Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MSM 48

Gestart door tonycabus, 11 april 2006, 12:53:30 PM

ysbeer

brunel
Helemaal met je eens.
De peco wissel aandrijving dateerd nog uit de steen tijd,is in verhouding vrij duur,en mooi onzetten doet hij ook al niet.

Nee ik had een beter advies verwacht.

wim

Havoc

citaat:
Anders wordt de luidsprekerimpendatie gehalveerd en de stroom door het eindtrapje van de decoder verdubbeld. Bij een serieschakeling word de impendantie verdubbeld en dus de stroom gehalveerd.


In theorie wel. Maar: als het geen probleem is voor het versterkertje, dan is er niets aan de hand, als de impedantie van beide luidsprekers hoger is dan normaal kan het ook geen kwaad etc...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Havoc
citaat:
Anders wordt de luidsprekerimpendatie gehalveerd en de stroom door het eindtrapje van de decoder verdubbeld. Bij een serieschakeling word de impendantie verdubbeld en dus de stroom gehalveerd.
In theorie wel. Maar: als het geen probleem is voor het versterkertje, dan is er niets aan de hand, als de impedantie van beide luidsprekers hoger is dan normaal kan het ook geen kwaad etc...
en de luidsprekers moeten uiteraard in fase staan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

D_Loc

Ik heb ook een loksounddecoder in de reeks 52 geplaatst maar zonder de extra speaker. Het volume van ??n enkele speaker vind ik meer dan voldoende (ik heb het geluidsniveau zelfs wat lager gezet). Waar ik meer mee zat was de ruimte voor de loksounddecoder in de tank. Ik had eerst met dubbelzijdig plakband de decoder gemonteerd maar hierdoor werd deze te dik en paste de tank niet meer. Vervolgens heb ik hem maar los in de tank gelegd. Ik heb wel het frame ge?soleerd in de tank. Ik hoop alleen dat de warmte geen probleem gaat geven als de lok langdurig in bedrijf is want de decoders geven toch wel wat warmte af.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

locomotion

Ik denk dat bij het warmlopen van de decoder, de decoder tijdelijk uitgeschakeld wordt. De trein valt dan wel stil. Een soort thermische beveiliging, zonder dat de decoder het begeeft. Dit kan zich voordoen wanneer de loc permanent rondjes draait. Ook een loc met een tweede luidspreker zou sneller verhitten. Wat me logisch lijkt.

Aangezien ik dit denk, zou het niet slecht zijn indien iemand dit kan bevestigen of ontkennen. Of misschien eens uittesten?

Locomotion

tonycabus

Locsound: die decoders mogen slechts met 100 Ohm luidsprekertjes belast worden. de versterker is een brugschakeling (voor de ingewijden) maar kan niet veel stroomleveren.

@ Brunel en Ysbeer: die Peco-aandrijvingen uit het stenen tijdperk vraten stroom, ja. De nieuwere wat minder. Maar waarom denken jullie dat deze aandrijvingen nog steeds zo geprezen worden? 't Is nie moeieleeeek, het is gemakkeleeeek zegt het liedje.
Kijk eens naar zo'n ouwe Peco dinges: hij heeft de tijd des tands doorstaan en werkt nog steeds. Op v???l minder tijd heb ik tientallen andere aandrijvingen zien (en ruiken) de geest geven. Eindafschakeling? Hemel, laat me niet lachen, of zoals die brave man in den Hof van Olijven zei: "Laat deze beker aan mij voorbijgaan".
Of waarom dachten jullie dat de serie 'KIS' geschreven werd?
Volgens auteur Pol gaat hij een decoder beschrijven met condensatorontlading. Of andersom. Kan ook.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door tonycabus

..... Eindafschakeling? Hemel, laat me niet lachen,....

Bij de meeste wissels is de eindafschakeling dan ook bijzonder flodderig uitgevoerd. Anders gezegd: de contactjes die er in zitten zijn absoluut niet opgewassen tegen het vuurwerk dat ontstaat bij het afschakelen. Dus of ze branden af, of ze lassen vast.

Brunel

citaat:
Geplaatst door tonycabus

@ Brunel en Ysbeer: die Peco-aandrijvingen uit het stenen tijdperk vraten stroom, ja. De nieuwere wat minder. Maar waarom denken jullie dat deze aandrijvingen nog steeds zo geprezen worden? 't Is nie moeieleeeek, het is gemakkeleeeek zegt het liedje.
Kijk eens naar zo'n ouwe Peco dinges: hij heeft de tijd des tands doorstaan en werkt nog steeds.



De nieuwe versie gebruikt niet zo heel veel minder stroom Tony. Nog altijd veel en veel meer dan andere aandrijvingen. Zonder condensatorunit werken ze niet betrouwbaar of branden ze door en bij een decoder kan je het helemaal vergeten. Ik verwacht van een wisselaandrijving dat die met een gewone decoder kan werken en dat ik er niet zelf een decoder bij moet bouwen.

Het is ook echt voor het eerst dat ik een dergelijke zeer positief verhaal over de Peco's lees. Meestal worden de voordelen genoemd (lage prijs bijvoorbeeld), maar ook de minpunten (dat hoge stroomverbruik en alles wat daarbij hoort). Maar volgens dit artikel functioneert de Peco prima en is de PL10W zeer geschikt voor gebruik met een decoder. Dat is gewoon niet waar kan ik uit eigen ervaring en die van veel andere mensen vertellen. Van een tijdschrift verwacht ik dat ook de minpunten van een product worden genoemd. Als mensen nu op basis van dat artikel de aandrijvingen gaan aanschaffen, zullen er veel teleurgesteld worden.

Naarmate ik het vaker lees, wordt het stuk ook steeds eigenaardiger. Je kunt de aandrijvingen op twee manieren monteren. Onder de tafel, maar dan moet je een groot gat (4 centimeter) boren. De auteur schrijft dan: "ideaal is het toch niet wanneer je weinig of geen toegevingen wenst te doen op het vlak van landschapsbouw". En dus adviseert hij om de aandrijving op de tafel, naast het wissel te monteren. [?][?][?] Terwijl op de foto duidelijk is te zien dat die montagewijze qua landschapsbouw echt helemaal geen gezicht is. Het ding is lelijk en groot.

Raar stuk. Maar dat is tot daaraan toe. Het geeft ook een onvolledig advies en dat is veel erger.
Het stukje over de Hoffmann-aandrijving hangt er maar zo'n beetje bij. Dat is ook jammer, want dat is een veel betere aandrijving.

Koen

Ik heb gebruik gemaakt van de Peco wisselaandrijving. Ik mag niet klagen. Ik werk met Viessmann decoders en ik heb al een reeks testen achter de rug. Geen enkel probleem gehad.
Wat de montage betreft. Ok, er zijn op het eerste gezicht elegantere oplossingen maar met wat fantasie, is het probleem van de grote gaten snel opgelost. Ik heb een dun karton in repen gesneden en onder de sporen gestoken en nadien de ballast aangebracht. Je ziet er totaal niets meer van. Mocht ik vanavond nog tijd hebben, zal ik een detailfoto maken en op het web zetten.
Nooit te oud om te leren

Koen

Zo, even tijd gehad om een foto te maken. Zoals je ziet, kan je ook deze wisselaandrijving op een eenvoudige manier wegwerken. Zoals je op de foto ziet, is de bovenzijde van de wissel nog niet afgewerkt.

Nooit te oud om te leren

Brunel

Ziet er mooi uit Koen.

Ik heb het zo ook jaren gehad. Nooit een probleem in gezien en monteren naast de wissels is echt geen verbetering. Met zo'n condensatorunit werkte het allemaal prima, maar na de overstap op digitaal heb ik het opgegeven met de Peco-aandrijvingen. Momenteel heb ik alleen nog motoraandrijvingen. Faalt nooit.

ricky56

citaat:
Geplaatst door eibtrain
Ricky

Bepaald klein zou ik het artikel niet noemen, waar interessant was het wel! Overigens kan je blijkbaar niet alleen goed met de pen overweg maar ook met het penseel. Verhelderende tekeningen.

Greetz,

Rik



Hallo Rik,

Dank U voor de commentaren over mijn artikel. Dat is normaal dat ik met het penseel goed werk, als ik ging 1 jaar naar school en dan 6 jaren in een Schilder club/werkplaats om met olieverf, acryl en ook aquarellen te schilderen...

Ik zal nog proberen om mooier plans te maken.

Vriendschappelijk,

Ricky.

DHG500

In modelspoormagazine 48 wordt een hele reeks ketelwagens besproken. E?n daarvan (pag. 68, figuur 2) betreft een 4-assige Lilliput ketelwagen van vervoerder VTG.

Ik bezit een 6-tal van dit soort blanco ketelwagens en wil ze naar dit voorbeeld uitwerken.
Heeft iemand een detailfoto van de opschriften van deze wagens zodat ik de plank niet al te zeer missla?

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,

Bob

(DHG500)

rixke rail

Beste Bob,
Bent U hiermee verder geholpen ?




Modelspoorse groeten,
Eric
http://photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Gerolf

Mee eens, Maxim! Als de prijs behoorlijk lager is, zou ik er zelf zeker zulke aanschaffen. De fabrikant zal in ieder geval ook afgewerkte modellen moeten uitbrengen voor de minder handige modelbouwer.
Dit doet men in de States al jaren: zowel afgewerkte als "ruwbouw" versies uitbrengen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw