Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Draaibank, nogmaals

Gestart door Huugooke, 27 juli 2014, 11:37:38 AM

Havoc

Oppassen met die combinatiemachines. Vaak kan je bij het frezen niet de kop dichbij het werkoppervlak brengen, je moet met de voeding helemaal uitgedraaid werken. Komt de stabiliteit niet tengoede. Verplaatsingen ook vaak beperkt en als je elke keer de freeskolom moet verwijderen en daarna terug uitlijnen wordt het gauw een karwei.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Citaat van: Havoc op 30 juli 2014, 19:50:08 PM
Oppassen met die combinatiemachines. Vaak kan je bij het frezen niet de kop dichbij het werkoppervlak brengen, je moet met de voeding helemaal uitgedraaid werken. Komt de stabiliteit niet tengoede. Verplaatsingen ook vaak beperkt en als je elke keer de freeskolom moet verwijderen en daarna terug uitlijnen wordt het gauw een karwei.
Ik had ooit een Unimat combi; het enige probleem was dat ik de motor moest verhuizen (één bijkopen leek me gek).
Wat daar aan scheelde waren de riempjes, die vlogen regelmatig in stukken!
Toch nog steeds dik spijt dat ik die heb verkocht:stom stom stom stom....

ardjoena

Die "sieg nano " is echt wel héél klein ,zelfs voor H0.
Beter is een C2 ( 300mm tussen de punten) En zelfs die is nog onhandig. Ik heb ooit op zulk een bankje een paar werkje gemaakt en geloof me , alles zit altijd in de weg. Er bestaat ook een versie van met digitale aflezing op de spindels. Dat staat helemaal in de weg.
Het is zoals Peter zegt , met een draaibank alleen ben je er nog niet. Voor klein en nauwkeurig werk zijn spantangen nodig. Boorkopje , vierklauw , meetklokje enz.
Nog een raad die ik kan geven , koop geen beitels met plaatjes of hardmetaal , totaal ongeschikt voor kleine bankjes. Beitels zelf slijpen uit snelstaal . Oefening baart kunst! ;)

Dirk
 

Huugooke

Zal het nog maar eens oprakelen, je weet maar nooit...
Dus, nog steeds op zoek naar een kleine draaibank... (zucht)

PietB

Ik heb even ge google'ed, is dit wat voor je?
http://www.lasexpert.nl/C2

grt Piet.

Huugooke

Ja, die ken ik Piet. Die wordt ook onder andere namen verkocht. Is inderdaad zowat wat ik zoek.
Zal ik toch maar een spaarpotje aanleggen, want 2dehands heb ik het opgegeven.
Daar komen uiteraard nog wat accessoires bij.

PietB

Ja inderdaad 2de hands is het mager het aanbod.

Succes met je zoektocht.

grt Piet.

eddy


Havoc

Die Puma, Mazak en KRZAN staan me wel aan... En die kopieerdraaibank met hydraulische kop is ook wel leuk.

Dat is een probleem bij 2-de hands dat ik ook ondervonden heb. Als je een grote (enorme) draaibank op sterkstroom kan plaatsen zijn er koopjes te doen. Kleine draaibanken zijn dikwijls niet goedkoper dan een nieuwe en als je als niet-professional de toestand moet beoordelen is het risico niet te onderschatten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Die EMCO5 steekt mijn ogen uit! Dat is zowat alles en meer! Begrijpelijke prijs, maar pijnlijk.
Die Hobby 460 zit in mijn prijsregio...
Blijkbaar ben ik een slechte zoeker ;D

Huugooke

Deze gevonden:
http://www.lasexpert.nl/draaibanken

Zelfs de allerkleinste zou al genoeg zijn voor mij, maar als je dan de eigenschappen begint te lezen ga je al snel naar die van +500 euro..

Havoc

Probleem met die kleine banken is vaak wat er nog van afstand overblijft als je een boorkop zet en daar een boor van pakweg 4mm insteekt zoals Ardoenja hier al eens gezegd heeft. Ga voor de grootste die je kan plaatsen binnen je budget.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

eddy

Hoi Hugooke,
kijk eens op tweedehands.be,daar staan 3 kleine bankjes te koop.

groeten eddy