Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Overwegkotjes

Gestart door marc goovaerts, 26 juli 2014, 23:38:23 PM

marc goovaerts

Dit soort kotjes in een soort Ytong-steen ken ik sinds mijn kindertijd (de jaren 60) aan overwegen met een automatische slagboom.
Op de lijn Hasselt-St. Truiden staan er nog steeds een aantal, samen met de moderne, metalen exemplaren.



Wat ik me al een tijd afvraag: was/is dit een Limburgs fenomeen of hebben jullie - in andere delen van het land - deze ook gekend (of misschien staan ze er daar ook nog) ?

doomslu

De eerste keer dat ik zo eentje zie, Marc.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Nochtans moeten er nog minstens 17 andere zijn  ;D

Rangeerduivel

Ik wil niet muggezifterig doen,maar dit is geen Ytong hoor,maar doodgewone cementblokken of vroeger "assestenen"

;)


railman56

De eerste keer dat ik zo eentje zie, Marc

voor mij ook de eerste keer
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

mark7758

Ze staan/stonden door het hele land.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

B_Modelbouw

Zo'n schoon geschilderde huisjes ... Nooit gezien  ;o)

Gelijkaardige bouwsels maar dan vol met graffiti staan hier genoeg.
Al zullen ze mogelijk weldra tegen de vlakte gaan en de naastgelegen
container in gebruik worden genomen. 
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


marc goovaerts

Ze kunnen ook minder mooi geschilderd zijn, hoor...

rixke rail

Die staan normaal gezien toch, dacht ik, aan elke o.w. Ware het niet om bij panne
of werken manuele bediening uit te voeren.
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

marc goovaerts

Nee hoor, de meeste overwegen hebben nu metalen koten. Zoals er ooit in MSM gebouwd werden.
Van wanneer deze dateren weet ik niet. ik ken ze sinds de jaren 60.

PeterVG

Ook in de Kempen werd dit type overwegkeet algemeen gebouwd. Als ik het me goed herinner heb ik als bouwdatum op een keertje een jaartal uit de jaren vijftig in de betonplaat gevonden.



Dit exemplaar wat ooit de mannenstraat in Geel beveiligde is intussen verdwenen. Simpelweg omdat de overweg al zeer lang opgebroken is en de elektrificatie van het baanvak Herentals - Mol veel sporen van vroeger weggevaagd heeft.

marc goovaerts

Tiens, nu eens eentje met een bakstenen deuromlijsting !
Ook op de lijn Hasselt-Tongeren heb ik er geen twee gevonden die exact hetzelde waren. Andere, meer of minder aantal deuren, verluchtingsraampje of niet...
Ze hebben allemaal hetzelfde standaardformaat en principe, maar er werd ter plaatse blijkbaar nog duchtig bijgefantaseerd op een standaard basisidee.

railman56



eens even gaan fietsen op zoek naar "overwegkotjes"
ik heb er verschillende gevonden in de omgeving van ekeren en deze zijn voorzien van een bezetting en verschillende verluchtingen door middel van stenen met gaten. ook is er een klein venster (glazen steen).
iemand enig idee of deze ooit zijn gemaakt door een of andere fabrikant, of zal het zelfbouw worden?
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Peter

Heeft iemand de afmetingen?
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Als er ooit iets van gefabriceerd werd in het verleden, is de kans het grootst bij wijlen André Wittmeur (Jocadis) of bij Paul Bellon.
Verder denk ik dat er niemand iets van Belgische scenery van deze aard gemaakt heeft.

De nieuwe generatie klein serie fabrikanten even op een ideetje brengen :)

Zal dus vermoedelijk zelfbouw worden, maar is nu ook niet onoverkomelijk moeilijk ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.