groter maken tot het over de as schuift, en dan crazy-glu-en.

marc goovaerts

Dan moet ik eerst dat tandwieltje van die as afkrijgen. Een eerste is al simpelweg van brosheid compleet gebroken bij zulk een poging...  :-[

Huugooke

Precies wat er bij mij gebeurde! Maar ik had zo'n tandwiel, dus... ;D

Huugooke

Het hangt er allemaal van af wat je plannen zijn met die loc. Dat soort tandwielen is verkrijgbaar, ik denk zelfs in die grote modelbouwwinkel op de Turnhoutse baan (die met de auto's en de schepen)

Peter

Marc,

Als het niet moest opgelost geraken wil ik wel een bij mijn vrienden op het forum in Duitsland informeren.
Geef dan maar een seintje
Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

Bedankt voor alle hulp en raad, mannen ! Eerst ga ik nog een Lilliput en een onbekend chasis onder een resin kap 'redden'...

SirGresley

20 jaar geleden heb ik deze loc ook gekocht om er de "Belgische" versie van te maken. Gewoon niet te doen. Geen vervangdelen, ook bij Hünerbein gevraagd.
Zij hebben mij toen aanraden om een Roco of Fleischman tender te kopen en die aan te passen voor de langere tender. (was bijna de prijs van een loc!)
LET OP! Bekijk de drijfstangen van de loc eens >>> plastiek van 0,0 kwaliteit. :o
Mijn tip: zoek de Trix/Märklin NMBS condensloc die wel prachtig is en goed rijdt dan te "foefelen" met dit antiek ding.
De NMBS versie is wel die met de kortere tender. 
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

SirGresley

Ik zou hem gebruiken als "buiten dienst" en afwachting sloop.  :'(
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama