zingende 6006

Gestart door Huugooke, 15 juli 2014, 20:26:56 PM

Huugooke

Goed, maar wat hebben de lichten er mee te maken? Zoemt alleen als de lichten branden, ook bij volledige stilstand!
Die Uhlenbrock is naar de eeuwige decodervelden waarschijnlijk.
Msschien heeft een onverlaat de bedrading in de loc overhoop gehaald.
Enfin, waarschijnlijk een miskoop.

Huugooke

uhlenbrokske op de decodertester gezet met hetzelfde teleurstellende resultaat.
De locpilot ook op de Tester gezet: geen (ge)fluit te horen!
Ga nu de Ghostbusters bellen denk ik.

bellejt

gezoem enkel bij lichten aan duid op een verkeerde aansluiting.Vermoedelijk een valse massa aansluiting;

PietB

Citaat van: Huugooke op 16 juli 2014, 10:27:17 AM
uhlenbrokske op de decodertester gezet met hetzelfde teleurstellende resultaat.
dan kan die in de kliko(vuilton)
Citaat van: Huugooke op 16 juli 2014, 10:27:17 AM
De locpilot ook op de Tester gezet: geen (ge)fluit te horen!
Ga nu de Ghostbusters bellen denk ik.
Nergens voor nodig, neem eens één voor één de draad van de verlichting los(bij ingeschakelde verlichting) en kijk of het geluid dan weg is.
Heb je led of gloeidraad verlichting?
Zit je verlichting aan één kant aan massa?
Zo ja gebruik dan eens de blauwe draad van de Lopi als retour.

grt Piet.

Huugooke

De loc heeft LED verlichting. Geen enkele draad schijnt met de "massa", het metaal van het chassis verbonden te zijn.
Voorstellen?
Lokpilot ingestopt, zingt als het licht aan gaat! De motor  bedoel ik.

anne w

Beste Hugo,

Mijn advies: alle draden van de verlichting van de decoder los maken:

zingt het nog steeds, ook als je de verlichting inschakelt op de centrale

met multimeter het hele circuit van de verlichting doormeten t.o.v. de lokmassa.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

PietB

Hugo, ik neem aan dat de bedrading van de loc zo is zoals hij uit de doos kwam.
Dus aan een bedradings fout hoef je niet meteen te denken.
Kun je de inhoud van CV49 eens kunnen achterhalen.
Bij de Lopi 4 is bit 1 van deze CV bepalend voor de PWM van de motor sturing.
Standaard staat deze op 20kHz (hoorbaar) ingesteld.
Als dit bit geset is dan wordt de motor met 40kHz gestuurd, behalve voor honden en vleermuizen is dat buiten het hoorbare gebied.

grt Piet.

Huugooke

Staat nu blijkbaar standaard op 40kHz.
Alles geprobeerd, geen resultaat.

dani

En cv 2 ?
Dat zou denk ik de "kickstart" zijn. Geef die een hpge waarde zodat de motor bij het vertrekken een flinke boost krijgt om de inertie te overwinnen!

Is de motor wel ok? Draait hij analoog wem vlot en goed zonder klaagzang ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: Huugooke op 17 juli 2014, 10:47:28 AM
Staat nu blijkbaar standaard op 40kHz.
Alles geprobeerd, geen resultaat.
Wat heb je allemaal geprobeerd, ook het advies van Anne?
Je schrijft ook dat "Geen enkele draad schijnt met de "massa", het metaal van het chassis verbonden te zijn"
Heb je dat geconstateerd?
Of neem je dat aan?
Nog een vraag, kun je eens een flimpje plaatsen (met geluid svp) zodat we kunnen horen wat er gebeurt?

grt Piet.

Huugooke

met multimeter de bedrading "doorgefloten"; nergens contact met de massa van de loc. Printplaat losgevezen (verraderlijke veertjes!) en ook daar niks loszittend gemerkt. Het lijkt wel dat alles is gedaan om elk contact met het metaal te vermijden.
Ik dacht dat je ergens een CV kon zetten (bij de LoPi 3.5 ?) dat je verlichting uit LEDs bestond, kan dat hier (LoPi 4) niet vinden: bos en bomen waarschijnlijk!
Het geluid is meer een gebrom dan een gefluit; maar hoger dan de 50Hz brom.
Ook intermitterend heb ik nu gemerkt, ongeveer 1 seconde met hele korte pauzes.
De LED's branden normaal.   

Huugooke

Ook nergens aanwijzing te vinden dat er iets "ver"soldeerd is. Moest er iemand zo'n loc hebben en me de juiste positie van de LED draden kunnen beschrijven... je weet maar nooit.

Huugooke

The story continues:
Loc nu op de programmer aangesloten: algehele stilte!

Michiel

Als je bedoeld met "op de programmer aangesloten, dat je de loc met de programmeerspooruitgang hebt verbonden, dan is dat normaal. Er staat geen spanning op een programmeerspoor, behalve tijdens het programmeren of uitlezen zelf. Maar mogelijk heb ik je verkeerd begrepen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

Citaat van: Michiel op 17 juli 2014, 15:48:44 PM
Als je bedoeld met "op de programmer aangesloten, dat je de loc met de programmeerspooruitgang hebt verbonden, dan is dat normaal. Er staat geen spanning op een programmeerspoor, behalve tijdens het programmeren of uitlezen zelf. Maar mogelijk heb ik je verkeerd begrepen.  ;)
Nee, op de ESU programmer, dat apart kastje met de PC verbonden.
Op de ECOS heeft hij zowel op het "main" als op de "prog track" de zoemende kuren.

PS. heeft me trouwens bloed en tranen gekost om het ding aan de praat te krijgen met Windows 7! Gaat vanzelf? lmnl